• 4
  • 5
2021-11-18, 12:47
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upthepalace
Bump

Ny dokumentär om fallet. Tyckte första avsnittet var riktigt intressant.

https://open.spotify.com/episode/3MR...Sq6RTCmI_t6K4g
Programbeskrivning:
Citat:
En hårt arbetande badvakt försvinner spårlöst i Gävle 1979. Fallet glöms bort och åren går. Polisen har sedan länge slutat leta efter en lösning när en känd kriminell från tiden för försvinnandet plötsligt börjar berätta nya saker. För familjen till den försvunna tänds ett hopp om att få reda på vad som hänt. Del 1/2.
Citera
2021-11-18, 21:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände egentligen med Arne Jonsson tidigt på morgonen den 8 april 1979?

I stället för brevbäraren som försvann så har vi här badmästaren/maskinisten som försvann.

Båda personerna försvann utan det minsta spår och det finns en del likheter mellan de båda fallen. Nästan på dagen tre år mellan de båda försvinnandena.

Blev Arne Jonsson utsatt för ett mycket grovt brott och då i s f varför? Olycka och då i s f var någonstans inträffade denna?

(FB) Arne Jonsson försvann spårlöst den 8 april 1979
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-11-18 kl. 21:26.
Citera
2021-11-26, 17:51
Medlem
TrueCs avatar
Nån som vet vem ”storspelaren” var, från dokumentären? Länge sedan iofs, och dog han runt 1995 så lär man ju vara medelålders för att ha haft kontakt med honom
Citera
2021-12-05, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Nån som vet vem ”storspelaren” var, från dokumentären? Länge sedan iofs, och dog han runt 1995 så lär man ju vara medelålders för att ha haft kontakt med honom

Vet inte, men utifrån uppgifterna som kommer fram i programmet går det kanske att söka sig fram till svaret: Född i början av 1940-talet och har boxat för BK Falken.

Får fram en Tommy S med anknytning till Gävletravet, men det behöver inte vara han. Trav var stort i Gävle förr i tiden.
Citera
2024-01-13, 21:29
Medlem
Har något nytt hänt i ärendet?
Dokumenen som nämndes, är dom ännu under sekretess?

Jag funderar på, om han föll i vattnet, så ska det alltså ha varit där konserthuset står idag.
Hur djupt är det där?
Om han då flyter under vattnet (vilket kroppar inledningsvis gör då dom sjunker) kan han ha fastnat mellan vad sk*t som helst på botten och därför inte flytit upp senare heller.

Om han inte fastnat på botten, vart tar kroppen vägen då? Alltså han borde komma ut där vattnet mynnar ut (Östersjön? eller nåt, ursäkta mina dåliga geografikunskaper) och flyta upp till ytan där då...eller?

Skulle vara intressant att höra mer om vad som "spökar" i konserthuset. Nu för tiden när spökerier & andligheter m.m har blivit så poppis - varför inte prova för skoj skull att ta dit ett medium och se om den kan berätta vem som håller låda där...även om man inte tror på det så kan det kanske ge några nya idéer.
Citera
2024-01-15, 01:41
Moderator
pudelluss avatar
Tillägg i rubriken att han försvann i Gävle.

/Mod
Citera
2025-01-01, 20:36
Medlem
Ezdanitoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkoklocka
Har något nytt hänt i ärendet?
Dokumenen som nämndes, är dom ännu under sekretess?

Jag funderar på, om han föll i vattnet, så ska det alltså ha varit där konserthuset står idag.
Hur djupt är det där?
Om han då flyter under vattnet (vilket kroppar inledningsvis gör då dom sjunker) kan han ha fastnat mellan vad sk*t som helst på botten och därför inte flytit upp senare heller.

Om han inte fastnat på botten, vart tar kroppen vägen då? Alltså han borde komma ut där vattnet mynnar ut (Östersjön? eller nåt, ursäkta mina dåliga geografikunskaper) och flyta upp till ytan där då...eller?

Skulle vara intressant att höra mer om vad som "spökar" i konserthuset. Nu för tiden när spökerier & andligheter m.m har blivit så poppis - varför inte prova för skoj skull att ta dit ett medium och se om den kan berätta vem som håller låda där...även om man inte tror på det så kan det kanske ge några nya idéer.

Gefle Dagblad har en artikel om bland annat Jonssons försvinnande idag (https://www.gd.se/2025-01-01/lista-g...ost-forsvunna/) men inget nytt under solen.

Det är ganska grunt i vattendraget nedanför simhallen/konserthuset och rätt stenigt, om jag minns rätt. Hade han hamnat i vattnet där skulle kroppen fastna, tror jag. Visserligen kan det ha varit vårflod med mer vatten i ån så att kroppen flutit vidare, i så fall ut i Bottenhavet. Men först skulle den ha passerat hela centrala stan på vägen. Någon borde ha sett nåt, tycker jag.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in