• 1
  • 2
2010-01-09, 14:18
Medlem
antidatas avatar
Den största risken är att köpa nybyggt eftersom det då ofta finns stora skulder i föreningen. Det kan göra att avgiften höjs kraftigt vid ett högre ränteläge. Om priset för lägenheten är högre än motsvarande begagnade lägenhet så kan det vara mycket svårt att få igen pengarna efter några år. Avgiften är av avgörande betydelse för hur lättsåld en lägenhet är. Det är också därför nybyggen har förhållandevis låga avgifter men höga lån i föreningen.

Det är ganska osannolikt att Sverige får väldigt mycket högre räntor de närmaste åren, för det krävs en hög inflation som ofta är liktydigt med hög ekonomisk tillväxt i samhället. Den stora risken är istället att priserna korrigeras nedåt med mellan 20-30%, då kan banken börja kräva en högre amorteringstakt på lånet. Fallande priser kan också göra bankerna tveksamma att låna ut till mer än 75% av marknadsvärdet.
Citera
2010-01-11, 00:37
Medlem
SmiLLies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpas
Text

Är väl i en liknande situation men då vi har flytt storstan till en billigare del av landet så är inte inte samma kostnader för oss.

Aja, själv pluggar jag och sambon är sjukskriven. Egentligen har jag fast anställning men det räknades inte in tydligen eftersom jag pluggar nu.. Nåja, sambons föräldrar köper vår lägenhet och vi "hyr" den av dem. Sen när vi har jobb så kan vi köpa lägenheten av dem. Eftersom vi inte har köpt nyproduktion så har vi redan pratat med föreningen och de har varit med om situationer förr där föräldrarna står på lån men det är barnen som bor i lägenheter. Eftersom ni ska flytta in i en nyproduktion så vet jag inte hur föreningen ser ut riktigt. Vi ska dessutom (jag å sambon asså) skriva samboavtal så att allt blir riktigt om det nu är så att det skulle skita sig mellan oss och man betalat en halv lägenhet.

Lycka till med flyttplanerna!
Citera
2010-01-11, 01:36
Medlem
Apelsinens avatar
Jag tycker alltid att man ska förbereda sig på worst case scenario, alltså att ni båda blir av med extrajobbet och att räntan stiger till 7-8-9 procent. Samtidigt som det händer bör ni även ha någon form av buffert om någonting skulle hända, klarar ni av det så tycker jag bara att det är att köra på!
Citera
2010-01-11, 10:51
Medlem
Hade nog varit bra att räkna med att flickvännen inte får jobb direkt efter hennes studier är avklarade. Hur hade det gått om hon var arbetslös i 6 månader innan hon fick ett jobb ?
Citera
2010-01-11, 14:16
Medlem
Nu gör ni mig osäker igen ju

Det kanske är så att man måste tänka på att man ska klara det absolut värsta som kan hända..

Men isåfall, hur ska man bära sig åt för att komma hemifrån då hyresrätt inte är ett alternativ som det ser ut nu? Risker finns med allt man gör, och ibland måste man väl ge sig in på sådant här? Känns osannolikt att det är helt riskfritt att köpa villa sen även om vi båda har fast jobb om 10 år.
Jag menar, du kan alltid förlora jobbet på ett par månader.

Men det kan nog vara bra att tänka efter ordentligt, klarar vi att förlora ett av våra extrajobb, och kan vi isåfall ordna ett annat extrajobb?
Klarar vi att räntan går upp till 8-9%, i värsta fall(går ju att säkra det här lite med ett bundet lån)?
Klarar vi om bilen går sönder? Den buffert jag har sparad nu, kan ta slut ganska fort. Men som vi har räknat så borde det funka att spara ngn tusing i månaden också.

Gjorde i ordning en liten enkel månadsbudget igår:

Inkomst
Studielån 16280
Extrajobb 3000
Extrajobb 1500
Summa 20780

Utgifter
Bil 1500
SL-kort 1000
Studiemat. 1500
Mat 3000
Hemförs 100
Kläder m.m 2000
El 300
Månadsavg 3500
Ränta 3000
Summa 15900

Över-/underskott 4880

Är det här något som kan stämma tror ni? Isåfall ser det ju bra ut sålänge vi kan behålla jobb och så, det är nog det vi borde tänka extra på. För utan ett extrajobb blir det nog lite tajt. Detta är räknat med ett bundet lån med dagens ränta.

EDIT: stavfel
Citera
2010-01-11, 16:23
Medlem
Du får även räkna med risken att ni gör slut inom 3 år men då har bundit räntan. Det ni kommer få göra då är att lösa ut resten av bindningstiden för att kunna sälja lägenheten. Det kan bli riktigt dyrt.
Citera
2010-01-11, 16:27
Bannlyst
TS, du har redan fått en del tips. Jag själv äger en liten BR och är blivande student, således är jag i ungefär samma sits som ni är. Men jag har några funderingar.

Måste ni absolut ha nyproduktion? Försök hitta en lite billigare lägenhet helt enkelt, ni är trots allt studenter.

