2010-01-08, 22:24
Medlem
netkos avatar
Tja!

Tänkte köpa sliderör till gitarr och eftersom att det inte finns inne hos min lokala musikaffär tänkte jag beställa. Det som förbryllar mig något är att det inte finns några storlekar på dem. Det finns två stycken olika, en i glas och en i metall och dessa finns som långa respektive korta.

Vad bör jag beställa? Jag spelar mest elgitarr men har en akustisk också. Jag vill bara slajda lite, blev inspirerad av de stora.

Någon här som kan något om slides och har lust att vägleda mig?
Citera
2010-01-08, 22:35
Medlem
netkos avatar
Kanske bör tillägga att det var denna sida jag hade som referens...
http://www.emusic.se/default.asp?do=...k=6&text=slide
Citera
2010-01-08, 22:41
Medlem
Don Fadäsos avatar
De låter olika. Jag spelar inte mycket med slide men de av mina polare som använder slide mer påstår att glas låter bättre än metall. Jag litar på att de har koll men rekommenderar att du testar bägge för att se om du håller med dem innan du köper.
Citera
2010-01-08, 23:35
Medlem
Sweeper80s avatar
Var det bara jag som läste något annat i rubriken?
Citera
2010-01-09, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netko
Tja!

Tänkte köpa sliderör till gitarr och eftersom att det inte finns inne hos min lokala musikaffär tänkte jag beställa. Det som förbryllar mig något är att det inte finns några storlekar på dem. Det finns två stycken olika, en i glas och en i metall och dessa finns som långa respektive korta.

Vad bör jag beställa? Jag spelar mest elgitarr men har en akustisk också. Jag vill bara slajda lite, blev inspirerad av de stora.

Någon här som kan något om slides och har lust att vägleda mig?

Jag kan inte slajda alls men hade jag beställt ett sliderör hade jag utan tvekan kört på ett i metall av den enkla anledningen att metall håller att tappas i golvet, eller att stoppas ner i väskan.
Citera
2010-01-09, 01:17
Medlem
risters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
De låter olika. Jag spelar inte mycket med slide men de av mina polare som använder slide mer påstår att glas låter bättre än metall. Jag litar på att de har koll men rekommenderar att du testar bägge för att se om du håller med dem innan du köper.

Jag tycker att glasrör ofta är alldeles för mjuka, metall ger skarpare kontur. Kristall ska väl vara det bästa, men det är ju då dyrt som fan och tål verkligen inte att tappas. Som sagt ovan, testa dig fram.
Citera
2010-01-09, 12:54
Medlem
netkos avatar
Då blir det nog ett av metall... de är ju ändå inte så farligt dyra! Tack för tipsen, men fortsätt gärna diskutera!
Citera
2010-01-09, 13:11
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Då blir det nog ett av metall... de är ju ändå inte så farligt dyra! Tack för tipsen, men fortsätt gärna diskutera!
Härligt, då rekommenderar jag att du drar ner på tonkontrollen om ljudet blir för vasst.
Citera
2010-01-09, 15:19
Medlem
netkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Härligt, då rekommenderar jag att du drar ner på tonkontrollen om ljudet blir för vasst.

Bra tips! Har varit och köpt en nu, tyvärr så hade de inte metall i min storlek (ring/långfinger) så det blev ändå en glas... lirar du mycket slide? Vad isåfall?
Jag blev äckligt inspirerad av Slash och "Bad Obsession"-introt så jag var tvungen att ha en!
Citera
2010-01-09, 17:09
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Bra tips! Har varit och köpt en nu, tyvärr så hade de inte metall i min storlek (ring/långfinger) så det blev ändå en glas... lirar du mycket slide? Vad isåfall?
Jag blev äckligt inspirerad av Slash och "Bad Obsession"-introt så jag var tvungen att ha en!
Nix, jag lirar inte mycket slide. Jag har lirat lite då och då för hemmabruk men mest på akustisk gura. I bandet är den andra gitarristen bättre på slide så det är han som kör slide när det krävs.
Citera
2010-01-09, 23:38
Medlem
KingRats avatar
Jag kör med metallrören, och detta endast för att glasrören pajade hela tiden då jag har en tendens att tappa saker i golvet Det är ingen gigantisk skillnad gällande ljud, men den finns där. Personligen föredrar jag ljudet från glasrören lite bättre... Men som sagt, inge stor skillnad. Så om du endast ska testa och träna på att slajda rekommenderar jag ett metall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in