2022-05-14, 15:19
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det tog för mycket plats och bar sig väl inte ekonomiskt, dessutom ville nog filmbolagen slippa ha en mängd vanvördiga personer som gjorde ner deras produkter, kallade dem skräp osv.

Det ska sägas att tonläget på IMDB:s olika forum ibland kunde vara oerhört hårt och smutsigt, betydligt hårdare än på twitter under senare år. Det utfärdades direkta mordhot mot kända skådespelare och artister, folk skällde varandra för idioter, bögar, negrer osv, och en del typer man stötte på verkade uppenbart psykiskt störda. En del av det här modererades bort men ofta funkade modereringen inte alls utan det bara forsade på.

Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Korrekt, sedan 1998.

Det stora problemet var att under i stort sett varenda titel började det sakligt diskuteras och kartläggas judisk inblandning och medverkan i filmerna, plus analyserade av woke-inslag och hur handlingen/karaktärerna kunde misstänkas försöka hjärntvätta tittarna till att nå en viss politiskt korrekt ståndpunkt. Eftersom denna diskussion kunde ske inom reglerna så ansåg dom 38 i toppen att det var nödvändigt att helt enkelt stänga ner forumet, för att sakta ned vad vissa kallade ett uppvaknande.

Jag förstår. Borde finnas ett Tampermonkey-script som tar väck den funktionen.

Sedan 1998?

Före 1998 då?
Jag minns inga sådana problem. Jag tyckte forumet var trevligt och det var högt i tak.
Citera
2022-05-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Jag minns inga sådana problem. Jag tyckte forumet var trevligt och det var högt i tak.
Jag har inte pratat om forumet, jag pratar om dom discussion boards som fanns under varje filmtitel, där försiggick det jag beskrev, och det ansågs vara ett problem utav andra, inte mig. Sen beror det kanske lite på vad för slags filmer du var inne och läste på, under nyare filmer rensades det snabbare trots att det inte bröt mot reglerna.
Citera
2022-05-14, 15:25
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Jag har inte pratat om forumet, jag pratar om dom discussion boards som fanns under varje filmtitel, där försiggick det jag beskrev, och det ansågs vara ett problem utav andra, inte mig. Sen beror det kanske lite på vad för slags filmer du var inne och läste på, under nyare filmer rensades det snabbare trots att det inte bröt mot reglerna.
Det är det jag menar.
Citera
2022-05-14, 15:44
Medlem
Citat:
Det är det jag menar.
Oavsett, så var det. IMDb ägs av Amazon som är ett av världens största företag, det ägdes av vid tidpunkten världen rikaste man, det fanns pengar i överflöd, det var inga som helst problem att anställa moderatorer och plocka bort allt olagligt eller otrevligt som bryter mot reglerna.

Vad som däremot inte håller i längden är att plocka bort sådant som inte bryter mot reglerna, vilket var det jag beskrev, då det är fullt möjligt att sakligt och regelmässigt korrekt diskutera statistiska abnormala avvikelser gällande minoriteter eller etniskt ursprung för folk inblandade i filmindustrin eller karaktärer, vad för sorter som lyfts fram i filmer och serier och vad för roller dom ges gällande good guy/bad guy, och det var något som ägarna BlackRock och Vanguard inte vill att folk skulle kunna diskutera. Man får inte diskutera det vissa kallar elefanten i rummet, ergo, forumen rök. Alla ihåliga undanflykter om vad orsaken var är just det, ihåliga och genomskinliga. Precis samma skäl som varför fri anonym diskussion inte tillåts i några MSM-medier.

Sen huruvida ägarna även låg bakom alla inlägg som bröt mot reglerna för att ge sig själva en ursäkt att skylla på låter jag vara osagt.
Citera
2022-05-14, 16:59
Avstängd
Citat:
Det är det jag menar.
Det var naturligtvis inte så på varenda lokalt forum, men på tillräckligt många. Det stora politikforumet (under "Soapbox") var också en magnet för antisemitism, rasism, sexism och allmänt shitslinging - minst lika illa som de mest urspårade trådarna på Flashback Politik.

Eftersom varenda person som någonsin hade haft en credit eller medverkat på något sätt i en film- eller tv-produktion hade ett forum - eller kunde få det genom vilka medlemmar som helst, via sin index-sida - så betydde det att i princip varenda människa som haft någon form av kändisfaktor sedan åtminstone 1960-talet också potentiellt hade ett eget forum. Det utgjorde naturligtvis en mäktig magnet på folk som bara kom in för att snacka av sig, lufta sina aggressioner eller driva olika slags märkliga teorier.
Citera
2022-05-15, 10:48
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Oavsett, så var det. IMDb ägs av Amazon som är ett av världens största företag, det ägdes av vid tidpunkten världen rikaste man, det fanns pengar i överflöd, det var inga som helst problem att anställa moderatorer och plocka bort allt olagligt eller otrevligt som bryter mot reglerna.

