Citat:
Ursprungligen postat av muhahaha94
men i krav manga lär man sig många sätt och avväpnings-tekniker
ett ex
http://www.youtube.com/watch?v=8XPqhweUuOg
Visst, det ser jättefräckt ut men jag skulle vilja se honom göra det där mot en knivbeväpnad motståndare som faktiskt VILL träffa honom! Första halvan av det där klippet visar en knivbeväpnad kille som står stilla med armen utsträckt framför sig, händer aldrig i verkligheten. Andra halvan visar en knivbeväpnad kille som viftar lite lojt med kniven, händer heller aldrig i verkligheten.
Exempel: killen i filmen sveper två gånger med kniven mot halsen i ett "försök" att skära honom där, det första svepet undgår "demonstratören" väldigt effektivt genom att backa undan huvudet och tar sedan det andra svepet med händerna och börjar med sina hokuspokus-tekniker. Men tänk om det första svepet träffar i halsen då? Hur fräck är han då?
Den sista biten med två killar med varsin kniv fick mig nästan att börja garva, det där har vi sett alltför många gånger i kampsportsfilmer: en ensam kille mot flera motståndare som alltid går fram en och en istället för att rusa på alla samtidigt.
Nej, visa mig någon som klarar av det där i full fart med en motståndare som VILL träffa och som inte riktar hugget mot ett förutbestämt mål. Då ska jag bli imponerad och backa från min ståndpunkt som är: drar någon kniv mot dig så backar du undan och tar dig därifrån om du inte har ett bollträ eller annat långt tillhygge som du av erfarenhet vet att du kan hantera! Ett knivhugg kommer snabbt och många gånger oväntat, och du vet heller inte på förhand var hugget kommer att träffa!
Det många Krav Maga-förespråkare och andra sk självförsvarsinstruktörer gör är väldigt väldigt farligt, nämligen talar om för folk att de kan försvara sig mot någon med kniv. Utgå alltid ifrån att du helt enkelt inte kan det, för det gör du inte! Det finns inget idiotsäkert sätt att försvara sig mot någon med kniv, det räcker med en liten halvträff av kniven så är du försatt ur spel tillräckligt lång tid för att du ska hinna bli träffad igen! Tajmingen du måste besitta, och den reaktionssnabbhet som krävs, är inte av denna värld för att lyckas hundraprocentigt med det där!