2010-01-07, 04:09
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Är det verkligen så svårt att hålla ordning på ordet "Vad" Eller är det viktigare att påpeka om trådsskaparen något mindre gramatiska fel?

Kryzznisse, kan du som är så jävla grammatisk perfekt börja om denna tråd så att vi får någon seriös behandling av själva ämnet från början kanske?
Säg då att du irriterar dig på just den saken då, och inte på folk som misshandlar det svenska språket när du så uppenbart inte behärskar det själv... Man behöver inte vara perfekt för att få irritera sig på andras fel, men det var sättet du gjorde det på som blev epic fail
Citera
2010-01-07, 04:13
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Säg då att du irriterar dig på just den saken då, och inte på folk som misshandlar det svenska språket när du så uppenbart inte behärskar det själv... Man behöver inte vara perfekt för att få irritera sig på andras fel, men det var sättet du gjorde det på som blev epic fail

Bra svar, men min synpunkt borde ju ha framgått från allra första inlägget eller hur, sen kom alla besserwisser pissbögar in i vanlig ordning och gjorde sin sak

Se hur onödigt lång denna tråd nu har blivit....
Citera
2010-01-07, 10:32
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Fan så jag stör mig på folk som misshandlar språket. När man loggar in på msn så kommer det ibland upp ett fönster med frågan "Gör du då?" Numera så skiter jag i att svara eller så svarar jag att jag inte förstår vad personer menar eller så svarar jag; "Jo VAD jag gör, det är att kolla på film". En jävligt irriterande följdfråga kan då lyda; "Handlar den om då" vid såna tillfällen så har jag lust att stampa vederbörande i ansiktet! ...
Vad är det som inte är begripligt i den vänliga frågan »Gör du då?« – frågar man sig. Företeelsen kallas satsförkortning och är vanlig, särskilt i dialog. Ett ord som inte behövs för semantiken, det behöver man inte dra med för syntaxens skull. Ta ett välkänt exempel:

— Anders är starkare än jag [är].

Inte kallar jag in mina medmänniskor för idioter, analfabeter och dönickar för att de tar med ordet »är« eller utelämnar det.

Tänk om läsaren väntade sig frågan »Gör du någonting särskilt nu då?« – då är det tre (3) ord utelämnade. 200 procent mer än ett sketet VAD. Man måste ju ha kvar lite krut att bränna på sådana extrema fall av nonchalans.
Citera
2010-01-07, 10:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
- Många växlar mellan jag och man i betydelsen ’jag’ på ett sätt som många stör sig på:
Citat:
Fan så jag stör mig på folk som misshandlar språket. När man loggar in ...
Fast här tycker jag allt att du tog i. Att man används i betydelsen jag här är bara din egen, ganska illvilliga, tolkning. En mycket neutralare tolkning är att skribenten har gjort en fullt medveten och stilistiskt välavvägd avgränsning mellan att meddela att just jag stör mig - h*n skriver inte någon annans namn på åsiktschecken - medan däremot vem som helst som loggar in på msn blir varse de frågepronomenlösa konstruktioner skribenten ondgör sig över.

Just här tycker jag alltså att du kritiserar god och omsorgsfull stilistik, och att dina implicita ändringsförslag skulle bli både stilistiskt plattare och mindre nyansrika än originalet.
Citera
2010-01-07, 10:59
Medlem
JuggernautBitchs avatar
Vilket lökigt forum språk verkar vara.

TS har ju en bra fråga och blir sågad av en massa språknördar som inte har något bättre för sig än pilla sig i naveln och kolla på det i mikroskop.
Citera
2010-01-07, 11:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Är det verkligen så svårt att hålla ordning på ordet "Vad" Eller är det viktigare att påpeka om trådsskaparen något mindre gramatiska fel?
Du får standardbehandlingen som envar får som ondgör sig över vad h*n uppfattar som dåligt språk här i forumet. Den standardbehandlingen är, skulle jag vilja säga, typiskt flashbacksk. Undertexten, som också är fullt tydlig i en del av inläggen, är att det du ondgör dig över inte är mycket att förvåna sig över. I synnerhet chattspråket har påtagliga drag av talspråk, och talspråket vimlar av satsförkortningar, och har så med all sannolikhet gjort redan på runstenarnas tid.

