2017-05-16, 23:24
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jaha, här var svaret:
"Fingeravtrycket matchade varken Kaj Linna, Bertil eller Nils, berättar åklagaren"
Varför då ö.h.t. återkomma till det??

Att fingeravtrycken inte matchade någon av dem hade jag skrivit tidigare i tråden eftersom jag läst polishandlingen. Åklagaren vill väl återkomma till det i förhör med kriminalteknikern eller i slutet när det pläderas.
Citera
2017-05-16, 23:25
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummydearest
Hur kommer det sej att du sett polishandlingen?

Det kom sig så att jag fick ta del av den och då passade jag på att läsa den. Ofta är den enkla förklaringen också den rätta.
Citera
2017-05-16, 23:27
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av An84
Sådan handstil som i anonyma brevet hade jag som 10-åring ish. Stavat skyldig som skuldig, haha, någon med dyslexi, är det kungen som skrivit brevet?

Det kan ju vara någon med fullt fungerande förmåga som skrivit brevet på ett amatörmässigt sätt för att inte avslöja sig själv, kanske?
Citera
2017-05-16, 23:27
Medlem
Draifoss avatar
Jäklar vad 'farbror_barbro' och 'Sommarsemestern' gick igång här. Tolv trollinlägg på tjugo minuter. Det var antagligen något känsligt i artiklarna jag länkade till nyss, och tydligen är det åklagarens agerande som inte får kritiseras.
Citera
2017-05-16, 23:29
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korallreven
Han svarade på samma fråga på Twitter tidigare idag:

"Jag bad att få slippa. Vill inte vittna mot personer jag intervjuat och vill kunna fortsätta granska objektivt. Försvaret höll med."

https://twitter.com/anton_berg/status/864403227906912256

Att vänsterjournalisten Anton Berg skulle ha granskat fallet Kaj Linna objektivt är på intet vis sant. Möjligtvis tror han det själv.
Citera
2017-05-16, 23:34
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jäklar vad 'farbror_barbro' och 'Sommarsemestern' gick igång här. Tolv trollinlägg på tjugo minuter. Det var antagligen något känsligt i artiklarna jag länkade till nyss, och tydligen är det åklagarens agerande som inte får kritiseras.

Kanske en regional IT satsning vi ser här?
Citera
2017-05-16, 23:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Men ta och ge lite substans som variation då.

Du kan börja med att berätta på vilket sätt jag har "trixat med samtalslistor" (8:e (?) uppmaningen).
Varnig: det kommer att krävas att du läser i FUP, vilket kan vara mer arbete än du är van vid.

Sedan är det lite festligt att alla som inte delar din uppfattning om Linnas oskuld, t.ex. undertecknad och åklagaren, är antingen troll, inavlade, inskränkta, eller kanske en kombination. Att någon skulle kunna granska fallet och komma till en annan slutsats, det finns inte i din värld.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-16 kl. 23:39.
Citera
2017-05-16, 23:37
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Du saknar kunskaper i juridik, och begår ständiga tankefel därav. Det ska inte "tala för" att man har rätt man, det ska vara ställt utom rimligt tvivel, alltså övertygande bevisat. Av samma anledning hör inte "slutsatser" hemma i bevisvärdering, utan en undermålig utredning ska i 10 fall av 10 leda till att åtalet ogillas!

Nu tror jag du missat något väldigt grundläggande här. Här, där vi nu skriver, är ett forum där vi framför tankar och egna slutsatser. Här råder inte samma beviskrav eller andra formella krav som det gör, eller ska göra, i svenska domstolar när brottmålsrättegångar pågår.

En undermålig utredning ska inte i 10 fall av 10 leda till att ett åtal ogillas, det är helt fel. Här avslöjar du dina egna icke-existerande kunskaper om juridik. Vi har nämligen i svensk rätt något som heter fri bevisvärdering som gör att det är domstolen själv som bestämmer vilket värde varje åberopat bevis ska ha. Lagen i sig bestämmer det inte.

Teoretiskt är det möjligt att en katastrofalt dålig utredning ändå leder till att domstolen bifaller åtalet samt att rätt gärningsman döms.

Allvarligt talat, är du så dum att du tror att det råder domstolsverksamhet här?
Citera
2017-05-16, 23:39
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:

Tycker du inte att den nya åklagaren gjorde något bra som till slut fick fram vem som avsatte det tidigare oidentifierade DNA-spåret? Eller ville du helst att det skulle vara oidentifierat så du hade kunnat använda det som argument för att Kaj Linna måste vara oskyldig?
Citera
2017-05-16, 23:44
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det låter ju ungefär som det skulle vara en jävla skyddslaser á sci-fi. Alla med samma kroppshydda som Linna skulle väl kunna passera - säger ju ingenting.

"Linna upptäckt. Släpper igenom" (med robot-röst)

Du har nog missuppfattat hela poängen med provet vilket kanske inte är förvånande trots allt. Poängen är ju att visa att huvudvittnet, med sin stora kroppshydda, knappast kan ha kommit igenom det hål i ladan som vittnet har sett en annan person ta sig igenom kort före mordet. Huvudvittnet är ju den som definitivt måste uteslutas som gärningsman i första hand, eftersom han sitter på kunskaper om brottet som inte var kända för allmänheten.
Citera
2017-05-16, 23:51
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Du talar alltså om en indiciekedja på vilket sätt skulle en sådan visa "inget talar för"?

På vilket sätt skulle en indiciekedja inte kunna tala starkt för något eller till och med utesluta något?

Citat:
Ta nu istället och tala om VAD i den indiciekedjan som pekar på att det endast kan vara någon av dessa 4 som utfört dådet!

Det som talar för att så är fallet är att ingenting tycks tala i motsatt riktning. Du behöver inte göra det mer komplicerat än så.

Citat:
Du har för länge sedan påstått att åklagarens teori om de "fyras gäng" var klart plausibel, när jag då bad dig förklara vad som styrkte det slängde du ur dig det urbota knäppa svaret att det var indiciekedjan som var din grund för det påståendet. Sedan dess har jag bett dig peka på vad i den kedjan som visar på det. På det har du svarat typ "helheten" och nu "inget talar för något annat".
Då kan du själv ta och räkna ut med vad jag menar.

Mitt eller mina svar på frågan motsäger inte slutsatsen. Eller?

Citat:
Hur vet du det, det är ju ö.h.t. inte utrett. Du brukar ju hänvisa till utredningen och domarna, klart som fan då att det inte finns något som talar för att så var fallet.

Det kan ju vara så enkelt som att det inte fanns något att utreda i den delen.
Citera
2017-05-16, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Du har nog missuppfattat hela poängen med provet vilket kanske inte är förvånande trots allt. Poängen är ju att visa att huvudvittnet, med sin stora kroppshydda, knappast kan ha kommit igenom det hål i ladan som vittnet har sett en annan person ta sig igenom kort före mordet. Huvudvittnet är ju den som definitivt måste uteslutas som gärningsman i första hand, eftersom han sitter på kunskaper om brottet som inte var kända för allmänheten.

För att få en så rättvisande bild av Gluggprovet, skulle samtliga aktuella personer faktiskt själva år 2004 fått testa att klättra igenom gluggen. Bevisvärdet av andra liknande personers försök att ta sig in blir långt ifrån 100%-igt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in