Jag har funderat på att ta mig tid att försöka installera awesome på mitt Fedora-desktop. Det verkar vara lättviktligt och konfigurerbart.
Very stable, fast and small codebase and footprint;
First window manager using asynchronous XCB library instead of the old synchronous Xlib: make awesome less subject to latency than many window managers;
Very well documented source code and API;
No mouse needed: everything can be performed with keyboard;
Real multihead support (XRandR, Xinerama or Zaphod mode) with per screen desktops (tags);
mplement many Freedesktop standards: EWMH, XDG Base Directory, XEmbed, Desktop Notification, System Tray;
Doesn't distinguish between layers: there is no floating or tiled layer;
Use tags instead of workspaces: allow to place clients on several tags, and display several tags at the same time;
A lot of Lua extensions to add features: dynamic tagging, widget feeding, tabs, layouts …;
Är det någon som använder denna WM? Kan ni som använder det göra någon liten recension och berätta vad som är positivt och negativt med det?
Diskutera gärna varför någon annan WM skulle vara bättre än awesome och vice versa.
Detta kan bli en rätt intressant tråd, jag själv har awesome installerat men använder oftast Fluxbox, awesome är väldigt konfigurerbart och lätt, jag gillar även att man kan använda muspekare direkt, något jag använder när jag känner för det. Nackdel är att man ofta kan behöva redigera sin config efter uppdateringarna. Men annars är jag rätt okunnig vad gäller awesome.
En rätt intressant länk: http://wiki.archlinux.org/index.php/...indow_Managers
Inte för att jag har så stora erfarenheter av awesome, men "No mouse needed: everything can be performed with keyboard;" är ju väldigt smidigt i många lägen.
har använt det och det är väl bra om man inte vill använda datormusen, men sen gick jag tillbaka till fluxbox för ag inte gillade det längre. tycker man har mer kontroll med fluxbox än awesome på något sätt, länge sen jag använde det.
tack för tipset ska dra hem awsome någon gång snart och prova
värker hur sött som hälst med "No mouse needed: everything can be performed with keyboard"..
Jag har provat Awesome lite och trivdes väl hyffsat i miljön. Det slutade dock med att jag som vanligt gick tillbaka till Fluxbox av någon anledning.
Fluxbox var första wm:en jag använde under FreeBSD och på något magiskt vänster hittar jag fortfarande inget som faller mig lika mycket i smaken. Då ska gudarna veta att jag har letat och provat alla möjliga varianter.
Nu vill jag inte påstå att Fluxbox kanske är den wm med mest potential alternativt den med minst flaws, dock faller den mig i smaken.
Angående Awesome så tycker jag den verkar vara enklast att editera av dom tiling wm's jag provat.
Kör awesome på en thinkpad med arch och tycker det funkar mycket bra. Enda nackdelen är att de har ändrat config syntaxen några ggr efter uppdateringar och man måste då skriva om configfilen. Kan rekomendera att mappa om mod-key till CapsLock (iaf jag tycker att det känns naturligare). Mer info och tips som fungerar på fler distros än arch http://wiki.archlinux.org/index.php/Awesome
Jag vet inte varför men jag lyckades inte få det att fungera att byta namn på mina olika workspaces av någon dum anledning, det var fruktansvärt irriterande vill jag minnas.
Jag kan absolut rekommendera Awesome, själv har jag använt det som huvud wm i över ett år nu.
Övergången tar ett bra tag om du inte använt en tileande wm tidigare, själv hoppade jag länge fram och tillbaka mellan Fluxbox och Awesome. Till skillnad från Teknistmajjan, så var det för mig Awesome som till slut kändes bäst, men självklart skiljer det från person till person. Fluxbox är också ett riktigt bra val av wm enligt mig.
Som jag ser det finns det tre huvudanledningar att använda awesome:
1. Det är lättviktigt och snabbt. (Detta täcks även väl av Fluxbox och liknande, men det är enormt stor skillnad från Gnome, KDE och även XFCE)
2. Att styra allting från tangentbordet är när man lärt sig det enormt mycket snabbare än att använda musen. Skillnaden jämtemot wms som Fluxbox där man delvis använder kortkommandon är väldigt stor den med. Det råder ingen tvekan om att detta är den största anledningen att använda Awesome (eller annan tileande WM).
3. Som Teknistmajjan påpekade så är Awesome väldigt smidigt att konfigurera, och därtill är konfigurationsmöjligheterna enorma. Detta är enligt mig anledningen att Awesome är ett strå vassare än liknande wms som xmonad och wmii, och borde därför vara förstahandsvalet om man väl är inne på att använda en tileande wm då det i princip inte finns någon skillnad på dem i övrigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Teknistmajjan
Jag vet inte varför men jag lyckades inte få det att fungera att byta namn på mina olika workspaces av någon dum anledning, det var fruktansvärt irriterande vill jag minnas.
Själv har jag inte haft några problem med detta, men kan posta den delen av min konfigurationsfil som referens om du eventuellt skulle vara intresserad av hur det görs med nuvarande syntax.
Kod:
-- {{{ Tags
tags = {}
for s = 1, screen.count() do
tags[s] = awful.tag({ "Main", "Web", "Media", "Chat", "VM", "Stuff", "Can", "Etc", "Terms"}, s,
awful.layout.suit.tile)
end
-- }}}
Har kört awesome sedan 2.3.4 och gillar det skarpt. Jag har en ganska stor och snitsig config med en himla massa bra features.
Den är utan tvivel den bästa fönsterhanteraren jag använt. Den är som vim nästan, man vet inte hur man klarade sig utan det när man haft den ett tag . Finns mycket häftiga configs på wiki'n
Awesome förefaller alldeles utmärkt. Premissen för att bruka Tiling-WMs är att vilja acklimatisera finmotoriken med den muspekar-fria mijön. Att lära gamla hundar sitta kan vara ett otyg, detta har man insett, inte minst då man migrerar från Desktop Environments till Window Managers.
Awesome är konfigurabelt in i minsta detalj. Därtill bör nämnas att en utmärkt Wiki finns att tillgå för dokumentation och exempel.
Inlärningskurvan är, som bekant, något brant - men en bra tidsinvestering för att utilisera sitt OS till maximal arbetskraft och flexibilitet. Leve Awesome!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!