Jag kan hålla med dig om att vi har ett påtagligt problem om det skulle vara så att det växer upp en generation för vilken chattskrift är det enda naturliga skriftspråket. Men för att belägga det, duger det alls inte att hitta belägg på chattskrift i chatter. Då måste man belägga motsvarande konstruktioner också i sammanhang där de alls inte här hemma - t ex i uppsatser o dyl. Och inte bara belägga. Man måste finna dem så vanliga att det är sannolikt att skribenten faktiskt inte behärskar standardskriftspråkskonventionerna.
Citera
2010-01-07, 11:07
Medlem
miklons avatar
Citat:
Bevara Svenskan Svensk!

Jag ser inte riktigt kopplingen här måste jag säga, skulle det vara osvenskt att utelämna "vad" i början av en mening?

I övrigt tycker jag att det är en storm i ett vattenglas, slang och slarvigt språk har väl förekommit i alla tider, skillnaden är bara att det förr var mer begränsat till talspråk, men numera har vi nya typer av textbaserad direktkommunikation, vilket gör att samma sak kan ses i skriftlig form.

Poängen är att jag tror att det finns många som skriver slarvigt, eller på ett mer talspråkligt vis, när de chattar, utan att för den sakens skull göra det om de skriver en mer formell text.

Edit: Ser nu att jag och Hamilkar skrev i stort sett samma sak, samtidigt, även om vi uttryckte oss lite olika.
Senast redigerad av miklon 2010-01-07 kl. 11:09.
Citera
2010-01-07, 11:35
Medlem
Klastrulss avatar
Kryžininkas och Egon3 briljerar som vanligt! Alltid lika underhållande!

Men TS, varför så upprörd över trådens utveckling? Vad är det egentligen du vill att vi ska göra åt ditt problem? Leta upp alla dina msn-kompisar och ge dem en lektion i svenska? Du har ju inte ens en klar frågeställning. Det finns förövrigt ett antal andra trådar om "språkligt förfall" om det är det du vill diskutera.

Och att klaga på hur folk skriver när de chattar... Det är inte bra att bygga upp så mycket negativ energi inom sig. Det leder bara till ännu mer negativ energi. Korrigera dem för all del om du tycker att det är en viktig fråga, men lägg hellre din tid och energi på viktigare frågor.

Puss och kram!
Citera
2010-01-07, 11:40
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Citat:
- Många växlar mellan jag och man i betydelsen ’jag’ på ett sätt som många stör sig på:

Citat:
Fan så jag stör mig på folk som misshandlar språket. När man loggar in ...

Fast här tycker jag allt att du tog i. Att man används i betydelsen jag här är bara din egen, ganska illvilliga, tolkning.

Eller så är det din alltför välvilliga tolkning. Jag har då aldrig fått frågan "Gör du då?" när jag loggat in på MSN och jag känner inte till något som tyder på att någon annan än TS har fått det heller eller på att TS känner till att någon annan fått det.
Citera
2010-01-07, 11:44
Medlem
Klastrulss avatar
Citat:
Jag har då aldrig fått frågan "Gör du då?" när jag loggat in på MSN ...

Va? Jag trodde att det hände alla. Att jag själv inte har upplevt det tolkade jag bara som att jag inte loggar in tillräckligt ofta på MSN.
Citera
2010-01-07, 12:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Eller så är det din alltför välvilliga tolkning. Jag har då aldrig fått frågan "Gör du då?" när jag loggat in på MSN och jag känner inte till något som tyder på att någon annan än TS har fått det heller eller på att TS känner till att någon annan fått det.
Även om så vore, är den rimliga tolkningen att pronomendistinktionen är ett medvetet val, som avser att låta påskina att Gör du då? är generellt grasserande på msn. Sanningshalten i detta implicita påstående är en helt annan femma, som inte har med användarens stilistik att göra.
Citera
2010-01-07, 12:09
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Även om så vore, är den rimliga tolkningen att pronomendistinktionen är ett medvetet val, som avser att låta påskina att Gör du då? är generellt grasserande på msn. Sanningshalten i detta implicita påstående är en helt annan femma, som inte har med användarens stilistik att göra.

Tja, TS skulle kanske hålla med dig om att det var medvetet ifall du frågade honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in