2022-05-04, 21:22
Medlem
"Class of 1984" blir jag i o f s lite sugen på att se om. När jag såg den som tonåring kändes den som nån sorts tecken på västerlandets snara undergång. Är säkert lite charmig idag.

"Idiocracy" en av mina större filmbesvikelser. Men så var ju förväntningarna på månen. Den premissen... Mike Judge... Oj, oj.
Citera
2022-05-07, 10:27
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Nu blir man ju nyfiken på vad det var?
Jag är kvinna och jag gillar b-filmer så denna var i min smak men gissar att du inte skulle ge den mer än en 3a, om du ens skulle välja att se den. Jag gillar även sci-fi b-filmersom brukar få rätt dåliga betyg men som jag finner underhållande.
https://www.imdb.com/title/tt10369964/

Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Det var många år sedan man kunde förlita sig på IMDb's snittbetyg generellt, man får vikta dom rejält beroende på vad för slags film det är för att få ett hum om hur bra filmen är. Personligen bryr jag mig ingenting om dom längre, väljer inte filmer baserat på betyg överhuvudtaget oavsett om det är IMDb, RottenTomatoes eller MetaCritic.

Två av senaste veckans absoluta höjdpunkter hade 3.3 och 3.8, Jesse James Meets Frankenstein's Daughter (1966) och Billy the Kid Versus Dracula (1966). Den ena var så bra så jag såg den två ggr. Högre betyg men lite sämre var Gold of the Amazon Women (1979) med 4.0, medan 5.3 för Bobbie Jo and the Outlaw (1976) förmodligen var ganska ok betyg, vilket dock inte alls avslöjar att filmen är mycket underhållande och ett måste av flera skäl.

Det går att stänga av auto-play för trailers via dom tre prickarna uppe i högra hörnet, den inställningen fastar sen så länge cookien finns kvar, även i incognito-läget.

I övrigt så bör man ha ad-block påslaget när man surfar på IMDb(plus nästan alla sajter), och det finns sannolikt massa script för Tampermonkey som plockar bort mer trams från IMDb. Är man inloggad kan man även köra ett äldre läge som är mycket mindre grafiskt, om dom inte tagit bort den möjligheten också senaste tiden.
Ja, jag tar betygen med en nypa salt. Men om flera skriver samma sak i recensionerna att slutet är jättedåligt eller att filmen är seg så brukar jag ta till mig det.

Jag sitter på en laptop så när jag klickar på de 3 prickarna finns det inget alternativ att stänga av autoplay. Jag använder adblock men stänger av den på sidor jag gillar och vill gynna och har den avstängd på imdb men får inga ads ändå. Typiskt lol
Citera
2022-05-07, 10:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Om du gräver lite i gamla trådar, så finns/fanns det en tråd om filmer under 5 på IMDB, vill minnas att den hette något sånt.
Där fanns det en hel del filmer som väldigt få gillade.
Citera
2022-05-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag sitter på en laptop så när jag klickar på de 3 prickarna finns det inget alternativ att stänga av autoplay. Jag använder adblock men stänger av den på sidor jag gillar och vill gynna och har den avstängd på imdb men får inga ads ändå. Typiskt lol
Jag sitter också bl a med en laptop, och switchen för auto-play på IMDb finns under både Chrome, Opera och Firefox när jag testade nu, oavsett uBlock Origin eller inbyggd annonsblockering påslaget.

IMDb ägs av Amazon, och är ett företag som tog bort användarforumen under varje titel då dom ogillade att människor kunde diskutera fritt på deras sajt, så jag tror ganska många kör med annonsblockering på den sajten av princip.

Jag saknar dock min tillgång till Prime Video, dom hade mycket fina gamla B-filmer.
Citera
2022-05-08, 18:23
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Jag sitter också bl a med en laptop, och switchen för auto-play på IMDb finns under både Chrome, Opera och Firefox när jag testade nu, oavsett uBlock Origin eller inbyggd annonsblockering påslaget.

IMDb ägs av Amazon, och är ett företag som tog bort användarforumen under varje titel då dom ogillade att människor kunde diskutera fritt på deras sajt, så jag tror ganska många kör med annonsblockering på den sajten av princip.

Jag saknar dock min tillgång till Prime Video, dom hade mycket fina gamla B-filmer.
Använder firefox. När man går till en film sida så börjar trailern spela ljudlöst. De tre prickarna ger bara alternativet Video previews om man vill att den ska autospela eller inte. Klickar jag att spela videon så laddas den på en nya sida och inga tre prickar finns.
Märkligt.
Citera
2022-05-08, 18:49
Medlem
Citat:
Jag sitter på en laptop så när jag klickar på de 3 prickarna finns det inget alternativ att stänga av autoplay.
Citat:
Använder firefox. När man går till en film sida så börjar trailern spela ljudlöst. De tre prickarna ger bara alternativet Video previews om man vill att den ska autospela eller inte.
Först påstår du att du inte har ett alternativ för att stänga av auto-play under dom tre prickarna, sen påstår du att du har det alternativet. Du kanske kan bestämma dig?

