2010-01-13, 13:12
Medlem
om jag nu köper muchkin så funderar jag på att köpa två pack, vilka två pack bör man skaffa som går bäst att kombinera ? bör jag kombinera med expasionpack ?
Citera
2010-01-13, 14:40
Medlem
ett kadavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oopeteroo
om jag nu köper muchkin så funderar jag på att köpa två pack, vilka två pack bör man skaffa som går bäst att kombinera ? bör jag kombinera med expasionpack ?

Det här är kanske en lite konstig fråga men vad gillar du annars? Själv är jag rätt insnöad på Lovecraft så det ble. Vamv Cthulhu-boxen. Finns en hel del teman förutom "den vanliga" fantasyn. Vampyrer, pirater, superhjältar etc. Vet inte vad som är roligast eller vad som funkar bäst att kombinera.

En grej som andra tagit upp tidigare är att vissa kort är rätt specifika för sin grundbox eller vad man skall säga. Exempelvis kretsar rätt mycket i cthulhuvarianten rätt mycket kring klassen "kultist". Blandar du flera sorter kan det bli rätt mycket kort som får liten användbarhet om du förstår vad jag menar. Om du köper två boxar rekommenderar jag att ni börjar med en tills ni kan reglerna för den varianten. Munchkin är inte svårt men spelets kulighet ligger mycket i att det har så snabbt tempo!

Mitt tips är att börja med en grundbox och testa om ni tycker att det är kul innan du slänger ut mer pengar. Fast om du ska handla på postorder och ändå ska betala porto kanske du kan kosta på dig en expansion på en gång.
Citera
2010-01-14, 20:50
Medlem
Flux är väldigt roligt, och kan vara väldigt varierande
Citera
2010-01-14, 21:50
Medlem
Pads avatar
Too many cooks!
http://boardgamegeek.com/boardgame/3632/too-many-cooks
Sticktagningsspel där man skall samla ingredienser (alla lagar mat i samma gryta), en hel del intressanta regler dom gör att olika personer vill ha eller slippa stick.
(har precis köpt nysläppet av R&R games, det var tryckfel på tre av korten, men de skickade snabbt och gratis nya kort och var hur trevliga som helst, så nu har jag lovat mig själv att alltid prisa deras kundvård)

Apples to Apples
http://boardgamegeek.com/boardgame/74/apples-to-apples
Associationsspel med stress, brukar ge minst sagt bizarra resultat.

Lost Cities
http://boardgamegeek.com/boardgame/50/lost-cities
Tvåmannaspel där man skall spela ut framgångsrika expeditioner (också skapat av Reiner Knizia som gjorde Too many cooks).

Dominion (äsch, bgg gick precis ner, men lätt att hitta där...)
Bygg en kraftfull lek som gör det möjligt att köpa fräna poängkort. Påminner lite om magic fast på ett bra sätt.
Citera
2010-01-14, 21:54
Medlem
Nemesis1s avatar
Orkade inte läsa igenom hela tråden men Illuminati är ju väldigt kul, även om man nog tröttnar på det till sist... Då jag spelade det med mina kompisar i Finland så blev det väldigt mycket konspirerande! Då man kommit ungefär halvvägs in i spelet och alla spelare gjort sig starka men saknade "det där lilla extra" för den stora vinstkuppen bildades alltid ett "FN"... Alla spelare som höll på att växa sig för starka slog de andra systematiskt ner och det blev hela tiden en massa konspirerande om vem som egentligen var det stora hotet mot "världsfreden!" (dvs, vem som egentligen var på väg att vinna och borde slås ned)... I Illuminati sitter man alltså och samlar hemliga styrkor för att ta över världen innan nån annan gör det samtidigt som man försöker övertyga FN om att just någon annan är mänsklighetens största hot...
Citera
2010-01-17, 11:26
Medlem
har nu inskaffat mig munchkin, zombie fluxx och Illuminati, vet någon vart man kan köpa billig plastfickor till dem på internet ?
Citera
2010-01-18, 22:44
Medlem
5assedmonkeys avatar
Skitgubbe
Neger och president
Hjärter
Dam
Bluff
Finns i sjön (kan vara skönt som omväxling där inte så mycket taktik och tanke krävs.)

