2010-01-07, 00:20
Medlem
AggressivIllers avatar
Inte säker på om den här tråden platsar bättre i företagsekonomi-forumet men here goes:

Jag säljer digitala varor via en webbplats vars företag är baserat i Australien. Jag får mindre än 50% av det jag säljer, resten går till det australienska företaget. Dock ökar denna procentsats ju mer jag säljer (som max kan jag komma upp i 70%), men det kommer dröja ett tag. Jag får in pengarna via paypal varje månad. Jag vet inte om ovantående är särskilt relevant, men jag vet nada om sånt här.

Min fråga är då hur ska jag skatta för detta? Jag vill ju helst undvika att starta företag för då måste jag betala både arbetsgivaravgifter och inkomstskatt på lönen jag tar ut (eller hur funkar det?).

Jag ingick i ett avtal genom att registrera mig på webbplatsen och gick med på att jag inte får hela procenten av det jag säljer, så jag funderar på om sådana faktorer påverkar vad man kallar min verksamhet? Avtalet med det australienska företaget är väl knappast en motsvarighet till ett anställningskontrakt?

Jag har hört något om privat näringsidkare, men google kunde inte ge mig några svar.

Jag vill göra rätt för mig och betala skatt, men jag vill som sagt undvika att starta företag om den möjligheten finns.

Tack på förhand
Citera
2010-01-07, 02:40
Medlem
HarryHotters avatar
Eftersom du redan driver den här verksamheten så har du redan startat företag. Grattis!

Sedan är det ju vanligast att man registrerar sitt företag som enskild firma, handelsbolag, kommanditbolag eller aktiebolag. Men det är inget krav. Ett oregistrerat bolag fungerar på samma sätt som en enskild firma. Du gör ett bokslut i firman och det resultat som visas där blir din lön. Den deklareras som inkomst av näringsverksamhet. Den betalar du vanlig inkomstskatt på, och eftersom firman inte betalar sociala avgifter på den lönen så skall du själv betala s.k egenavigter (som är nån procent lägre än de sociala avgifterna - men det ger dig å andra sidan sämre sjukförsäkring).

Tänk också på att det skall betalas moms i Sverige på de digitala tjänsterna, även om de levereras från "down under".
http://www.skatteverket.se/moms/sars...c80004759.html
Citera
2010-01-07, 22:45
Medlem
AggressivIllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Eftersom du redan driver den här verksamheten så har du redan startat företag. Grattis!

Sedan är det ju vanligast att man registrerar sitt företag som enskild firma, handelsbolag, kommanditbolag eller aktiebolag. Men det är inget krav. Ett oregistrerat bolag fungerar på samma sätt som en enskild firma. Du gör ett bokslut i firman och det resultat som visas där blir din lön. Den deklareras som inkomst av näringsverksamhet. Den betalar du vanlig inkomstskatt på, och eftersom firman inte betalar sociala avgifter på den lönen så skall du själv betala s.k egenavigter (som är nån procent lägre än de sociala avgifterna - men det ger dig å andra sidan sämre sjukförsäkring).

Tänk också på att det skall betalas moms i Sverige på de digitala tjänsterna, även om de levereras från "down under".
http://www.skatteverket.se/moms/sars...c80004759.html
Tack för svar!
Jag har absolut ingen erfarenhet av detta och ingen koll på termer tyvärr Så jag måste betala dessa egenavgifter med företaget + inkomstskatt på lönen jag tar ut? Jag har i praktiken inga utgifter, påverkar det på något vis?
Citera
2010-01-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AggressivIller
Tack för svar!
Jag har absolut ingen erfarenhet av detta och ingen koll på termer tyvärr Så jag måste betala dessa egenavgifter med företaget + inkomstskatt på lönen jag tar ut? Jag har i praktiken inga utgifter, påverkar det på något vis?

Japp, det är helt rätt. Om du inte har några utgifter, så blir allt du säljer (minus momsen förstås) överskott som det ska betalas egenavgifter + inkomstskatt på.
Citera
2010-01-07, 22:54
Medlem
AggressivIllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspanaren
Japp, det är helt rätt. Om du inte har några utgifter, så blir allt du säljer (minus momsen förstås) överskott som det ska betalas egenavgifter + inkomstskatt på.
Aha ok, tack. Hur fungerar det med momsen egentligen? Varorna jag säljer prissätts av det australienska företaget, sedan köper folk över hela världen dessa med bara några knapptryck. Jag kan inte påverka priset, kräva moms el dyl.
Citera
2010-01-08, 01:03
Medlem
HarryHotters avatar
Frågan är vem som egentligen säljer ... nu låter det ju som om du egentligen får en royalty av AU-företaget varje gång de säljer en produkt. I så fall behöver inte du bekymra dig om momsen, det är de som skall sköta det.
I övrigt så skall du naturligtvis betala skatt på intäkter minus kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in