• 1
  • 2
2010-01-07, 17:51
Medlem
rofl kartoffels avatar
http://www.barometern.se/nyheter/kal...ll(1711397).gm

Jag visar inte sympati for mannen i fraga, Men fan va sur jag blir nar jag laser denna artikel dar kvinnorna lurar mannen, springer ner i receptionen och anklagar han for valdtaktsforsok!! Fy i helvete.

i vilket fall, Jag har aldrig hort talas om nagot liknande innan? Kommer detta behandlas som att mannen i fraga kopt sexuella tjanster? Borde inte kvinnorna fa nagot straff?

och viktigast:

Vilka ar dessa tjejer?
Citera
2010-01-07, 18:01
Medlem
fags avatar
Om de vet såhär mycket om händelsen... varför görs ingenting mot tjejerna? Är ju lite sjaskigt om de kan gå till sådär.
Citera
2010-01-07, 18:12
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fag
Om de vet såhär mycket om händelsen... varför görs ingenting mot tjejerna? Är ju lite sjaskigt om de kan gå till sådär.

Att dom bara åtalar man beror nog på att kvinnorna är en utsatt grupp (horor, luder) har jag för mig. Tror att det var på nyheterna om det när lagen skulle börja gälla. Varför dom inte åtalar kvinnorna i stället för männen är konstigt, det är trots allt kvinnorna som utnyttjar männen och inte tvärt om.
Citera
2010-01-07, 18:16
Medlem
Tvålfagers avatar
Ha ha, vilken härva.

Man får lite intrycket att tjejerna är drogmissbrukare och/eller psykiskt störda. Vilken vettig människa ens överväger att sälja sin kropp för 1000 spänn? Har inte så mycket sympati för killen egentligen, men kan absolut förstå att många inte skulle banga om tre semiheta tjejer bjöd ut sig till reapris.
Citera
2010-01-07, 18:21
Medlem
Duppys avatar
Vore ytterst intressant att få veta namnen på tjejerna. Som gammal Kalmarit, dock snäppet äldre än "offren", blir jag sjukt nyfiken.
Citera
2010-01-07, 18:37
Medlem
cavaliers avatar
Köp av respektive försäljning av sexuella tjänster...

Jag får inte ihop hur lagstiftarna har tänkt... Att vara prostituerad och bjuda ut sina tjänster är inte ett brott, men att ta sådana tjänster i anspråk är brottsligt.

I Sverige är det olagligt för poliser att provocera fram brott. T.ex. kan de inte stå på Sergels torg och låtsas sälja knark och sedan gripa dem som vill köpa. Inte heller kan de (som i vissa delstater i USA) uppträda som prostituerade och gripa intresserade kunder.

Men hur kan då "det lätta gardet" (eller "ladies of the night") gå fria medans deras kunder blir lagförda???

Kan man inte se det så att en prostituerad, som framför ett skamligt förslag till en kund, just provocerar fram brottet att "köpa sexuella tjänster". Och därmed begår en olaglig handling.

Jag är inte jurist, och jag är mot legaliserad prostitution. Men jag skulle gärna vilja veta om det rör sig om en särlagstiftning när det gäller köp av sexuella tjänster...
Citera
2010-01-07, 21:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Jag får inte ihop hur lagstiftarna har tänkt... Att vara prostituerad och bjuda ut sina tjänster är inte ett brott, men att ta sådana tjänster i anspråk är brottsligt.

I Sverige är det olagligt för poliser att provocera fram brott. T.ex. kan de inte stå på Sergels torg och låtsas sälja knark och sedan gripa dem som vill köpa. Inte heller kan de (som i vissa delstater i USA) uppträda som prostituerade och gripa intresserade kunder.

Men hur kan då "det lätta gardet" (eller "ladies of the night") gå fria medans deras kunder blir lagförda???

Kan man inte se det så att en prostituerad, som framför ett skamligt förslag till en kund, just provocerar fram brottet att "köpa sexuella tjänster". Och därmed begår en olaglig handling.

Jag är inte jurist, och jag är mot legaliserad prostitution. Men jag skulle gärna vilja veta om det rör sig om en särlagstiftning när det gäller köp av sexuella tjänster...

Jag håller med dig i dina tankegångar.

