2023-12-15, 22:14
Medlem
Ja nu har jag lite øver halva settet med OHMSS tuggummi-kort från '69 , lite svåra att hitta.....inte mint skick fast ganska bra endå

56 kort totalt - bara till salu i UK & inte USA , tror jag

Ner YOLT kom ut '67 så hade dom inte kort utan filmstriper

Så kom nya kort i '79 (givetvis MR) och 1984-85 kom et sett med bilder från 14 filmer
Senast redigerad av qmzamqckalrtgj 2023-12-15 kl. 22:19.
Citera
2023-12-16, 14:23
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qmzamqckalrtgj
Laz va en bettre 007 en Brosnan tycker jag

Brosnan var värdelös, Lazenby var utmärkt.
Citera
2023-12-16, 16:45
Medlem
Faktiskt så var han (Lazenby) det!

Brosnan´s första 007-jobb, GoldenEye var så efterlängtad efter hela sex års torka att man tyckte den var superduper vid premiären 1995.
(Trots att 80-talsmallen för bondfilmerna - undantaget License To Kill - hade hängt med ganska troget.)

Nästan 30 år senare hamnar den väl för mig personligen i "mitten-gröten" bland de 25 filmerna; en utmärkt Bondfilm, men ingalunda en av tyngsta klassikerna i hela paketet.

Film 2-4 med P.B blev sedan lite axelryckning, bara.
Hans grande finale, Die Another Day vred ju på så in i helv-e maxat med allt att det nästan var komiskt!

Alla bondfilmer har sin beskärda del av produktplacering/sponsring, men bl. a bilarna o telefonerna i Brosnans filmer hamnar i lite tröttsamt fokus.
Citera
2024-01-04, 21:46
Medlem
Nytt år: Omvärdering av Pierce Brosnans fyra 007-äventyr 1995-2002?

Nja..., men de representerar historiskt trots allt en betydande bit av Bond-tårtan; även om de för mig personligen - undantaget Goldeneye - aldrig varit några favoriter så är de trots allt värda respekt.

Det finns t ex de som små-fnyser åt det avslutande(?) kapitlet av Bond-filmer; Craig-rullarna.
Tyckte att de blev för "djupa", att Danny gestaltade Bond för cynisk och mörk i sin tolkning.
(Kanske de som som nu blivit lite till åren, och saknar Roger Moore´s mer jovialiska 70- och 80-tal?)

Hade Brosnan hoppat in direkt efter Moore på 80-talet, skulle filmerna som idag är Timothy Dalton´s två utmärkta framträdanden blivit sämre. (Det är bara vad jag själv tror, med facit idag på hand.)

Sean C är det obestridda originalet/favoriten för många.
Även för de lite yngre åskådarna, som nyfiket och tålmodigt tuggat sig bakåt historiskt.

Är man uppvuxen med Roger Moore, och var i tonåren under hans peak 1977-1981, så kan ju det te sig riktigt svårslaget. (Riktigt häftiga filmer på bioduk då, garanterat.)

Allt har, och hade sin tid.
25 filmer inspelade under ca 57 år.
Sex olika gestaltningar.

Ian Fleming säkerligen ömsom ler, ömsom gråter i sin grav över vad alla kedjerökande och spritdränkta timmar vid skrivmaskinen t om 1964 renderade i.
Citera
2024-01-08, 20:14
Medlem
Rebali179s avatar
Nu är det dags för de gamla James Bond filmerna att drabbas av Woke problem ännumera.

Klassiska James Bond-filmer kommer nu med trigger-varning
https://www.gamereactor.se/klassiska...rning-1284583/
Lättkränkta individer kan nu andas ut, två klassiska James Bond-rullar har nämligen nu försetts med trigger-varning. I varje fall i Storbritannien där BFI nyligen valt att lägga till följande förmanande text i början av Goldfinger och You Only Live Twice:

"Please note that many of these films contain language, images or other content that reflect views prevalent in its time, but will cause offence today (as they did then). The titles are included here for historical, cultural or aesthetic reasons, and these views are in no way endorsed by the BFI or its partners."

