2010-01-06, 20:01
Medlem
budadis avatar
Jag och sambon vill gärna köpa en bil, för det måste vi ta ett lån. Vi hade tänkt köpa en bil i prisklass 20-35tkr. Jag har hittat en bil jag skulle kunna tänka mig, pris 24tkr. Jag sitter och fyller i uppgifter om våra inkomster och anställningar och såntdär på G E money bank (dom var finansiär till bilfirman eller vad man nu ska säga?!). Nåväl, jag har ett "extra" arbete, med schemalagd arbetstid. Inget slutdatum.. Anställd from December 2009. Jag vet inte vad jag ska fylla i? Vikariat, nej, projekt/frilans, nej.. Fast, nej?! Tillfälligt anställd, nej?! Fattar ej, som jag förstår det så ska jag fylla i Fast anställd? På mitt anställningsbevis står det Oregelbundet arbete (extra), jag är lovad minst 15-20h i veckan. Hittills har jag fått jobba ungefär 75%..

Min sambo har vikarierat åt landstinget sedan April ifjol och fått jobba ganska så mycket (genomsnittslön efter skatt ca 9k/mån sen dess), men om jag fyller i Vikariat så måste det finnas ett slutdatum, men hon har inget slutdatum..

Hjälp mig, hur ska jag fylla i?!
Citera
2010-01-06, 22:10
Medlem
edches avatar
Går det inte att välja tillsvidare-anställning? Fast anställd låter det inte som att du är, om du rings in vid behov. Tillfälligt anställd verkar väl närmast sanningen då.

EDIT: Läste nu att du inte hade något slutdatum. Står det inget slutdatum i anställningsbeviset? Brukar vanligtvis löpa ett år när det gäller behovsanställning. Sen förnyar man.
Citera
2010-01-06, 22:15
Medlem
BulkAndreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
Jag och sambon vill gärna köpa en bil, för det måste vi ta ett lån. Vi hade tänkt köpa en bil i prisklass 20-35tkr. Jag har hittat en bil jag skulle kunna tänka mig, pris 24tkr. Jag sitter och fyller i uppgifter om våra inkomster och anställningar och såntdär på G E money bank (dom var finansiär till bilfirman eller vad man nu ska säga?!). Nåväl, jag har ett "extra" arbete, med schemalagd arbetstid. Inget slutdatum.. Anställd from December 2009. Jag vet inte vad jag ska fylla i? Vikariat, nej, projekt/frilans, nej.. Fast, nej?! Tillfälligt anställd, nej?! Fattar ej, som jag förstår det så ska jag fylla i Fast anställd? På mitt anställningsbevis står det Oregelbundet arbete (extra), jag är lovad minst 15-20h i veckan. Hittills har jag fått jobba ungefär 75%..

Min sambo har vikarierat åt landstinget sedan April ifjol och fått jobba ganska så mycket (genomsnittslön efter skatt ca 9k/mån sen dess), men om jag fyller i Vikariat så måste det finnas ett slutdatum, men hon har inget slutdatum..

Hjälp mig, hur ska jag fylla i?!

Ta och kryssa i tillfälligt anställd. Efter att du skickat in skiten så ringer du upp GE och ber att få prata med din handläggare. Då förklarar du bara situationen på ett trevligt sätt. Det kommer förmodligen öka dina chanser. Det är i slutändan han/hon som bestämmer om du får köpa bilen.
Citera
2010-01-07, 15:23
Bannlyst
Så länge provanställningen har gått ut är TS "fast anställd" (tillsvidareanställd).
Citera
2010-01-07, 15:26
Medlem
sasos avatar
loanland.se
Citera
2010-01-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
....På mitt anställningsbevis står det Oregelbundet arbete (extra), jag är lovad minst 15-20h i veckan. Hittills har jag fått jobba ungefär 75%..

Med detta menas troligen att du är "anställd efter behov" eller liknande och det är dessvärre långt ifrån en tillsvidareanställning som är dagens benämning på "fast anställd". Hur länge sträcker sig din schemalagda tid? Jag tolkar din anställningsform som att du skulle kunna jobba heltid denna vecka, men lika gärna stå utan nästkommande två månader.

Finns utlovad arbetstid med i anställningsavtalet eller är det bara muntligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in