Gör er av med bilen? Ni bor i sthlm och har både SL-kort och bil, detta som studenter. Låter helt befängt enligt mig, men jag kanske har missat något.
Citera
2010-01-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kneff
Du får även räkna med risken att ni gör slut inom 3 år men då har bundit räntan. Det ni kommer få göra då är att lösa ut resten av bindningstiden för att kunna sälja lägenheten. Det kan bli riktigt dyrt.

Ajdu, det där låter inge roligt. Inget jag tänkt på. Vad menar du med "lösa ut resten av bindningstiden"? Betala av hela lånet?

Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Måste ni absolut ha nyproduktion? Försök hitta en lite billigare lägenhet helt enkelt, ni är trots allt studenter.

Gör er av med bilen? Ni bor i sthlm och har både SL-kort och bil, detta som studenter. Låter helt befängt enligt mig, men jag kanske har missat något.

Nej, vi måste absolut inte ha nyproduktion. Men när vi kollade på "begagnade" lägenheter, såg vi att det inte alls skiljer mycket i slutpris även om utgångspriset förstås skiljer mycket. Slutpriserna för en lika stor lägenhet i liknande "läge" hamnade på ungefär samma nivå eller ännu dyrare. Denna lägenhet köps ju på fastpris, och värdet kan jag tänka mig går upp rejält så fort vi flyttat in i den i stort sett(beror såklart på hur marknaden ser ut). Det var iallafall den uppfattningen jag fick.. Dessutom ligger denna lägenhet precis där vi vill bo, och är precis som vi vill ha den.. jag kunde nästan ritat den själv

Du missade nog att jag skrev att jag måste ha bilen för att ta mig till jobbet Utan den får jag ca 2 timmars restid kommunalt + 20 min promenad. Däremot bytte jag ner mig till en mer ekonomisk bil så fort jag började studera, och slutade köra bil precis överallt.
Citera
2010-01-12, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ajdu, det där låter inge roligt. Inget jag tänkt på. Vad menar du med "lösa ut resten av bindningstiden"? Betala av hela lånet?

Nej, vi måste absolut inte ha nyproduktion. Men när vi kollade på "begagnade" lägenheter, såg vi att det inte alls skiljer mycket i slutpris även om utgångspriset förstås skiljer mycket. Slutpriserna för en lika stor lägenhet i liknande "läge" hamnade på ungefär samma nivå eller ännu dyrare. Denna lägenhet köps ju på fastpris, och värdet kan jag tänka mig går upp rejält så fort vi flyttat in i den i stort sett(beror såklart på hur marknaden ser ut). Det var iallafall den uppfattningen jag fick.. Dessutom ligger denna lägenhet precis där vi vill bo, och är precis som vi vill ha den.. jag kunde nästan ritat den själv

Du missade nog att jag skrev att jag måste ha bilen för att ta mig till jobbet Utan den får jag ca 2 timmars restid kommunalt + 20 min promenad. Däremot bytte jag ner mig till en mer ekonomisk bil så fort jag började studera, och slutade köra bil precis överallt.

Ok, bra. Då kan du ignorera mina invändningar.

Har ärligt talat rätt dålig koll på just nyproduktion, men som en annan skribent sa; belången torde väl vara ganska hög. Dock är det kanske inte hela världen.

Har ni beslutat hur ni ska göra?
Citera
2010-01-13, 12:05
Medlem
Har ännu inte beslutat hur vi ska göra riktigt. Har lämnat in ansökan om lånelöfte till banken, får se hur det går... man skulle tydligen kunna ha 4 låntagare på lånet så.

Jag undrar fortfarande lite över det här med vad som händer med lånet om vi skulle göra slut om 2 år och har en bunden ränta på x antal år framöver? Någon sa något om att lösa ut lånet?

Angående belåningen har jag fått siffror på hur en högre ränta skulle påverka vår avgift, och det visar sig att det handlar om strax över 300 kr per månad för varje procentenhet räntan går upp. Så, här har vi också något som talar för att vi ligger i skiten om räntan drar upp mot 8-9 %.

Ska meddela så fort vi har bestämt hur vi ska göra
Citera
2010-01-13, 13:19
Bannlyst
Citat:
Har ännu inte beslutat hur vi ska göra riktigt. Har lämnat in ansökan om lånelöfte till banken, får se hur det går... man skulle tydligen kunna ha 4 låntagare på lånet så.

Jag undrar fortfarande lite över det här med vad som händer med lånet om vi skulle göra slut om 2 år och har en bunden ränta på x antal år framöver? Någon sa något om att lösa ut lånet?

Angående belåningen har jag fått siffror på hur en högre ränta skulle påverka vår avgift, och det visar sig att det handlar om strax över 300 kr per månad för varje procentenhet räntan går upp. Så, här har vi också något som talar för att vi ligger i skiten om räntan drar upp mot 8-9 %.

Ska meddela så fort vi har bestämt hur vi ska göra

Glöm inte bort ränteavdraget på 30 %, den betyder trots allt rätt mycket. Dock måste du/ni ha en inkomst att dra av den ifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in