Nu gör ni mig osäker igen ju
Det kanske är så att man måste tänka på att man ska klara det absolut värsta som kan hända..
Men isåfall, hur ska man bära sig åt för att komma hemifrån då hyresrätt inte är ett alternativ som det ser ut nu? Risker finns med allt man gör, och ibland måste man väl ge sig in på sådant här? Känns osannolikt att det är helt riskfritt att köpa villa sen även om vi båda har fast jobb om 10 år.
Jag menar, du kan alltid förlora jobbet på ett par månader.
Men det kan nog vara bra att tänka efter ordentligt, klarar vi att förlora ett av våra extrajobb, och kan vi isåfall ordna ett annat extrajobb?
Klarar vi att räntan går upp till 8-9%, i värsta fall(går ju att säkra det här lite med ett bundet lån)?
Klarar vi om bilen går sönder? Den buffert jag har sparad nu, kan ta slut ganska fort. Men som vi har räknat så borde det funka att spara ngn tusing i månaden också.
Gjorde i ordning en liten enkel månadsbudget igår:
Inkomst
Studielån 16280
Extrajobb 3000
Extrajobb 1500
Summa 20780
Utgifter
Bil 1500
SL-kort 1000
Studiemat. 1500
Mat 3000
Hemförs 100
Kläder m.m 2000
El 300
Månadsavg 3500
Ränta 3000
Summa 15900
Över-/underskott 4880
Är det här något som kan stämma tror ni? Isåfall ser det ju bra ut sålänge vi kan behålla jobb och så, det är nog det vi borde tänka extra på. För utan ett extrajobb blir det nog lite tajt. Detta är räknat med ett bundet lån med dagens ränta.
EDIT: stavfel