2010-01-09, 19:22
Medlem
murkazs avatar
Detta är jag medveten om, har även kollat runt lite här och där. Dock så bor jag fortfarande hemma och här finns tyvärr ingen plats för ett piano. Annars skulle det vara det bästa alternativet helt klart.
Citera
2010-01-09, 20:39
Medlem
Kalevalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murkaz
Detta är jag medveten om, har även kollat runt lite här och där. Dock så bor jag fortfarande hemma och här finns tyvärr ingen plats för ett piano. Annars skulle det vara det bästa alternativet helt klart.
Mitt tips är Yamahas stagepiano, p80, p90, begagnade. De börjar komma upp en del åren, men har du tålamod i ditt sökande är jag säker på att du kan hitta ett i gott skick för 4000-5000.
Citera
2010-01-09, 23:44
Medlem
-V-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
Du ska få definiera en bra "synth" med vägda tangenter för 5000:-. Mig veterligen existerar ingen sån.

Du ska förövrigt också få förklara vad du menar med synth. En synth är vanligtvis en maskin med möjlighet att på något vis manipulera de ljud som den innehåller (beror på vilken traditionell definition man använder), ljud som är skapade av synteser av olika slag (läs: ej samplingar). En hybrid av synth och digitalpiano kallas workstation (har vanligtvis en rad andra funktioner också).

nu var kanske 5000 i underkant och jag menade begagnad ifall du inte förstod det...

en workstation är en " synth " som innehåller allt för att spela in och skriva musik. dvs att den har vägda tangenter gör inte att den blir en workstation.
alltså en inbyggt sequencer och sen så innehåller den i stort sett samma funktioner som en synth.

synth är en sak med tangenter som kan återskapa eller göra helt nya ljud med inställbara parametrar i synthen antingen via digital eller analog ljudsyntes.

sen tycker jag att min definition av synt ( eller synthesizer ifall man ska vara petnoga. ) inte har något med tråden att göra i övrigt.

ett digitalpiano blir lätt tråkigt i längden...
Citera
2010-01-10, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -V-

Ja men det är just detta som det inte blir om det är piano man vill spela, du utgår från dig själv, du kanske inte ens hade en önskan att vilja spela piano från början utan gilla synthar och leka runt med ljud. Jag kan uppskattat båda, men en miss jag gjorde när jag faktiskt ville spela piano var att köpa en synth med 74 tangenter, tunnt pianoljud, ovägda tangenter osv. Det blev att man lekte runt med ljud i evigheter och ändå var det inte speciellt spännande. Ett riktigt bra pianoljud är något man inte tröttnar på.
Citera
2010-01-10, 00:30
Medlem
-V-s avatar
nja, jag kan ha riktigt kul med ett piano, men saknar allt man kan göra med en synth. är pianist från början då jag spelade piano i flera år innan jag skaffade min första synth.

håller med fullständigt om pianoljudet och det går att hitta bra pianoljud till en synth.
Citera
2010-01-10, 05:27
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -V-
nu var kanske 5000 i underkant och jag menade begagnad ifall du inte förstod det...

en workstation är en " synth " som innehåller allt för att spela in och skriva musik. dvs att den har vägda tangenter gör inte att den blir en workstation.
alltså en inbyggt sequencer och sen så innehåller den i stort sett samma funktioner som en synth.

synth är en sak med tangenter som kan återskapa eller göra helt nya ljud med inställbara parametrar i synthen antingen via digital eller analog ljudsyntes.

sen tycker jag att min definition av synt ( eller synthesizer ifall man ska vara petnoga. ) inte har något med tråden att göra i övrigt.

Ok, då är jag med på din definition. Ordet synth är upplagt för missuppfattning, finns mer än ett sätt att definiera en sådan. Jag blev smått förvånad eftersom TS bad om ett "piano" specifikt, och just därför var din definition viktig för trådens skull.

Workstation behöver inte innehålla sequencer, åtminstone inte inspelningsbar sådan. Dessutom har arpeggioatorerna blivit såpass komplexa (läser midifiler bl.a.) att dessa trampar i gränslandet också. Min S90ES är en workstation, dock utan inspelningsmöjligheter.
Citera
2010-01-12, 22:55
Medlem
murkazs avatar
Om amn lätt tröttnar på piano, men vill ha en bra synth med bra ljud, vad skulle det tänka sig kosta då? Fast jag vet inte, är mest ute efter piano och strings ljud.

Kollar iaf på Yamahas modellen som rekommenderades iaf.
Citera
2010-01-13, 00:53
Medlem
-V-s avatar
har 2 korg tr 61, är svinnöjd med dom. dessutom kan du lätt editera ljuden i den och lägga in nya ljud ifall nu dom 800+ ljuden i den inte räcker. awesome stringsljud och med lite letande så hittar man nåt bra pianoljud från triton och tankar in...
kostar runt 5000 beggad.

vilken ny yamahasynth?

