2010-01-06, 21:43
Medlem
Withereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Ja, vi lever i en dynamisk tid – som alltid. Här är några exempel på annat som händer med svenskan just nu:

- Många använder versaler på ett sätt som många finner omotiverat:
- Många använder semikolon i sammanhang där de flesta språkpoliser föredrar kolon:

- Många växlar mellan jag och man i betydelsen ’jag’ på ett sätt som många stör sig på:

- Många tillryggalägger långa stilistiska sträckor i en och samma mening och kan t.ex. kombinera det talspråkliga såna med det betydligt mer formella vederbörande:

- Många väljer andra skiljetecken än frågetecken vid direkta frågor:

- Många skriver isär sammansatta ord, t.ex. 20 års åldern.

- Många låter meningar flyta samman utan att skilja dem åt med punkt eller stor bokstav:
Kvällens garv hittils.

Men allvarligt talat, vad fan är problemet? Jag bryr mig inte för fem öre, bara "chattspråket" inte skriver över folks riktiga ordförråd.
Citera
2010-01-06, 21:45
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ja, vi lever i en dynamisk tid – som alltid. Här är några exempel på annat som händer med svenskan just nu:
...text

Oj där blev jag imponerad, och jag fick en bra inblick i hur dåligt mitt eget språkanvändande har blivit under påverkan av alla konversationer med språkmisshandlare.
Får jag ta på dig? Vad har du för utbildning och yrke förresten?
Citera
2010-01-06, 21:47
Medlem
qazqas avatar
Brukar bara skriva ? så får de svara på vad de vill.
Citera
2010-01-06, 21:49
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Withered
Men allvarligt talat, vad fan är problemet? Jag bryr mig inte för fem öre, bara "chattspråket" inte skriver över folks riktiga ordförråd.

Problemet är att språkpoliser av den sort som Lacerda representerar väsnas in i helvete mycket utan att sopa rent framför egen dörr, ja, utan att ens veta hur en sopborste fungerar.
Citera
2010-01-06, 21:54
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Problemet är att språkpoliser av den sort som Lacerda representerar väsnas in i helvete mycket utan att sopa rent framför egen dörr, ja, utan att ens veta hur en sopborste fungerar.

Störde jag dig måntro, när jag ställde frågan om din utbildning och ditt yrke?
Citera
2010-01-06, 21:56
Medlem
tefatspupillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Störde jag dig måntro, när jag ställde frågan om din utbildning och ditt yrke?
Haha fan vad det skiner igenom hur nöjd och belåten du är.. Där fick du verkligen honom va!?
Nästa gång kanske du inte ska kasta sten i glashus
Citera
2010-01-06, 22:04
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tefatspupiller
Haha fan vad det skiner igenom hur nöjd och belåten du är.. Där fick du verkligen honom va!?
Nästa gång kanske du inte ska kasta sten i glashus

Exakt LSD Lasse! Jag tyckte att det var rätt kul, men jag tror dock inte att Kryznicke kommer att svara.
Citera
2010-01-06, 22:27
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Exakt LSD Lasse! Jag tyckte att det var rätt kul, men jag tror dock inte att Kryznicke kommer att svara.

På ifall du störde mig genom att fråga om utbildning och yrke? Nä, inte nämnvärt. Jag noterade att det var en något märklig och ovidkommande fråga och lade den därefter till handlingarna.
Citera
2010-01-06, 23:22
Medlem
Egon3s avatar
Det är inte bara chattare anno 2010 som utelämnar ord. Jag ringde min mamma år 1980 på en klassisk kopparlinje ägd av respektabla Televerket.

— Hej mamma, det är jag Maximilian Hubertus. Hur mår du idag, mamma?
— Tack utmärkt! Själv då?
— *slänger på luren*

Det är klart att jag blev förbannad. Hur mår du själv då? — heter det. Tänk vad dessa kopparledningar i marken har försämrat språket.
Citera
2010-01-07, 03:30
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Det är inte bara chattare anno 2010 som utelämnar ord. Jag ringde min mamma år 1980 på en klassisk kopparlinje ägd av respektabla Televerket.

— Hej mamma, det är jag Maximilian Hubertus. Hur mår du idag, mamma?
— Tack utmärkt! Själv då?
— *slänger på luren*

Det är klart att jag blev förbannad. Hur mår du själv då? — heter det. Tänk vad dessa kopparledningar i marken har försämrat språket.

Jag tar för givet att du antingen var narkotika eller alkoholpåverkad då du skrev detta så jag tar det inte på allvar. (nyktra till bögjävel)

Citat:
På ifall du störde mig genom att fråga om utbildning och yrke? Nä, inte nämnvärt. Jag noterade att det var en något märklig och ovidkommande fråga och lade den därefter till handlingarna.

Frågan är fortfarande obesvarad och eftersom att du har lagt ned möda på att besvara en tråd som jag själv har skapat så uppskattar jag ett svar. Frågan är heller inte märklig med tanke på hur extrémt gramatiskt korrekt du är. Om jag måste påpeka hur överlägsen du är gentemot den vardaglige flashbackanvändaren så börjar allting att bli patetiskt... eller hur?

Visst är detta ett bevis på hur kul flashback är, jag själv påbörjar en tråd om ett ämne som irriterar mig, själva ämnet i sig besvaras av knappt 50% av inläggen, resten påpekar om andra fel som själva skaparen har gjort, att lägga in ordet "VAD" där det hör hemma tycker jag är relativt enkelt att rätta till jämförelsevis med de fel jag själv gjorde vid trådstarten...jävla horor
Senast redigerad av Lacerda 2010-01-07 kl. 03:50.
Citera
2010-01-07, 03:56
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Jag tar för givet att du antingen var narkotika eller alkoholpåverkad då du skrev detta så jag tar det inte på allvar. (nyktra till bögjävel)

Frågan är fortfarande obesvarad och eftersom att du har lagt ned möda på att besvara en tråd som jag själv har skapat så uppskattar jag ett svar. Frågan är heller inte märklig med tanke på hur extrémt gramatiskt korrekt du är. Om jag måste påpeka hur överlägsen du är gentemot den vardaglige flashbackanvändaren så börjar allting att bli patetiskt... eller hur?
Lite kul är det ju faktiskt att någon med ditt språkbruk klagar på andras grammatik Sopa rent framför egen dörr och kasta inte sten i glashus verkar vara två rätt passande talesätt
Citera
2010-01-07, 04:01
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Lite kul är det ju faktiskt att någon med ditt språkbruk klagar på andras grammatik Sopa rent framför egen dörr och kasta inte sten i glashus verkar vara två rätt passande talesätt

Är det verkligen så svårt att hålla ordning på ordet "Vad" Eller är det viktigare att påpeka om trådsskaparen något mindre gramatiska fel?

Kryzznisse, kan du som är så jävla grammatisk perfekt börja om denna tråd så att vi får någon seriös behandling av själva ämnet från början kanske?
Senast redigerad av Lacerda 2010-01-07 kl. 04:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in