• 1
  • 2
2010-01-09, 22:45
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Läste precis en bok (en av grabbarna) om fotbollsligister och det framgick att basebollträn, glasflaskor, knivar etc ingick i fotbollsbråken ganska ofta.

Framgick inte riktigt i boken hur man klarade situationer där motståndaren har tillhyggen, förutom att man kunde hålla upp armarna över huvudet om någon kastade flaskor.

Hur skyddar man sig mot knivar och slagträn om man inte vill fly?
Går det att avväpna sina motståndare på något bra sätt? är det bäst att sparka på motståndarens händer eller bör man försöka hoppa undan för slagen och atackera då motståndaren precis missat och förhoppningsvis är ur balans. Klarar armarna ett slag av ett baseboll trä eller bryter man armarna?
Citera
2010-01-09, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
Läste precis en bok (en av grabbarna) om fotbollsligister och det framgick att basebollträn, glasflaskor, knivar etc ingick i fotbollsbråken ganska ofta.

Framgick inte riktigt i boken hur man klarade situationer där motståndaren har tillhyggen, förutom att man kunde hålla upp armarna över huvudet om någon kastade flaskor.

Hur skyddar man sig mot knivar och slagträn om man inte vill fly?
Går det att avväpna sina motståndare på något bra sätt? är det bäst att sparka på motståndarens händer eller bör man försöka hoppa undan för slagen och atackera då motståndaren precis missat och förhoppningsvis är ur balans. Klarar armarna ett slag av ett baseboll trä eller bryter man armarna?

enklaste är att du börjar träna krav manga så kommer du lära dig allt sånt
Citera
2010-01-09, 22:53
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Jaha. Kanske skall ta och göra det, skulle vara faktiskt vara kul att veta att man kunde avväpna någon beväpnad.
Citera
2010-01-09, 22:59
Bannlyst
Citat:
Jaha. Kanske skall ta och göra det, skulle vara faktiskt vara kul att veta att man kunde avväpna någon beväpnad.

Alltså det är fan nästan omöjligt.
Om du går på en kurs där dom visar hur man skyddar sig mot beväpnade så visar dom alltid så att det ska gå.
Jag var på en kurs hursomhelt, så gick vi igenom hur man ska göra och om en person kommer och ska hugga dig, så jag ställde frågan till instruktören.
Men alla kanske inte håller kniven som ni visar och man måste inte alltid hugga, hur gör man om han bara drar kniven (vågrätt) o han blev fan arg på mig med stirriga blickar och sa inget utan ,såhär gör dom såhär skyddar ni er.
Man ska inte leka Van Damme och försöka sparka bort kniven.
spring så mycket du orkar är bästa försvaret.
Citera
2010-01-09, 23:10
Medlem
Citat:
Klarar armarna ett slag av ett baseboll trä eller bryter man armarna?
Armarna går av som småkvistar...
Citera
2010-01-09, 23:27
Medlem
Leavemealones avatar
Då jag trände JJK så fick jag lära mig att man skulle gå in mot motståndaren ifall dom svingade ett tillhygge som ett basebollträ mot en, sen följer man med i slaget samtidigt som man skyddar ansiktet, sen var det någon form av avväpning etc....Jag vill då kalla det bullshit, chansen att lyckas med den skiten är fan minimal och missar man det minsta har man armar eller huvud sönderslaget, då är det fan så mycket bättre att bara backa undan slaget och sen lubba.

Det är delvis därför jag slutade med skiten, nästan inget skulle gå att applicera i verkligheten och det som hade kunnat gå är inte något som en högerkrok inte hade kunnat göra lika bra.
Citera
2010-01-09, 23:31
Medlem
Fbadgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Armarna går av som småkvistar...

