• 1
  • 2
2010-01-08, 19:06
Medlem
RadioGaGas avatar
Vad heter stilen där man trycker fingret mot en öm punkt på kroppen så motståndaren blir förlamad? Jag såg den i en film med en gammal japan som använde det mot sina motståndare, det såg riktigt roligt ut. Jag vill lära mig den för den skulle passa mig utmärkt då jag är liten och svag. Vill gärna kunna försvara mig utan att behöva styrketräna och lära mig Krav Maga.
Citera
2010-01-08, 19:07
Medlem
Der-Kochtopfs avatar
Kungfu panda?

Sorry för ot men betvivlar starkt att finns någon som lär ut sånt om det nu finns
Citera
2010-01-08, 19:59
Moderator
Protons avatar
Kyoshu på japanska, dim mak kallar kineserna samma sak?

Känns som lite fraud om du frågar mej....
Citera
2010-01-08, 20:23
Medlem
Jernvantes avatar
Har ju bevisats som fraud flertalet gånger. Bullshit som leer kvar från 90-talet pga filmer som Bloodsport och dylikt crap.
Citera
2010-01-08, 20:58
Medlem
RadioGaGas avatar
Dim Mak ska tydligen betyda death touch. Låter ju trevligt. Det verkar finnas lite videor på nätet som lär ut den.

Här hittade jag lite fakta om stilen.
http://www.cacegypt.org/martialarts/...?n=Main.DimMak

Jag vill gärna lära mig det här och se om det funkar.
Citera
2010-01-08, 21:10
Medlem
Jernvantes avatar
Det här är nog kampsportsvärldens kanske mest debatterade ämne och alla som verkar ha lite kött på benen när det kommer till kamp håller med om att det är skit för ja, hitta bevis på att det mumbojumbo faktiskt fungerar på något annat än deras egna elever.

Exempel på hur det går när "energi-fighters" möter fullkontaktfighters: http://www.youtube.com/watch?v=i8UKDzVmzt8
Senast redigerad av Jernvante 2010-01-08 kl. 22:01.
Citera
2010-01-08, 22:03
Medlem
Det är inte "Dux Ryu Ninjitsu" du menar? med dim mak från filmen Blodsport? Frank Dux startade ju sin egna stil av kampsport och öppna studio för att lära ut.

hemsida:
http://duxryuninjitsu.wordpress.com/
Citera
2010-01-08, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Vad heter stilen där man trycker fingret mot en öm punkt på kroppen så motståndaren blir förlamad? Jag såg den i en film med en gammal japan som använde det mot sina motståndare, det såg riktigt roligt ut. Jag vill lära mig den för den skulle passa mig utmärkt då jag är liten och svag. Vill gärna kunna försvara mig utan att behöva styrketräna och lära mig Krav Maga.

Du tror att folk skulle spendera år till att träna kampsport om det fanns nånting sånt där?
Citera
2010-01-09, 11:01
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Du tror att folk skulle spendera år till att träna kampsport om det fanns nånting sånt där?

Ja faktiskt. Tydligen existerar Dim Mak. Och tror jag inte att alla människor som tränar kampsport gör det endast för att kunna försvara sig själva. Det har troligen mer att göra att man VILL hårdträna, svettas, sparkas, slåss, bygga muskler, impa på tjejer. En livsstil helt enkelt.
Senast redigerad av RadioGaGa 2010-01-09 kl. 11:12.
Citera
2010-01-09, 11:13
Medlem
Nervklustrar existerar...
Citera
2010-01-09, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Ja fakiskt. Tydligen existerar Dim Mak. Och tror jag inte att alla människor som tränar kampsport gör det endast för att kunna försvara sig själva. Det har troligen mer att göra att man VILL hårdträna, svettas, sparkas, slåss, bygga muskler, impa på tjejer. En livsstil helt enkelt.

Men inse istället att det som händer på film och verklighet inte är samma sak. Det finns ingen supermetod som kommer göra dig till stans värsting på en kvart.

Du säger att du vill lära dig självförsvar, men i dom situationer där du faktist är TVUNGEN att ta till självförsvar är när du blir anfallen av 1. Något som troligtvis är en knarkare som är hög på diverse preparat och galen. Eller 2. Något psyko som gillar att skada/slå ner folk.(Troligast en blandning av 1 och 2) Då när han attackerar dig med kniv,batong,knytnävar osv och gör allt för att slå in skallen på dig så är det ända som fungerar att du slår in skallen på han först.

Även om vi tar oss till din fantasivärld där det finns någon nerv i kroppen man kan trycka på så är chansen att du lyckas träffa den punkten när någon står och matar slag på dig för att slå ut dina tänder och skada dig ordentligt så liten att även om det tar en kvart att lära sig bemästra det till att bli världsmästare så är tiden bortkastad och du borde spenderat den kvarten på krav-maga träning eller liknande fullkontaktsystem istället.
Senast redigerad av Johan86 2010-01-09 kl. 11:23.
Citera
2010-01-09, 13:53
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Var nyligen utomlands och träffade en kille som bemästrade någon form utav den typ av "kampsport" som du efterfrågar. Med tanke på att man var förbered och gick med på övningarna så var de väldigt effektiva och gjorde väldigt ont då han väl demostrerade.

Dock så var det en blandning av att slå på udda ställen som man knappt visste att man själv hade samt att vrida och vända kroppen på mysteriska sätt. Tror dock absolut inte det hade fungerat om du skulle blanda det med någon kampsport (ex. MMA). Det mest verkliga scenariot som det skulle fungerat i skulle vara om du är ute på stan, en kille börjar tjafsas och du tar ut teknikerna förre ni börjar ryka ihopp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in