Sen uno kommer jag ihåg är underbart, men så jävla längesen jag spelade det :<
Citera
2010-04-14, 21:20
Medlem
heeenkes avatar
Vet någon någon sida där man kan spela gurka online?
Citera
2010-04-15, 21:06
Medlem
Blackwells avatar
Jag vill också rekommendera gloom. Det är fett kul, och får dessutom ett rejält lyft genom att det inte är vanliga kort utan genomskinliga plastkort som man lägger på varandra så att de visar eller täcker de modifiers som ligger under. Känns roligt med såna fräcka kort :P
Citera
2010-04-16, 10:04
Medlem
Taluss avatar
+1 För Fluxxx. Det är riktigt kul. Kan börja med vanliga Fluxxx basicvarianten, om du inte särskilt brinner för zombies, Monty Python eller typ... Marsianer, hö-höh. En match kan gå fort, den kan gå långsamt. Beror på så väldigt mycket. I grunden finns nämligen bara två regler: du drar ett kort, och du spelar ett kort. Du kan t.ex. spela ut en ny regel, som t.ex. förklarar att man kan vinna också, men i grunden finns ju ingen regel som beskriver någon vinnare. Så det är ett grymt kul spel där vinnaren allt som oftast bara hoppar fram från ingenstans, när kanske någon annan låg i tydlig ledning.

Magic the Gathering går att köpa vanliga Core Sets. Jag var på Brio leksaker av en slump, och hittade 40-korts Core Sets för typ 10kr/st. Så jag köpte hem av varje färg och visade min sambo. Då blev hon hooked fan, och det slutade med att vi beställde hem en varsin uppsättning med alla färgers Core Sets, en hel massans mängder av extra landkort, 2st lådor med 36 boosterpacks i varje (ca. 1100 kort). Så-öh, nu kan vi spela alla möjliga sorters blandlekar mot varandra. Haha. Men det behövs egentligen bara två lekar för att spela. Och håller du bara nördspöket kedjat så behöver det inte bli så pörskans dyrt heller.

Citadels är ett riktigt roligt kortspel också. Fast, förståss, det är kortspel med mynt. Så jag vet inte om det gills riktigt enligt dina kriterier. Där ska man bygga en stad (lägga ut kort framför sig, där korten visar olika hus av olika värde och samhällsfunktion). Men det är liksom bara den drivande storyn. Vad spelet egentligen går ut på, är att lyckas med detta medan alla försöker störa dina mål och du stör deras. Man väljer dolt vad för karaktärer som utför din tur. Så det krävs strategi och diplomati, och sen förståss lite (men absolut lagom lite) tur, för att vinna. Sjukt bra spel.

Illuminati är enligt min mening ett av de absolut bästa brädspel (eller kortspel!) som gjorts. Precis som i Citadels, dock, så behövs en valuta för detta spelet. Så jag är osäker på om det gills enligt givna kriterier. En match går sällan så fort som 80 min, men rätt vad det är så händer det ju faktiskt liksom att någon vinner på smygmetod och bara rätt vad det är träder fram som vinnare. Normalt tar det dock längre tid; kan vara bra att räkna 120+ min.

-1 Muchkin Jag gillar inte Munchkin. Tror att det var basicversionen jag spelade. I början är det lite småkul sådär, men det är galet långtråkigt och definitivt inte ett spel jag orkar spela igen oftare än nödvändigt. Så med anledning att det inte håller i längden, att det enbart är kul att prova men inte att spela igen, säer jag minus mot Munchkin.
Citera
2010-05-01, 11:17
Medlem
Red dragon inn. Hysteriskt kul spel om vad spelarna gör efter dom länsat sin dungeon. Från ett företag som heter "slugfest games", köpte min hos "Spel" i Malmö.

Köps i 2 boxar med 4 karaktärer i varje. Har bara den första med en tjuv, krigare, trollkarl och prästinna i.
Citera
2010-05-03, 02:31
Medlem
Emma18s avatar
Dominion är ett otroligt roligt kortspel, dock är det ganska mycket kort och tar lite plats att spela, så ingenting man drar fram i en buss eller ett flygplan eller så. Om man vill ha nånting till fjällstugan så passar det utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in