• 1
  • 2
2010-01-07, 14:14
Medlem
murkazs avatar
Hejsan, just nu sitter jag och spelar på ett keyboard som är helt okej att testa på (känna om pianospelande är något för en). Har suttit och spelat på det i ca 1 månad och lärt mig från diverse videos från ex youtube.
Finner det dock tråkigt att ljuden är så elektroniska och att tangenterna inte är vägda eller tryckkänsliga.

Jag har skrivit upp mig för pianolektioner och känner då att jag vill ha något mer "riktigt" att spela på.
Jag har tänk lägga runt 5000 kr på nytt som begagnat, men om det endast är skräp i den prisklassen kan jag lägga några tusingar till.

Jag har frågat runt lite och hört att ett digitalpiano är det jag söker(?), eftersom jag inte kan ett skvatt om detta så frågar jag här!

Det jag letar efter är något som är så likt som möjligt ett akustikpiano(?) i ljud, men kanske inte håller några effekter och andra ljud. Det ska vara vägda tangenter och det skulle vara bra om man kunde ändra skala (ändra var nånstans man är på pianot)

mvh
Citera
2010-01-08, 04:16
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murkaz
Hejsan, just nu sitter jag och spelar på ett keyboard som är helt okej att testa på (känna om pianospelande är något för en). Har suttit och spelat på det i ca 1 månad och lärt mig från diverse videos från ex youtube.
Finner det dock tråkigt att ljuden är så elektroniska och att tangenterna inte är vägda eller tryckkänsliga.

Jag har skrivit upp mig för pianolektioner och känner då att jag vill ha något mer "riktigt" att spela på.
Jag har tänk lägga runt 5000 kr på nytt som begagnat, men om det endast är skräp i den prisklassen kan jag lägga några tusingar till.

Jag har frågat runt lite och hört att ett digitalpiano är det jag söker(?), eftersom jag inte kan ett skvatt om detta så frågar jag här!

Det jag letar efter är något som är så likt som möjligt ett akustikpiano(?) i ljud, men kanske inte håller några effekter och andra ljud. Det ska vara vägda tangenter och det skulle vara bra om man kunde ändra skala (ändra var nånstans man är på pianot)

mvh

Finns en miljard trådar om ämnet, men jag råder dig att söka begagnade digitalpianon. Då lär du få mer piano för pengarna. För 5000 kan du få de billigare modellerna av fullstora klaviatur (88 VÄGDA tangenter som det kalas), men ljudet i dessa är ganska risiga.

Thomann.de . Kolla in digitalpianon.
Citera
2010-01-08, 14:49
Medlem
Harikiriis avatar
Gå till musikbörsen och fråga om tips.
Citera
2010-01-08, 21:56
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harikirii
Gå till musikbörsen och fråga om tips.

Japp, kasta gärna pengarna i sjön. Grundläggande regel: fråga aldrig butikssäljare. Orsak: dom vill sälja.
Citera
2010-01-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
Japp, kasta gärna pengarna i sjön. Grundläggande regel: fråga aldrig butikssäljare. Orsak: dom vill sälja.

Ja, du hann före men här är vi superöverrens. Det enda butiksförsäljaren kommer säga är vad din budget ligger på sen kommer han rekommendera allt skit i sin butik runt den prisklassen. Och för dom 5 löken får du inte mycket utan går hem med nåt plastigt casioskit. Sen nämner du begagnat och då räknar han upp allt negativt med det och att du defintivt ska undvika begagnat. Trots att hur många som helst köper piano och tröttnar efter 1 års klinkande, pianona är som nya och du tjänar halva priset.

Leta begagnat säger jag med.
Citera
2010-01-09, 01:10
Medlem
murkazs avatar
Vilka märken ska man kolla på som beg då?

mvh
Citera
2010-01-09, 02:31
Medlem
-V-s avatar
varför ska du ha ett digitalpiano?
köp en synth med vägda tangenter...
du kan göra så mycket mer med en sådan.

att " ändra vart man är någonstans " kallas att transponera.
Senast redigerad av -V- 2010-01-09 kl. 02:33.
Citera
2010-01-09, 04:28
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -V-

Du ska få definiera en bra "synth" med vägda tangenter för 5000:-. Mig veterligen existerar ingen sån.

Du ska förövrigt också få förklara vad du menar med synth. En synth är vanligtvis en maskin med möjlighet att på något vis manipulera de ljud som den innehåller (beror på vilken traditionell definition man använder), ljud som är skapade av synteser av olika slag (läs: ej samplingar). En hybrid av synth och digitalpiano kallas workstation (har vanligtvis en rad andra funktioner också).
Citera
2010-01-09, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -V-

Av min erfarenhet av att ha en synth är att det blir ett evigt fjantande med ljud istället för att man egentligen spelar piano och lär sig styckena. Oftast är pianoljuden lite tunnare i många synthar med än i riktiga digitalpianon så är det piano han vill spela ska han definitivt satsa på ett digitalpiano så det blir reda med det.
Citera
2010-01-09, 17:53
Medlem
murkazs avatar
Det ÅsaNisse och snattack är vad jag har hört om syntar med iaf i den prisklassen.
Citera
2010-01-09, 18:13
Medlem
Min mor är pianist och jag själv spelar ett par instrument, bland annat piano (klassisk gitarr är dock mitt huvudinstrument), men om du verkligen njuter av akustisk pianomusik och vill spela vackert, då är det inte ett digitalt piano du ska skaffa.

För 5000 kr går det fortfarande att hitta ett helt okej akustiskt piano, även om det kräver att du anstränger dig lite. Kolla in stora loppisar i utkanten av städer och i byar, och glöm inte att pruta! Jag hittade senast för en månad sedan ett piano från 50-talet med väldigt vackert ljud, just i din prisklass.

Du kan ju också sätta ut en annons i din lokaltidning var du nämner din prisgräns?

Kom dock ihåg att ett ostämt piano inte är ett dåligt piano. Försök höra på ljudet från piano i stället för renheten Att ringa en pianostämmare går ju när som helst! Fråga dessutom gärna någon pianokunnig kompis om denne kan följa med dig och kolla på pianot innan du köper det...
Citera
2010-01-09, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unununium
Min mor är pianist och jag själv spelar ett par instrument, bland annat piano (klassisk gitarr är dock mitt huvudinstrument), men om du verkligen njuter av akustisk pianomusik och vill spela vackert, då är det inte ett digitalt piano du ska skaffa.

För 5000 kr går det fortfarande att hitta ett helt okej akustiskt piano, även om det kräver att du anstränger dig lite. Kolla in stora loppisar i utkanten av städer och i byar, och glöm inte att pruta! Jag hittade senast för en månad sedan ett piano från 50-talet med väldigt vackert ljud, just i din prisklass.

Du kan ju också sätta ut en annons i din lokaltidning var du nämner din prisgräns?

Kom dock ihåg att ett ostämt piano inte är ett dåligt piano. Försök höra på ljudet från piano i stället för renheten Att ringa en pianostämmare går ju när som helst! Fråga dessutom gärna någon pianokunnig kompis om denne kan följa med dig och kolla på pianot innan du köper det...

Du behöver inte ens köpa pianot, jättemånga som skänker bort hur fina instrument som helst med härligt gammeldags ljud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in