James Bond-filmer får varningstexter – har stötande innehåll enligt identitetsvänstern
https://samnytt.se/james-bond-filmer...titetsvanstern
Citera
2024-01-12, 17:58
Medlem
Kollar lite inlägg på fb där det spekuleras om vem nästa James Bond blir. Och något som stör mig är att alla verkar tro det ska bli nån som redan varit med i många storfilmer. Som redan axlat stora roller tex supermannen som Henry cavill.

Kollar man på dom andra som axlat James Bond, så har dom blivit mainstream kända först efter Bond. Så ja tänker att det är ett litet mönster. Så folk som tror Henry cavil, idris elba eller han i Nolan filmerna har helt fel. Eller vad tkr ni?
Citera
2024-01-18, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Kollar lite inlägg på fb där det spekuleras om vem nästa James Bond blir. Och något som stör mig är att alla verkar tro det ska bli nån som redan varit med i många storfilmer. Som redan axlat stora roller tex supermannen som Henry cavill.

Kollar man på dom andra som axlat James Bond, så har dom blivit mainstream kända först efter Bond. Så ja tänker att det är ett litet mönster. Så folk som tror Henry cavil, idris elba eller han i Nolan filmerna har helt fel. Eller vad tkr ni?

Instämmer.

Jag har själv lagt Bond-apparaten lite på is sedan avslutet, och D.C´s sorti, men håller ändå ett slappt öga på vad som händer.

De letar helt sonika efter nästa Daniel Craig!

En begåvad skådis i 35-årsåldern som den breda film-publiken egentligen inte tagit så mycket notis om, men som varit med ett tag, och redan haft betydande biroller i stora Hollywood-produktioner.
Citera
2024-01-18, 16:44
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
Instämmer.

Jag har själv lagt Bond-apparaten lite på is sedan avslutet, och D.C´s sorti, men håller ändå ett slappt öga på vad som händer.

De letar helt sonika efter nästa Daniel Craig!

En begåvad skådis i 35-årsåldern som den breda film-publiken egentligen inte tagit så mycket notis om, men som varit med ett tag, och redan haft betydande biroller i stora Hollywood-produktioner.

Instämmer även här, och letar de efter en ny Craig lär de få leta väldigt länge. Jag har i 6-7 års tid tyckt att Sam Claflin ligger rätt bra till för nästa inkarnation av Bond, men jag undrar om inte tiden håller på att rinna iväg för honom.
Citera
2024-01-18, 17:01
Medlem
DoktorNos avatar
Ska man spekulera om nästa Bond ska man nog leta bland de som är högst 30 idag. För jag tror det dröjer till framåt 2027-28 innan nästa film.
Citera
2024-01-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Ska man spekulera om nästa Bond ska man nog leta bland de som är högst 30 idag. För jag tror det dröjer till framåt 2027-28 innan nästa film.

Eller för oss veteraner tacknämligt aldrig mer; jag gillar naturligtvis Bond, men kan man hitta kryphålet för något "nytt"!?

JAMES BOND: Du är tyvärr obarmhärtigt förbrukad; inse...
Citera
2024-01-18, 18:03
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
Eller för oss veteraner tacknämligt aldrig mer; jag gillar naturligtvis Bond, men kan man hitta kryphålet för något "nytt"!?

JAMES BOND: Du är tyvärr obarmhärtigt förbrukad; inse...
Kryphålet för något "nytt" skulle kunna var det jag hoppas på. Filmatiseringar av Ian Flemings böcker om Bond som utspelar sig under 50-60-talet när böckerna om Bond skrevs. Visst, några av de tidigaste filmerna bygger till viss del på delar av böckerna men de skulle med fördel kunna göras om.

Men som sagt, det är vad jag hoppas på men inser såklart att det förmodligen aldrig kommer att hända.
Citera
2024-01-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Kryphålet för något "nytt" skulle kunna var det jag hoppas på. Filmatiseringar av Ian Flemings böcker om Bond som utspelar sig under 50-60-talet när böckerna om Bond skrevs. Visst, några av de tidigaste filmerna bygger till viss del på delar av böckerna men de skulle med fördel kunna göras om.

Men som sagt, det är vad jag hoppas på men inser såklart att det förmodligen aldrig kommer att hända.

Vila i frid säger vi riktiga 62-19 bond-fans åt, till den förnämligare resan vi haft haft until the end.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in