Citat:
Ursprungligen postat av murkaz
Om amn lätt tröttnar på piano, men vill ha en bra synth med bra ljud, vad skulle det tänka sig kosta då? Fast jag vet inte, är mest ute efter piano och strings ljud.
Kollar iaf på Yamahas modellen som rekommenderades iaf.
Som sagt så tycker jag du ska köpa ett digitalpiano eller stagepiano som är samma sak fast utan möbeln som digitalpianot har.
Sen ska du fråga dig om du ska spela piano, för som ovanstående rekommenderar hade du blivit galen av att bara ha 61 tangenter vilket jag tror 61 står för? Alltså du vill ha 88 fullstora vägda tangenter. Vill du sen ha extra ljud så är det bättre att tanka nån form av orkester VST som du sen styr med ditt fina digitalpiano. Än att köpa en synth som har stringljud, dom brukar ändå aldrig gå att jämföra med dom stora samplingsbibliotek som finns att tillgå separat.
Om du bara köper ett fint stagepiano sen finns där ju massvis med synthar och sånt att tanka ner som ditt stagepiano kan styra. Men där har du iaf ett piano med 88 tangenter, fullstora och GH (Graded Hammer) ska du se till att det har. Sen kan du styra vad du vill med det fina grundinstrumentet, men se till att det har ett bra pianoljud i sitt standardläge, för man vill inte alltid ha igång sin brummiga dator, eller skärmen osv. Det kan vara skönt att bara slå igång pianot och sen kör man utan att bli störd av allt skit som följer med en uppstart av datorn, "msn, steam, virustjafs, fläktar som surrar, uppdateringar osv" Man kommer lätt ifrån känslan man vill ha med sitt spelande när elektroniska saker som dator ska störa.