Nja armarna kan ta rätt mycket stryk från ett baseball trä innan dom går av, har själv fått ett par rejäla smällar. Kändes som att jag aldrig skulle kunna röra dom igen dagarna efter men av gick dom inte.
Citera
2010-01-09, 23:32
Medlem
Loufathers avatar
Nej det ingår inga jävla vapen i boxen även fast det har hänt någon gång. Får folk för sig att ta med sig t.ex batong så blir han förmodligen tillsagd av någon från samma liga. Visst att man tar ett jävla rör eller annat utanför matcherna för att kasta på polis osv.
Citera
2010-01-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBRACK
Alltså det är fan nästan omöjligt.
Om du går på en kurs där dom visar hur man skyddar sig mot beväpnade så visar dom alltid så att det ska gå.
Jag var på en kurs hursomhelt, så gick vi igenom hur man ska göra och om en person kommer och ska hugga dig, så jag ställde frågan till instruktören.
Men alla kanske inte håller kniven som ni visar och man måste inte alltid hugga, hur gör man om han bara drar kniven (vågrätt) o han blev fan arg på mig med stirriga blickar och sa inget utan ,såhär gör dom såhär skyddar ni er.
Man ska inte leka Van Damme och försöka sparka bort kniven.
spring så mycket du orkar är bästa försvaret.

jo haha den var rolig. Instruktören kanske var dålig

men i krav manga lär man sig många sätt och avväpnings-tekniker
ett ex
http://www.youtube.com/watch?v=8XPqhweUuOg
Citera
2010-01-09, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muhahaha94
men i krav manga lär man sig många sätt och avväpnings-tekniker
ett ex
http://www.youtube.com/watch?v=8XPqhweUuOg
Visst, det ser jättefräckt ut men jag skulle vilja se honom göra det där mot en knivbeväpnad motståndare som faktiskt VILL träffa honom! Första halvan av det där klippet visar en knivbeväpnad kille som står stilla med armen utsträckt framför sig, händer aldrig i verkligheten. Andra halvan visar en knivbeväpnad kille som viftar lite lojt med kniven, händer heller aldrig i verkligheten.

Exempel: killen i filmen sveper två gånger med kniven mot halsen i ett "försök" att skära honom där, det första svepet undgår "demonstratören" väldigt effektivt genom att backa undan huvudet och tar sedan det andra svepet med händerna och börjar med sina hokuspokus-tekniker. Men tänk om det första svepet träffar i halsen då? Hur fräck är han då?

Den sista biten med två killar med varsin kniv fick mig nästan att börja garva, det där har vi sett alltför många gånger i kampsportsfilmer: en ensam kille mot flera motståndare som alltid går fram en och en istället för att rusa på alla samtidigt.

Nej, visa mig någon som klarar av det där i full fart med en motståndare som VILL träffa och som inte riktar hugget mot ett förutbestämt mål. Då ska jag bli imponerad och backa från min ståndpunkt som är: drar någon kniv mot dig så backar du undan och tar dig därifrån om du inte har ett bollträ eller annat långt tillhygge som du av erfarenhet vet att du kan hantera! Ett knivhugg kommer snabbt och många gånger oväntat, och du vet heller inte på förhand var hugget kommer att träffa!

Det många Krav Maga-förespråkare och andra sk självförsvarsinstruktörer gör är väldigt väldigt farligt, nämligen talar om för folk att de kan försvara sig mot någon med kniv. Utgå alltid ifrån att du helt enkelt inte kan det, för det gör du inte! Det finns inget idiotsäkert sätt att försvara sig mot någon med kniv, det räcker med en liten halvträff av kniven så är du försatt ur spel tillräckligt lång tid för att du ska hinna bli träffad igen! Tajmingen du måste besitta, och den reaktionssnabbhet som krävs, är inte av denna värld för att lyckas hundraprocentigt med det där!
Senast redigerad av GJJ 2010-01-09 kl. 23:57.
Citera
2010-01-10, 00:07
Medlem
sampalitos avatar
Det finns bara ett försvar mot en kniv... SPRINGA
Ja, för det är ju värt att försöka lega Seagal och avväpna killen och riskera att få en lunga punkterad eller bli snittad i ansikted
Citera
2010-01-10, 00:53
Medlem
foppits avatar
ninjutsu! Då kan du inte bara avväpna dom, utan även fånga kastade projektiler för att genast kasta tillbaka dom. OCH, om det är flera beväpnade motståndare, försvinna i ett rökmoln.

Annars springa. Skulle kunna gå 3 ronder mot vilken mma-stjärna som helst för ingen jävel skulle springa runt lika fort som jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in