2010-01-08, 15:10
Medlem
Numbeds avatar
För er som inte orkar läsa allt:
Har problem med biosen. Jag har försökt att återställa biosen genom att byta batteri men funkar inte. Datormusen fryser ibland några sekunder eller helt och hållet så att jag måste ta den ut och in ur usb-uttaget.
Har Windows XP, den är köpt i september 06.

Mer detaljer:
Jag har haft problem med min dator nu ett tag. Kommer inte ihåg hur länge (antingen ett halvår eller ett och ett halvt år).
Aja, nu till saken. När jag fick min storebrors gamla datormus började biosen att krångla, vet dock ej om det var datormusens fel men det var ungefär samtidigt problemet dök upp. Vid uppstart kommer det ett meddelende:

CMOS Settings wrong

Jag ignorerade då det här men det fick konsekvenserna att när jag ansträngde datorn för mycket vid uppstart började den att starta om sig själv och efter ett tag så återställdes klockan om den startades om för många gånger. Kommer upp ett annat felmeddelande om biosen när klockan ändrar tiden.

Sökte senare på google och det stod att man skulle återställa biosen, antingen genom att byta batteri eller gå in på menyn vid start. Jag prövade att sätta tillbaks det gamla först, funkade inte. Sen prövade jag med ett nytt batteri - funkade inte heller. Det är det nya batteriet jag har nu. Hittade aldrig menyn för att återställa bios så att byta batteri verkar vara det enda alternativet att lösa det här problemet (om det går att lösa?...).

Formaterade datorn också. Då startades datorn aldrig om vid uppstart dock fortsatte felmeddelandet, efter en månad startades datorn om igen när jag startade den.

Vid nuläget så försöker jag bara att inte anstränga den för mycket vid uppstart, men datormusen fryser fast hela tiden och den fryser fast längre och längre och måste ta ut och in den ur usb-uttaget en gång i kvarten/halvtimmen.

Finns det någon sätt att lösa det här eller är det bara att skrota datorn?

Vill helst inte göra mig av med datormusen. Den funkade ju faktiskt bra på min brorsas dator och gör det det fortfarande. Tacksam för alla svar
Citera
2010-01-08, 15:34
Medlem
FISKISCHs avatar
läste bara det första.

Är du säker på att bios återställs när man byter batteri? Det brukar annars finnas en liten knapp på mkortet för att nollställa..
Citera
2010-01-08, 15:40
Medlem
edge22s avatar
Här kan du läsa lite mer om hur man gör.
http://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS

Annars får du leta fram manualen till dit moderkort, där står det garanterat beskrivit.
Citera
2010-01-08, 15:45
Medlem
Numbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FISKISCH
läste bara det första.

Är du säker på att bios återställs när man byter batteri? Det brukar annars finnas en liten knapp på mkortet för att nollställa..

Ja, det stod där jag läste det i alla fall... Är du säker på att det fungerar? Vill inte göra något förhastat bara

Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Här kan du läsa lite mer om hur man gör.
http://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS

Annars får du leta fram manualen till dit moderkort, där står det garanterat beskrivit.

Ah okej, ska se om jag kan hitta den isåfall.

Edit: Hittade två böcker, stod inget där. Tror jag prövar den du länkade till
Senast redigerad av Numbed 2010-01-08 kl. 15:59.
Citera
2010-01-09, 03:59
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numbed
Ja, det stod där jag läste det i alla fall... Är du säker på att det fungerar? Vill inte göra något förhastat bara

Ja, knappen är till för att flasha bios till fabriksinställningar. Men tror inte alla moderkort har en sådan.
Citera
2010-01-09, 11:39
Medlem
Numbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FISKISCH
Ja, knappen är till för att flasha bios till fabriksinställningar. Men tror inte alla moderkort har en sådan.

Jag hittade ingen knapp eller 3-pins jumper (sidan som edge22 länkade till).

Prövade med att ta bort batteriet i fem minuter igen men det gjorde inte saken bättre på något sätt. Snarare att problemet blev värre
Citera
2010-01-10, 01:46
Medlem
hasenfrasens avatar
Det kan ju vara fel på moderkort, nätagg eller grafik dvs pga av svullna kondensatorer etc etc.
Citera
2010-01-10, 03:45
Medlem
TripPels avatar
Vad har du för moderkort? Om du tittar på kortet kan du se det, eller tanka hem: http://www.gtopala.com/download/siw.exe (SIW = System Information for Windows)
Välj Hardware->Motherboard så får du fram informationen om ditt moderkort.

Programmer är stand-alone = behöver installeras för att köras.

Om du skriver vad du har för moderkort kan jag nästan lova att vi kan förklara hur du får din dator i topptrim.

Det kan såklart vara fel på hårdvaran men...
Citera
2010-01-10, 17:37
Medlem
Numbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Det kan ju vara fel på moderkort, nätagg eller grafik dvs pga av svullna kondensatorer etc etc.

Fast då borde det väl inte komma upp "CMOS Setting Wrong" eller? Du kanske har rätt
Citat:
Ursprungligen postat av TripPel
Vad har du för moderkort? Om du tittar på kortet kan du se det, eller tanka hem: http://www.gtopala.com/download/siw.exe (SIW = System Information for Windows)
Välj Hardware->Motherboard så får du fram informationen om ditt moderkort.

Programmer är stand-alone = behöver installeras för att köras.

Om du skriver vad du har för moderkort kan jag nästan lova att vi kan förklara hur du får din dator i topptrim.

Det kan såklart vara fel på hårdvaran men...

Okej, här är det:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/mittmoderkort.JPG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in