2010-01-08, 23:36
Medlem
Tjena!
Undrar om minnen till min laptop...
Finns två slots som det vanligtvis brukar vara på laptops. Men ett slot är satt under tangentbordet och är svårare för mig att komma åt, det andra sitter under en lucka bara.

Fick den ju med två stycken matchade 1Gbs-moduler, men eftersom jag enkelt kommer åt ett slot så har jag bara bytt den modulen till en 2Gbs-modul.
Men är det verkligen nån jätteskillnad på 2 eller 3Gb RAM, så vilket är bäst? Att köra med de matchade modulerna så jag får 2Gb, eller köra med två olika hastigheter så att det blir 3Gb totalt? Hastigheterna på originalminnena är 667Mhz, det nya jag köpte är på 800Mhz, bara det jag för övrigt fick tag i.

tack å förhand.
Citera
2010-01-08, 23:41
Medlem
hasenfrasens avatar
Bäst är mest minne.
Citera
2010-01-08, 23:42
Medlem
crillecrilles avatar
Du lär inte märka någon skillnad på 667 och 800MHz. Sen misstänker jag dessutom att du har 32-bits Windows och om det stämmer så fungerar det ändå inte med mer än 3Gb. Kör på!
Citera
2010-01-08, 23:48
Medlem
Är det inte med 32-bit så att man kan upp till och med 4Gb?
Allt över 4Gb med 32-bit går väl till spillo?

Men då sätter jag in 2Gbs-modulen, hoppas det gör nån skillnad.
Citera
2010-01-08, 23:51
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vick3lit

Ett 32bits-system kan inte adressera mer än ~3,25Gb(nån mer kunnig kommer nog rätta mig här) så du tjänar helt enkelt mest på att bara sätta i den modulen. Verkar enklast rent praktiskt också.
Vet inte vilket OS du har, men om det är Vista så kommer du märka en enorm skillnad.
Citera
2010-01-08, 23:58
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Ett 32bits-system kan inte adressera mer än ~3,25Gb(nån mer kunnig kommer nog rätta mig här) så du tjänar helt enkelt mest på att bara sätta i den modulen. Verkar enklast rent praktiskt också.
Vet inte vilket OS du har, men om det är Vista så kommer du märka en enorm skillnad.

3,5GB i runda svängar man ska också vara försiktig med gemener och versaler inom dessa termer eftersom b är bit och B är Byte =) blir lite jobbigt med 3Gbit som är ca 375 MB =D
Citera
2010-01-08, 23:59
Medlem
Citat:

Nja, 32-bit OS kan bara adressera 2^32 byte vilket blir typ 4 GB. Dock är det mer än RAM som skall adresseras så man brukar bara få ut 3,25-3,5 GB beroende på annan hårdvara.
Citera
2010-01-09, 00:10
Medlem
Jag har Windows XP iom att jag tog bort Vista så fort jag fick datorn, så det flyter på rätt ok ändå.
Funderar på uppgradering till W7, men åter till ämnet.

Okej, men vad gäller hastigheterna då, spelar det ingen roll?
Två st 667MHz presterar väl bättre än vad en 667MHz och en 800MHz gör? Men detta kompenseras väl av att det är 3GB, och annars 2GB?
Jag är troligtvis ute och cyklar, men ni verkar ganska enade om att jag tjänar på att köra 3Gb, oavsett de olika hastigheterna på minnena.

Sätter in 2GBsmodulen nu, hoppas på de bästa

tack för svar.
Senast redigerad av vick3lit 2010-01-09 kl. 00:27.
Citera
2010-01-09, 00:19
Medlem
crillecrilles avatar
Tack för rättelserna, detta är något jag aldrig kommer kunna lägga på minnet :P
Citera
2010-01-09, 01:03
Medlem
Citat:
Jag har Windows XP iom att jag tog bort Vista så fort jag fick datorn, så det flyter på rätt ok ändå.
Funderar på uppgradering till W7, men åter till ämnet.

Okej, men vad gäller hastigheterna då, spelar det ingen roll?
Två st 667MHz presterar väl bättre än vad en 667MHz och en 800MHz gör? Men detta kompenseras väl av att det är 3GB, och annars 2GB?
Jag är troligtvis ute och cyklar, men ni verkar ganska enade om att jag tjänar på att köra 3Gb, oavsett de olika hastigheterna på minnena.

Sätter in 2GBsmodulen nu, hoppas på de bästa

tack för svar.
Hatigheter påverkar inte prestandan märkbart. Det är mest extrema överklockare som har någon nytta av snabba minnen.
Det snabbare minnet kommer klockas ner och köra i samma hastighet som det långsammare.
3 GB är bättre än 2 GB men 4 GB är bättre än 3 GB. Det är mest en ekonomisk fråga.
Är du villig att betala för att få 250-500 mb mer i ram?
Citera
2010-01-09, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Hatigheter påverkar inte prestandan märkbart. Det är mest extrema överklockare som har någon nytta av snabba minnen.
Det snabbare minnet kommer klockas ner och köra i samma hastighet som det långsammare.
3 GB är bättre än 2 GB men 4 GB är bättre än 3 GB. Det är mest en ekonomisk fråga.
Är du villig att betala för att få 250-500 mb mer i ram?

Okej, då vet jag. Har satt in den 2GB-modulen och än så länge märks inte sån stor skillnad, bara att den är något kvickare när jag kör flera tyngre program samtidigt.

Och angående en till modul känns det inte värt att betala ca 500kr för en till 2GB-modul, då jag just gjort det och än mindre vet hur och orkar öppna hela undersidan för att få tillgång till slot nr2. Mellan 3 och 4GB kommer jag nog heller inte märka någon skillnad alls.

återigen tack för svar
Citera
2010-01-09, 12:31
Medlem
Citat:
Okej, då vet jag. Har satt in den 2GB-modulen och än så länge märks inte sån stor skillnad, bara att den är något kvickare när jag kör flera tyngre program samtidigt.

Och angående en till modul känns det inte värt att betala ca 500kr för en till 2GB-modul, då jag just gjort det och än mindre vet hur och orkar öppna hela undersidan för att få tillgång till slot nr2. Mellan 3 och 4GB kommer jag nog heller inte märka någon skillnad alls.

återigen tack för svar
Mer RAM gör inte magiskt datorn snabbare. Det är först när du fyller minnet så datorn tvingas att jobba mer mot hårddisk som du märker något, precis som du noterat när du kör många stora program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in