Citat:
Använder firefox. När man går till en film sida så börjar trailern spela ljudlöst.
Korrekt, det är default-inställningen.

Citat:
De tre prickarna ger bara alternativet Video previews om man vill att den ska autospela eller inte.
Korrekt, där stänger man av auto-play utav preview på tysta trailers.

Citat:
Klickar jag att spela videon så laddas den på en nya sida..
Korrekt.

Citat:
Klickar jag att spela videon så laddas den på en nya sida och inga tre prickar finns.
Varför skulle det finnas tre prickar på den sidan? Vem har påstått det?

Citat:
Märkligt.
Nånting är märkligt, men ingenting som berör IMDb.
Citera
2022-05-08, 19:30
Medlem
Duerfs avatar
För mig är kritikerbetyg (Rottentomatoes, Metacritic) mindre användbara än IMDB nuförtiden. Det har varit en explosion av recensenter som inte verkar vara särskilt intresserade av film utan mer om budskap, politik och aktivism. Hälften av filmerna som får 80%+ på Metacritic nuförtiden är i bästa fall ointressanta. Lyckligtvis kan jag genom att läsa synopsis få en hyfsad bild av varför recensenterna går igång på något.
Citera
2022-05-08, 19:37
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Imdb ägs av Amazon nu. Märks tydligt. Forumet för users är borta vilket är märkligt då det innehöll en guldgruva, men jag förstår att det förstör för Amazon och användarna får tala fritt. Imdb känns skum och inte som en tillförlitlig sida så har slutat använda den.
Varför försvann forumet på imdb ?
Det var riktigt bra.
Citera
2022-05-09, 10:45
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Först påstår du att du inte har ett alternativ för att stänga av auto-play under dom tre prickarna, sen påstår du att du har det alternativet. Du kanske kan bestämma dig?

Korrekt, det är default-inställningen.

Korrekt, där stänger man av auto-play utav preview på tysta trailers.

Korrekt.

Varför skulle det finnas tre prickar på den sidan? Vem har påstått det?

Nånting är märkligt, men ingenting som berör IMDb.
Ah det har blivit ett missförstånd. Jag menar när man sett klart trailern så laddas en ny trailer eller video direkt av någon helt annan film/tvserie och det var det jag ville stänga av.
Citera
2022-05-12, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Imdb ägs av Amazon nu. Märks tydligt. Forumet för users är borta vilket är märkligt då det innehöll en guldgruva, men jag förstår att det förstör för Amazon om användarna får tala fritt. Imdb känns skum och inte som en tillförlitlig sida så har slutat använda den.
Ja, precis. Tidigare var det både en sajt för film-/tv-fans, cineaster och för film-/tv-industrin över hela världen: den stod öppen åt bägge hållen och lät båda sidor komma till tals. Men efter att Amazon tog över försvann alla diskussionsforum kring film, skådespelare och filmfolk tvärt - både specifika forum om enskilda filmer, tv-serier eller personer i branschen och det störa allmänna forumet.

Många av forumen kring enskilda filmer och skådespelare migrerade till Moviechat -där kan man alltså hitta mycket av de "gamla" diskussionerna från IMDB: https://moviechat.org
Citera
2022-05-12, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Varför försvann forumet på imdb ?
Det var riktigt bra.
Det tog för mycket plats och bar sig väl inte ekonomiskt, dessutom ville nog filmbolagen slippa ha en mängd vanvördiga personer som gjorde ner deras produkter, kallade dem skräp osv.

Det ska sägas att tonläget på IMDB:s olika forum ibland kunde vara oerhört hårt och smutsigt, betydligt hårdare än på twitter under senare år. Det utfärdades direkta mordhot mot kända skådespelare och artister, folk skällde varandra för idioter, bögar, negrer osv, och en del typer man stötte på verkade uppenbart psykiskt störda. En del av det här modererades bort men ofta funkade modereringen inte alls utan det bara forsade på.
Citera
2022-05-12, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, precis. Tidigare var det både en sajt för film-/tv-fans, cineaster och för film-/tv-industrin över hela världen: den stod öppen åt bägge hållen och lät båda sidor komma till tals. Men efter att Amazon tog över försvann alla diskussionsforum kring film, skådespelare och filmfolk tvärt - både specifika forum om enskilda filmer, tv-serier eller personer i branschen och det störa allmänna forumet.

Många av forumen kring enskilda filmer och skådespelare migrerade till Moviechat -där kan man alltså hitta mycket av de "gamla" diskussionerna från IMDB: https://moviechat.org

Tack, visste inte vart alla tog vägen. På Imdb hade varje film ett eget forum och jag satt och läste i dessa forum efter varje film jag såg. Nu har de bara recensioner och de har som standard att visa en "most helpfull" vilket ger mig rysningar då de går in och väljer vad man ska se.
Älskade ju att läsa trådarna om människors tolkningar av olika filmers slut. Många trådar var aktiva i +10 år så det var sorg när de tog bort forumen och påstod att sociala medier tog den rollen. När handlade sociala medier om att tänka fritt liksom. Jävla cancer-kultur.
Tack, ska kolla in länken sen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in