Citat:
Ursprungligen postat av claes84
Vill minnas att jag blev lärd på kockskolan i gymnasiet att det är i princip ofarligt att äta t.o.m rå kyckling sålänge man har "förvällt" den i kokhett vatten i ca en minut.
Vattnet behöver inte koka, men ska precis ha gjort det.
Vad min lärare menade att lära ut var att salmonellan och diverse andra sjukdomar fanns i fjäderdräkten och i avföringen och inte i köttet!
Kan inte lova något av ovanstående, men sök gärna vidare på det!
Hej
En detalj i sammanhanget, som kanske inte var en detalj trots allt, var att han kokade hela kycklingen i 30sec * 2 innan den åkte in i ugnen (men detta var för att få sprödare skin enl. Heston, men det kanske har lika mkt med hygien att göra).
Men det verkar ju trots allt som att enl. ovanstånde svar att 60 grader räcker (eller säg 62...) bara den får ha den temperaturen i minst 30 minuter. Alla angivelser på 72 (eller 82 för den delen) varkar ha mkt med tycke och säkerhetsmarginaler att göra. Uppenbarligen tycks 60 grader i min 30 min räcka enl. ovanstånde. Om någon kan hitta en länk med trovärdighet som förklarar behovet av ev. högre temp är jag givetvis mkt tacksam...
Det blir nog till att testa om någon vecka om jag bara får tag på bättre kyckling är hos den lokale slaktaren (von Ica..) än deras ega skit.
/ K