2010-01-06, 21:15
Avstängd
Lacerdas avatar
Fan så jag stör mig på folk som misshandlar språket. När man loggar in på msn så kommer det ibland upp ett fönster med frågan "Gör du då?" Numera så skiter jag i att svara eller så svarar jag att jag inte förstår vad personer menar eller så svarar jag; "Jo VAD jag gör, det är att kolla på film". En jävligt irriterande följdfråga kan då lyda; "Handlar den om då" vid såna tillfällen så har jag lust att stampa vederbörande i ansiktet!
Vad fan är det för fel nu för tiden! Jag ser denna tendens rätt ofta hos folk (Svenskar) i lägre 20 års åldern, skärpning för helvete! Bevara Svenskan Svensk!
Citera
2010-01-06, 21:18
Medlem
stilltons avatar
"rätt ofta"?
Citera
2010-01-06, 21:19
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Fan så jag stör mig på folk som misshandlar språket. När man loggar in på msn så kommer det ibland upp ett fönster med frågan "Gör du då?" Numera så skiter jag i att svara eller så svarar jag att jag inte förstår vad personer menar eller så svarar jag; "Jo VAD jag gör, det är att kolla på film". En jävligt irriterande följdfråga kan då lyda; "Handlar den om då" vid såna tillfällen så har jag lust att stampa vederbörande i ansiktet!
Vad fan är det för fel nu för tiden! Jag ser denna tendens rätt ofta hos folk (Svenskar) i lägre 20 års åldern, skärpning för helvete! Bevara Svenskan Svensk!

Jag vill inte propagera för fjortisifieringen, men däremot ser jag det bakomliggande, simplifierande resultat det ger (vilket farfar förmodligen missar). Saknar du tiden då kyrkan hade all makt också?
Citera
2010-01-06, 21:19
Medlem
SafleBouges avatar
Jävla grinunge som klagar på att folk är dåliga på att stava men inte kan stava själv. Att folk inte följer de grammatiska reglerna när de chattar är knappast en nyhet.
Citera
2010-01-06, 21:21
Medlem
pikzels avatar
Citat:

Du kan börja med att skriva om ditt inlägg själv, det följer inte grammatiska reglerna perfekt, kan vi ju enkelt säga.
Citera
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jag brukar köra med "göru?" vilket betyder att jag har hoppat fram några steg i framtiden där man skippar allt
Citera
Medlem
Citat:
Bevara Svenskan Svensk!
Svenskan utvecklas hela tiden, har alltid gjort och kommer alltid att göra så. För att du inte ska störa dig på folks sätt att kommunicera kan du ju sluta med msn och liknande och gå ut och börja knacka runor på nån sten och bevara Svenskan Svensk.
Citera
2010-01-06, 21:22
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SafleBouge
Jävla grinunge som klagar på att folk är dåliga på att stava men inte kan stava själv. Att folk inte följer de grammatiska reglerna när de chattar är knappast en nyhet.

Ja du ser, man blir så förbannad så att man tappar kontrollen totalt
Nej det är ingen nyhet men just nu handlar det om fenomenet att inte använda ordet VAD.
Och angående att jag saknar kyrkan, jag ser inte sambandet tyvärr.
Citera
2010-01-06, 21:24
Avstängd
Lacerdas avatar
Jävla muppar, så antingen måste man knacka runor eller så måste man hänga med i trenden? Ingen balanserad "mittenplats" finns i er värld märker jag.
Citera
2010-01-06, 21:24
Medlem
raggarsvins avatar
skriver väl oftast va istället för vad, blir så jävla förbannad
Citera
2010-01-06, 21:25
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Ja du ser, man blir så förbannad så att man tappar kontrollen totalt
Nej det är ingen nyhet men just nu handlar det om fenomenet att inte använda ordet VAD.
Och angående att jag saknar kyrkan, jag ser inte sambandet tyvärr.

Sambandet är väl deras censur och strikta språkregler de införde under medeltiden (då du förmodligen var tonåring). Jag ser dig som en bakåtsträvare, men samtidigt förstår jag din frustration. Din lösning är dock långt ifrån vettig.
Citera
2010-01-06, 21:31
Medlem
Kryžininkass avatar
Ja, vi lever i en dynamisk tid – som alltid. Här är några exempel på annat som händer med svenskan just nu:

- Många använder versaler på ett sätt som många finner omotiverat:
Citat:
(Svenskar) i lägre 20 års åldern, skärpning för helvete! Bevara Svenskan Svensk!
- Många använder semikolon i sammanhang där de flesta språkpoliser föredrar kolon:
Citat:
eller så svarar jag; "Jo VAD jag gör, det är att kolla på film".

- Många växlar mellan jag och man i betydelsen ’jag’ på ett sätt som många stör sig på:
Citat:
Fan så jag stör mig på folk som misshandlar språket. När man loggar in ...

- Många tillryggalägger långa stilistiska sträckor i en och samma mening och kan t.ex. kombinera det talspråkliga såna med det betydligt mer formella vederbörande:
Citat:
vid såna tillfällen så har jag lust att stampa vederbörande i ansiktet!

- Många väljer andra skiljetecken än frågetecken vid direkta frågor:

Citat:
Vad fan är det för fel nu för tiden!

- Många skriver isär sammansatta ord, t.ex. 20 års åldern.

- Många låter meningar flyta samman utan att skilja dem åt med punkt eller stor bokstav:

Citat:
"Handlar den om då" vid såna tillfällen så har jag lust att stampa vederbörande i ansiktet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in