Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jag bryr mig inte om jag tas på allvar eller inte, jag är den jag är. F.ö. så är min "egna" definition av anarkister den att de är indirekta misantroper eftersom de vill totalt kullkasta ett fungerande system i hopp om att jämka samman allt till DERAS fantasivärld. Kanske du kan visa på varför kapitalismen är så totalt meningslös, då det är det mest fungerande systemet mänskligheten någonsin haft - eller hur, lille vän? Detta har inget att göra med tråden.. men iaf.
Jag tror det finns lite saker att klargöra här:
en "misantrop" är en människohatare (motsatsen till "filantrop" människoälskare), det har således ingenting att göra med huruvida man vill kullkasta ekonomiska system. Den främsta anledningen till att anarkister vill kullkasta vissa system (kapitalism, monarki osv) är för att dessa är odemokratiska och icke humanistiska (de gynnar pga sin hierarkiska struktur, förtryck).
Anarkister eftersträvar: total jämlikhet, allas lika värde och humanism. Att de flesta anarkistiska strömningar anses att dessa mål ska uppnås med hjälp av våld är förvisso sant. Man måste knäcka några ägg för att göra en omelett. Dock är majoriteten av dagens anarkister i Sverige icke-våldsverkare och följer snarare den fredlige filosofen Proudhon än Bakunin som var en varm anhängare av våld (även om han senare tog avstånd från Narodnikerna, de ryska nihilisterna). Så att anarkister skulle hata människor är en helt felaktig uppfattning, det är snarare tvärtom eftersom de kämpar för rättvisa och humanism. Sen om man tycker det är fel, ja det är väl upp till var och en. Att målet är en Utopi kan jag väl hålla med om, men det betyder väl inte att man inte ska eftersträva det?
Kapitalismen är inte meningslös, kapitalismen är farlig och är absolut inte det bästa system mänskligheten haft, tvärtom. Om jag ska resonera som du gör så skulle jag hävda att det är kapitalisterna som är "indirekta misantroper" därför att kapitalism är baserad på ständig tillväxt. Om ett företag går plus-minus noll så har det gått back enligt kapitalismens normer, det måste vara en ständig tillväxt. Och tillväxten måste tas någonstans ifrån eller hur? Kapitalismen innebär att några få får fördelar på bekostnad av många andra, och ju mer tillväxt de få ska ha, desto mer måste de ta från andra. Vi i Sverige hör till gruppen några få. Vi kan ha den livsstilen vi har och gynnas av att majoriteten av världens befolkning går på knäna av undernäring så att vi kan proppa i oss. Det är knappast "det mest fungerande systemet mänskligheten någonsin haft".
Och eftersom det är baserat på ständig tillväxt är det dessutom ohållbart i längden. Jordens resiliens pallar inte trycket av den produktion kapitalismen kräver hur länge som helst, vilket vi redan ser en mängd tecken på redan nu. Som exempel kan jag nämna oljan. Hela det moderna industrisamhället är baserat på, och totalt beroende av, olja. Olja är även den viktigaste produkten i hela världsekonomin. Vi har nyttjat olja i ca 150 år, med lite flyt har vi olja i 50 år till, max (det är iaf vad de mest optimistiska siarna tror, nämligen oljebolagen själva, de mer skeptiska tror att det tar slut om 10-20 år). Sen får vi vänta en 200 miljoner år till för att det ska komma tillräckligt med ny olja. Vi har redan nått Peak Oil. Detta har vetenskapen och oljebolagen(vilka är de största kapitalista krafterna vi har) vetat i många år. Men eftersom kapitalism enbart är intresserad av maximal kortsiktigt vinst har man ignorerat detta och till med i många fall motarbetat de krafter som försökt finna alternativ till oljan (därför att det skulle hota oljebolagen och oljenationernas ekonomiska makt), oljebolag har exempelvis köpt upp patent på alternativa energikällor m m. FN har sedan miljökrisen på åttio-talet haft en vetenskaplig Klimatpanel vars syfte är att dra i handbromsen om såna här saker, vilket de gjort i nästan tjugo år nu. Men kapitalisterna vägrar att lyssna och tilsätter tom lobbygrupper för att motarbeta denna information (sk klimatskeptiker). Dock har det gått så långt nu att inte ens dessa förnekat att oljan är på upphällning. Och vad händer när den är slut tror du? Vad händer med det "mest fungerande system som mänskligheten haft" när en av dess grundbultar försvinner? Om du vill läsa mer om hur kapitalsimen fuckar upp miljön kan du kolla upp stockholm resilience center till exempel, där lär du finna en hel del matnyttiga länkar också.
Negativ miljöpåverkan är bara en av många negativa aspekter med den moderna kapitalismen, men det är den viktigaste eftersom den får extrema följdverkningar för hela mänskligheten och för naturen (som vi är en del av vare sig vi vill eller inte). Sen finns det ju negativa effekter på det mer direkta planet, i form av utsugning, och hämmninslöst utnyttjande av människor för billig arbetskraft (så att "vi få" kan få mer billigare).
Vilka är det egentligen som är "indirekta misantroper"?
Det finns definitivt andra former av ekonomiska system. Dina favorit-hatobjekt Anarkisterna har en del lösningar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarkistisk_ekonomi
Även kommunisterna, som du säkerligen också tycker illa om, hade en del ideér, Marx var ju ekonom och kommunismen är faktiskt en ekonomisk idé, inte en filosofisk idé. Det finns fler varianter.
Läs gärna på:
http://www.stockholmresilience.org/
eller om du vill ha det lättingängligt, på exempelvis:
http://uppsalainitiativet.blogspot.com/