Vad som däremot inte håller i längden är att plocka bort sådant som inte bryter mot reglerna, vilket var det jag beskrev, då det är fullt möjligt att sakligt och regelmässigt korrekt diskutera statistiska abnormala avvikelser gällande minoriteter eller etniskt ursprung för folk inblandade i filmindustrin eller karaktärer, vad för sorter som lyfts fram i filmer och serier och vad för roller dom ges gällande good guy/bad guy, och det var något som ägarna BlackRock och Vanguard inte vill att folk skulle kunna diskutera. Man får inte diskutera det vissa kallar elefanten i rummet, ergo, forumen rök. Alla ihåliga undanflykter om vad orsaken var är just det, ihåliga och genomskinliga. Precis samma skäl som varför fri anonym diskussion inte tillåts i några MSM-medier.

Sen huruvida ägarna även låg bakom alla inlägg som bröt mot reglerna för att ge sig själva en ursäkt att skylla på låter jag vara osagt.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det var naturligtvis inte så på varenda lokalt forum, men på tillräckligt många. Det stora politikforumet (under "Soapbox") var också en magnet för antisemitism, rasism, sexism och allmänt shitslinging - minst lika illa som de mest urspårade trådarna på Flashback Politik.

Eftersom varenda person som någonsin hade haft en credit eller medverkat på något sätt i en film- eller tv-produktion hade ett forum - eller kunde få det genom vilka medlemmar som helst, via sin index-sida - så betydde det att i princip varenda människa som haft någon form av kändisfaktor sedan åtminstone 1960-talet också potentiellt hade ett eget forum. Det utgjorde naturligtvis en mäktig magnet på folk som bara kom in för att snacka av sig, lufta sina aggressioner eller driva olika slags märkliga teorier.
Nja, vill inte påstå att det var så. Långt ifrån faktiskt.
Synd att det försvann för det var väldigt trevligt och bra info.
Citera
2022-05-15, 10:54
Avstängd
Citat:
Nja, vill inte påstå att det var så. Långt ifrån faktiskt.
Synd att det försvann för det var väldigt trevligt och bra info.
VI hängde nog på litet olika regioner inom den här forumvärlden på IMDB helt enkelt, kvaliteten var mycket skiftande.

Jag ångrar att jag inte tittade efter vad det skrevs på forumen om Donald Trump eller hans tv-serie The Apprentice, det hade varit kul att se.
Citera
2022-07-15, 09:27
Imdb har börjat strula, åtminstone på mobilen. Halva skärmens sida blir svart. Installerade appen, men den designen var inget vidare.
Citera
2022-07-15, 13:01
Sitter och äter i lugn och ro så poppar det upp någon fjollig notis om en Sagan om Ringentrailer. Jahopp, det var tacken för den appen. Imdb var bättre förr med message boards och snyggare design.
Citera
2022-07-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Imdb har börjat strula, åtminstone på mobilen. Halva skärmens sida blir svart.
Vilken browser-app gäller det, och kör du i vanligt eller incognito/private-läge, och med eller utan ad-block påslaget? Eftersom du inte skrev det så har jag inte provat i någon mobile-app, men browser-gränssnittet har börjar strula i vanliga Desktop, åtminstone för Opera Beta, sen ungefär när du skrev ditt inlägg. Avstängningen utav idiotin auto-play trailers fastnar inte, det måste stängas av på nytt minst en gång om dagen.

Auto-play borde förbjudas i lagstigningen med hänvisning till den ökade elförbrukningen det innebär, och därmed den påstådda påverkan på klimatet.
Citera
2022-07-19, 20:36
Medlem
6stringlevins avatar
Mitt problem med IMBD är att när jag letar efter något att titta på får jag hela tiden reklam för nån skit som kommer ut om någon månad.

Inte lika uselt politiserad som Rotten tomatoes ännu, men det ä'r väl en tidsfråga
Citera
2022-07-23, 11:59
Medlem
KNARKAREN85s avatar
IMDB har sina brister efter Amazon, men är klart den största och bästa filmsajten på Internet.

Jag hatar Rotten Tomatoes med deras missvisande % score , och allt för höga betyg på skräpfilmer.
Tex mediokra Sonic filmen har hela 4/5 på RT, men på IMDB så ligger den runt 6/10.

Men inte under 6/10 är också mitt motto som någon skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in