2010-01-09, 03:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Single-in-Gold
Haha, Casanova var väl så långt ifrån den här killen som man bara kan komma. Men egentligen var det inget större fel på honom, bara det att vi var helt olika som människor, hade helt olika intressen och passade inte ihop helt enkelt.

Men jag förstår hur du menar och jo, jag har varit singel länge, men på eget initiativ och när min kompis tog upp hela matchmaking idéen så påpekade jag ju också att jag inte var ute efter ett förhållande, men det örat lyssnade hon inte på...

Men antar att det är som du säger, att de tror att de vet bättre och att de på något sätt gör mig en tjänst. Vilket bara det känns jättekorkat, borde inte jag veta vad som är bäst för mig?

Jo, men "opposites attracts". Man kanske inte ska vara flera ljusår ifrån varandra, ärligt talat skulle jag mörda någon som var alldeles för lik mig när det gäller intressen m.m.

Säg till din väninna/killvän att ifall de blir singlar ska du fixa ihop dem med någon som du känner. Kolla deras ansiktsuttryck för det kommer avslöja en hel del. Människor gillar inte att bli ihopparade med någon de aldrig träffat förut, framförallt gillar de inte att någon annan har en bestämd uppfattning om vilka de skulle passa ihop med.
Citera
2010-01-09, 12:53
Medlem
Single-in-Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benedikt.bandit
Vissa människor som har förhållanden kan inte förstå att det finns personer som väljer att vara singlar. Sen att din väninna i detta fallet blivit lite småsur beror säkert på att hon luggit med sin pojkvän i sängen och pratat om hur du och den här mannen, som också är oförmögen att hitta en partner, skulle passa så bra ihop och hur säker hon är på att ni skulle bli det perfekta paret och nu inte kan acceptera att hon hade fel.

Den här tjejen har själv varit lycklig singel (iallafall är det vad hon sagt till mig) i flera år innan hon träffade den här killen, så jag tycker att hon borde förstå och acceptera att det finns personer som väljer att vara singel.
Så din teori är alltså att hon är sur för att hon har svårt att acceptera att hon hade fel? Det låter vettigt, och det skulle mycket väl kunna stämma.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter.Sthlm
Jag har bara blivit "set up" två gånger varav den ena var när jag var 16 kanske så jag är väl ingen expert i ämnet. Jag kan däremot tycka att folk är rätt värdelösa på att lyssna på en när man väl vill att de ska vara lite matchmakers. Därmed tror jag att dessa personer gör det för sin egen skull. Men det är bara min teori.

Hur menar du när du säger att de är värdelösa på att lyssna när man väl vill att de ska vara matchmakers? Att de överhuvudtaget inte agerar matchmakers eller att de inte lyssnar på vad du känner, tycker och vill?

Tror att det till stor del är egoistiska skäl som driver dem, kanske omedvetet, men ändå. Att de själva vill känna att de gjort något bra...

Citat:
Ursprungligen postat av GringoBerra
Jo, men "opposites attracts". Man kanske inte ska vara flera ljusår ifrån varandra, ärligt talat skulle jag mörda någon som var alldeles för lik mig när det gäller intressen m.m.

Säg till din väninna/killvän att ifall de blir singlar ska du fixa ihop dem med någon som du känner. Kolla deras ansiktsuttryck för det kommer avslöja en hel del. Människor gillar inte att bli ihopparade med någon de aldrig träffat förut, framförallt gillar de inte att någon annan har en bestämd uppfattning om vilka de skulle passa ihop med.

Jo, självklart är det så att "opposites attracts", men det är ju en fördel om man iallafall har något att prata om. I det här fallet var vi olika på så sätt att det bara blev jobbigt, han var alldeles för tystlåten och blyg, vilket ledde till att till och med jag fick nog av att höra min egen röst...

Kanske ska testa och säga det till henne, då kanske hon skulle förstå... Men troligtvis skulle hon ta det som ett tecken på att jag inte gillar hennes pojkvän...
Citera
2010-01-09, 13:24
Medlem
benedikt.bandits avatar
Troligtvis så har säkert du och din vännina helt olika bild av den här killen också. När han är med sina polare i vanliga vis, då som din vännina träffat på honom, så känner han sig nog tryggare och beter sig säkert på ett helt annat sätt än i den situationen ni träffades i.
Citera
2010-01-09, 13:25
Medlem
Citat:
Hur menar du när du säger att de är värdelösa på att lyssna när man väl vill att de ska vara matchmakers? Att de överhuvudtaget inte agerar matchmakers eller att de inte lyssnar på vad du känner, tycker och vill?

Tror att det till stor del är egoistiska skäl som driver dem, kanske omedvetet, men ändå. Att de själva vill känna att de gjort något bra...

Låt säga att du är en på en tillställning och småpratar lite med en trevlig kille. Det leder dock ingenstans vilket ju faktiskt händer emellanåt... I sådana tillfällen tycker jag inte personer är särskilt snabba på att snappa upp att det fanns lite intresse om man nämner killen/tjejen i fråga nästa gång man pratar med sin vän. Jag menar inte att det är vännens och dens partners uppgift att sedan styra upp något utan snarare att det aldrig hänt mig att de gjort det. Vilket är lite synd för om det är någon gång man vill ha en matchmaker så är det väl vid dessa tillfällen?

Men som sagt jag tror garanterat att folk gör det främst för sig själv snarare än för att de vill att två singlar ska finna varandra.
Citera
2010-01-09, 13:47
Medlem
Single-in-Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benedikt.bandit
Troligtvis så har säkert du och din vännina helt olika bild av den här killen också. När han är med sina polare i vanliga vis, då som din vännina träffat på honom, så känner han sig nog tryggare och beter sig säkert på ett helt annat sätt än i den situationen ni träffades i.