MM6 är annars en rätt nice synth, med vettigt pianoljud, fast med 61 tangenter ifall du nu inte ska ha 88 tangenters versionen. Tyckte dock inte om att den inte hade så stora möjligheter att ändra på ljuden. men det är en smaksak.

har du tänkt på att ifall du ska ha en synth så måste du spela med hörlurar eller med en extern högtalare? ( PA )
Citera
2010-01-13, 04:05
Medlem
Citat:
Om amn lätt tröttnar på piano, men vill ha en bra synth med bra ljud, vad skulle det tänka sig kosta då? Fast jag vet inte, är mest ute efter piano och strings ljud.

Som sagt så tycker jag du ska köpa ett digitalpiano eller stagepiano som är samma sak fast utan möbeln som digitalpianot har.

Sen ska du fråga dig om du ska spela piano, för som ovanstående rekommenderar hade du blivit galen av att bara ha 61 tangenter vilket jag tror 61 står för? Alltså du vill ha 88 fullstora vägda tangenter. Vill du sen ha extra ljud så är det bättre att tanka nån form av orkester VST som du sen styr med ditt fina digitalpiano. Än att köpa en synth som har stringljud, dom brukar ändå aldrig gå att jämföra med dom stora samplingsbibliotek som finns att tillgå separat.

Om du bara köper ett fint stagepiano sen finns där ju massvis med synthar och sånt att tanka ner som ditt stagepiano kan styra. Men där har du iaf ett piano med 88 tangenter, fullstora och GH (Graded Hammer) ska du se till att det har. Sen kan du styra vad du vill med det fina grundinstrumentet, men se till att det har ett bra pianoljud i sitt standardläge, för man vill inte alltid ha igång sin brummiga dator, eller skärmen osv. Det kan vara skönt att bara slå igång pianot och sen kör man utan att bli störd av allt skit som följer med en uppstart av datorn, "msn, steam, virustjafs, fläktar som surrar, uppdateringar osv" Man kommer lätt ifrån känslan man vill ha med sitt spelande när elektroniska saker som dator ska störa.
Citera
2010-01-13, 04:24
Medlem
Citat:

Denna här t.ex http://www.thomann.de/se/yamaha_ydp_s31_set.htm får du ju för ett skapligt pris med pall och hörlurar till. Nu är kanske inte den modellen världens snyggaste men du ser på ett ungefär vad du kan få.

Här är lite demo, tänk dock på att dom linat ljudet ut så det går rakt in till deras inspelning av filmen och inte genom högtalarna. Men du hade kunnat få så bra ljud som filmen. Det är bäst om du provlyssnar i en butik med om du gillar soundet, men lyssna med både lurar och utan. För det går alltid att köpa till ett par monitorer sen för 1500:- om ljudet bara är fint nog i lurarna och det är högtalarna som sviker.

En annan modell som du kan kolla upp som är mer som ett stagepiano men ändå ett digital för det ingår högtalare är Yamaha P-85

http://www.youtube.com/watch?v=8aKHAmWbJkI

Finns för bra pris från thooman http://www.thomann.de/se/yamaha_p85.htm dock får du köpa till stativet separat. Men du lär inte hitta något bättre än det i den prisklassen nytt. Isåfall är det att gå på deras CLP serie eller P120 och P140 begagnad men då ska man ändå veta lite vad man letar efter så man inte köper ett yamaha piano som är 16 år gammalt och dom första modellerna för dom är rätt stela.

En film till med P-85 http://www.youtube.com/watch?v=Fula7...eature=related men det är också linat, där finns många filmer på youtube om det pianot, kika runt lite. Det viktiga sen efter soundet är touchen, den måste vara bra, finns inget värre än för tröga tangenter eller för lösa.
Senast redigerad av ÅsaNisse 2010-01-13 kl. 04:29.
Citera
2010-01-14, 04:54
Medlem
scippos avatar
Det viktigaste är väl att det är ett pianoinstrument med bra känsla..?

Ljudkvalite och ooändlig variation kan man ju ordna med midi och mjukvara, med lite pill
Citera
2010-01-14, 18:02
Medlem
Eller hyr ett, det gjorde jag och är nöjd än så länge. Kostar några 100/månad beroende på modell. Jag tog Yamaha P85 som var det billigaste och som nybörjare som mest spelar med hörlurar är jag nöjd med det.

Hyrde från denna butiken: http://www.nylund-son.se/index.php?r...anon/index.htm

Man binder sig på 1 år, sen kan man välja om man vill fortsätta hyra, lämna tillbaka, eller köpa loss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in