I det här fallet kan jag dock bara konstatera att tjejerna har faktiskt inte begått något brott, i och med att de aldrig drev igenom anmälan om våldtäktsförsök utan lade korten på bordet när polisen kom till platsen.

Och de hade ju tänkt ge honom valuta för pengarna så därmed faller ju bedrägeribrottet också.
Citera
2010-01-07, 21:29
Medlem
rofl kartoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

I det här fallet kan jag dock bara konstatera att tjejerna har faktiskt inte begått något brott, i och med att de aldrig drev igenom anmälan om våldtäktsförsök utan lade korten på bordet när polisen kom till platsen.

Och de hade ju tänkt ge honom valuta för pengarna så därmed faller ju bedrägeribrottet också.

Jag vet inte om jag ar ute pa hal is nu men finns det inte nagon paragraf ang. att provocera fram ett brott? For sa ar det val i detta tycket? Hade inte tjejerna knackat pa hade ju inte nagot brott begatts..
Citera
2010-01-07, 21:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rofl kartoffel
Jag vet inte om jag ar ute pa hal is nu men finns det inte nagon paragraf ang. att provocera fram ett brott? For sa ar det val i detta tycket? Hade inte tjejerna knackat pa hade ju inte nagot brott begatts..

Brottsprovokation gäller för staten mot medborgaren -- alltså för att skydda oss mot att staten lurar oss till brottsliga handlingar för att sedan använda det emot oss i domstol.

Rent konkret betyder det att polisen (åklagare) får inte använda sig av brottsprovokation -- men som privatperson till privatperson gäller inte den lagen, då kunde man ju hävda brottsprovokation i alla möjliga situationer.
Citera
2010-01-07, 21:38
Medlem
Citat:

När de sprang ner till receptionen och gapade om våldtäkt så tog de med sig pengarna, vilket ju också var deras egentliga plan att göra just så, men lämnade tillbaks de när de hämtade sina kläder.

Stöld?
Citera
2010-01-07, 21:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
När de sprang ner till receptionen och gapade om våldtäkt så tog de med sig pengarna, vilket ju också var deras egentliga plan att göra just så, men lämnade tillbaks de när de hämtade sina kläder.

Stöld?

Det blev ju inte stöld i och med att de stannade på platsen återlämnade pengarna och inväntade polis.

Hade däremot försökt smita så hade det blivit stöld, eller om de hade haft kvar pengarna i sin besittning när polisen anlände så hade nog också kunnat bli frågan om endera stöld eller bedrägligt beteende, eftersom de inte levererat den utlovade tjänsten.

Nu förekom de ju det, i och med återlämnandet. - Hårklyveri, men de hade aldrig blivit fällda.

Edit
Troligen aldrig blivit fällda, därför åtalas de inte heller. En åklagare får inte åtala, om de inte tror att det kan leda till ett fällande. Hopplösa fall skall läggas ner innan rättegång.
Citera
2010-01-07, 21:59
Medlem
Citat:
Det blev ju inte stöld i och med att de stannade på platsen återlämnade pengarna och inväntade polis.

Hade däremot försökt smita så hade det blivit stöld, eller om de hade haft kvar pengarna i sin besittning när polisen anlände så hade nog också kunnat bli frågan om endera stöld eller bedrägligt beteende, eftersom de inte levererat den utlovade tjänsten.

Nu förekom de ju det, i och med återlämnandet. - Hårklyveri, men de hade aldrig blivit fällda.

Edit
Troligen aldrig blivit fällda, därför åtalas de inte heller. En åklagare får inte åtala, om de inte tror att det kan leda till ett fällande. Hopplösa fall skall läggas ner innan rättegång.

Hittade ett intressant inlägg här på FB:
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Att du åkt fast och lämnat tillbaka stöldgodset gör ingen skillnad. Det är stöld ändå. Finns ett fall från HD där tjuven hade stöldgodset i mindre än en minut innan han ertappades och flydde utan stöldgodset. Ändå stöld.
https://www.flashback.org/showpost....91&postcount=2

Smet gjorde de ju, men idioterna kom på att de behövde sina kläder och återvände därför upp till rummet, oklart om polis var med då, och då återlämnades också pengarna men hade de inte sprungit iväg halvnakna så hade de knappast återvänt.

Tveksamt, jag inser det...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in