Säkert är det så, och hade jag träffat killen under andra omständigheter och vid rätt tillfälle så, visst, det hade kanske kunnat utvecklas helt annorlunda. Han ser rätt så bra ut och det är inget större fel på honom - mer än att vi inte passade ihop.
Så långt har jag inget problem med hela matchmaking grejen, den bilden hon har av honom kanske verkligen stämde överens med bilden av en kille som skulle passa med mig. Det som gör hela grejjen till ett problem är ju hennes oförmåga att ta till sig det faktum att det inte utvecklades till det förhållande hon hade hoppats på, att vi inte kastade oss i varandras armar och levde lyckliga i alla våra dar... Och att hon inte redan från början lyssnade när jag sa att jag inte var ute efter ett förhållande.
Hela grejjen har blivit så sjukt infekterad och vi umgås inte särskilt mycket längre...

Citat:
Låt säga att du är en på en tillställning och småpratar lite med en trevlig kille. Det leder dock ingenstans vilket ju faktiskt händer emellanåt... I sådana tillfällen tycker jag inte personer är särskilt snabba på att snappa upp att det fanns lite intresse om man nämner killen/tjejen i fråga nästa gång man pratar med sin vän. Jag menar inte att det är vännens och dens partners uppgift att sedan styra upp något utan snarare att det aldrig hänt mig att de gjort det. Vilket är lite synd för om det är någon gång man vill ha en matchmaker så är det väl vid dessa tillfällen?

Men som sagt jag tror garanterat att folk gör det främst för sig själv snarare än för att de vill att två singlar ska finna varandra.

Då är jag med på hur du menar. Då finns det ju ett visst intresse redan från början, så då finns det ju lite mer grund för att agera matchmaker, och vid sådana tillfällen kanske en matchmaker skulle vara mer välkommen.

Men själv skulle jag nog dra mig för att para ihop två vänner på det sättet, och kan tänka mig att fler resonerar som jag. Om matchmakingen skulle bli lyckad och ett förhållande skulle utvecklas men sedan ta slut så tror jag att det kan bli ganska obehaglig stämning. I alla fall om slutet inte var ett gemensamt beslut eller om det var otrohet eller liknande inblandat. men jag vet inte, jag kanske tänker för långt och i värsta tänkbara scenarion...Men ändå..
Citera
2010-01-09, 14:08
Medlem
th3vils avatar
Citat:
De egoistiska skälen kan också vara av en art riktad direkt mot dig också. Hon kanske saknar singellivet och är avundsjuk på dig eller något åt det hållet?
Citera
2010-01-09, 14:20
Medlem
Single-in-Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av th3vil
De egoistiska skälen kan också vara av en art riktad direkt mot dig också. Hon kanske saknar singellivet och är avundsjuk på dig eller något åt det hållet?

Så skulle det kunna vara. Nu när du säger det så påpekar hon faktiskt väldigt ofta hur roligt vi hade förut, när vi båda var singlar och var ute och var ute och röjde runt. Så på något sätt kanske det stör henne att jag fortfarande är ute och "röjer runt" fast utan henne?
Citera
2010-01-09, 14:34
Medlem
dilbers avatar
Säkerligen en egoistisk påtryckning från din kompis sida.
Hon kanske tycker att du är i vägen om du träffar hon och hennes kille ofta.
Försöker para ihop dig för att hon inte vågar säga till dig att du är klängig kanske.
Citera
2010-01-09, 14:42
Medlem
Single-in-Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dilber
Säkerligen en egoistisk påtryckning från din kompis sida.
Hon kanske tycker att du är i vägen om du träffar hon och hennes kille ofta.
Försöker para ihop dig för att hon inte vågar säga till dig att du är klängig kanske.

Träffar dem inte särskilt ofta, i synnerhet inte båda två. Pojkvännen träffar jag i stort sett enbart på tillställningar där det är fler än bara vi tre. Men det kanske kan vara något sådant ändå, att jag "stjäl" tid som hon egentligen hade velat spendera tillsammans med sin pojkvän?
Citera
2010-01-09, 14:44
Medlem
Single-in-Golds avatar
Känner att tråden kom att handla väldigt mycket om mig och mitt exempel. Mitt exempel var mest just bara ett exempel på fenomenet matchmaking.

Vad har ni för erfarenheter och upplevelser?
Hur ser ni på vänner som agerar så här?
Skulle ni (som en del uttryckt) uppskatta eller önska att era vänner agerade mer matchmakers?
Hur långt är det okej att gå, dvs när ska man som matchmaker ge upp?
Citera
2010-01-09, 14:51
Medlem
Blå Rutas avatar
Tycker det är trevligt och snällt med vänner som försöker vara snälla. Jag kan nog inte bli riktigt arg på en vän som försöker vara snäll, även om det är på ett sätt jag inte önskar.
Men vännen har ingen som helst rätt att bli arg om man efter en träff väljer att tacka nej till fortsatta försök.
Citera
2010-01-09, 15:40
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Jag har bara blivit "set up" två gånger varav den ena var när jag var 16 kanske så jag är väl ingen expert i ämnet. Jag kan däremot tycka att folk är rätt värdelösa på att lyssna på en när man väl vill att de ska vara lite matchmakers. Därmed tror jag att dessa personer gör det för sin egen skull. Men det är bara min teori.

Jag har upplevt det som att om man vill att en kompis ska lobba lite för ens intresse för en tjej, så går det ofta åt skogen, i alla fall den gången det hände mig
Det brukar oftast bli bäst om man sköter det här med en relation med den man vill bli tillsammans med, inte dra in några utomstående och förstora det hela till något som liknas vid Nöjesguidens framsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in