• 1
  • 2
2010-01-06, 12:28
Medlem
Hej!

Fråga1:
När man ska välja färger så kan man använda panelen färg. Därefter kan man trycka på den lilla pilen uppe till höger i panelen och välja antingen RGB eller CMYK. (RGB=skärm, CMYK=tryck).

Om jag ska skapa ett dokument som ska tryckas bör jag då välja CMYK i panelen färg?

Fråga2:
I Indesign så kan man även använda färgväljaren (Dubbelklicka i verktygslådan). När jag kommer in i denna rutan så kan man klicka runt för att välja färg. I denna ruta så ser man värdena för RGB,CMYK,LAB osv.
Om jag ska jobba med dokument som ska tryckas kan jag då välja färger här hur jag vill? Eller bör jag klicka i där det står värden vid CMYK så att det står "ADD CMYK swatch" på knappen ovan i denna rutan?
Citera
2010-01-06, 13:51
Medlem
Guffel2s avatar
Det finns olika vägar att arbeta när det gäller saker som ska gå i tryck. Har du en bra skärm som är kalibrerad riktigt efter färgerna på den skrivare/tryckeri du använder dig av går det bra att arbeta i cmyk-läge direkt. Ofta är så inte fallet och då föredrar iaf jag att arbeta i rgb då jag inte gillar att börja med att begränsa min färgval till en cmykrymd som inte visas korrekt på skärmen. När det är dags för tryck konverterar du dina färger till skrivarens/ tryckeriets färgrymd och justerar där du inte tycker konverteringen blev 100 ditt öga väger här tyngre än alla konverteringsalgoritmer i den mån din skärm visar färgerna någorlunda korrekt.

Har du dålig koll och skriver ut hemma/direkt på en skrivare kan du skriva ut rgb dokumentet, det blir oftast bättre än att skriva ut i en felaktigt inställd cmyk-rymd.
Citera
2010-01-06, 14:03
Medlem
Men om jag väljer färger i färgväljaren och klickar OK. Vad är det då för typ av färg jag valt? Är det en RGB eller CMYKfärg?

En annan fråga:
I panelen färg så kan man välja CMYK eller RGB. Om man nu ska jobba med tryck så är det oftast CMYK man ska välja. Men oftast så dyker det ju upp en triangel i panelen som indikerar om den är färgen är trycksäker eller ej. VAd är då vitsen med varningstriangeln om man ändå ska välja CMYKfärger vid tryck?

Jag såg även när jag klickar på färger i panelen färg så kommer inte varningstriangeln alltid fram när jag har RGB-färger.
Citera
2010-01-06, 14:14
Medlem
Guffel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linuz90
Men om jag väljer färger i färgväljaren och klickar OK. Vad är det då för typ av färg jag valt? Är det en RGB eller CMYKfärg?

En annan fråga:
I panelen färg så kan man välja CMYK eller RGB. Om man nu ska jobba med tryck så är det oftast CMYK man ska välja. Men oftast så dyker det ju upp en triangel i panelen som indikerar om den är färgen är trycksäker eller ej. VAd är då vitsen med varningstriangeln om man ändå ska välja CMYKfärger vid tryck?

Jag såg även när jag klickar på färger i panelen färg så kommer inte varningstriangeln alltid fram när jag har RGB-färger.

Det där är lite dumt faktiskt, det viktigaste är att dokumentet har rätt färgläge det ställer du in när du skapar det eller under edit-colorsettings.

Rekommenderar dig att läsa igenom här http://help.adobe.com/en_US/InDesign...C478F2AD5.html
Citera
2010-01-06, 15:56
Medlem
Hej!

Fråga1:
Vad nyttan med triangeln som syns i panelen färg när en färg inte är trycksäker. Den syns ofta om jag har RGB men inte alltid. Betyder det då att RGB kan innehålla vissa färger som är trycksäker eller vad?

Fråga2:
Hur är det egentligen med färgväljaren. Hur ska jag tolka det när jag ser värden för RGB och CMYK? Om jag nu klickar på kartan i färgväljaren och väljer färg och därefter klickar ok. Vad är det då för färg som väljs? Är det RGB eller är det CMYKfärg?

Fråga3:
I färgväljaren så ser man en knapp där det står Add RGB Swatch. Detta innebär ju att jag kan lägga till färger i panelen färgrutor. Om jag sedan klickar i i ett av fälten vid CMYK så står det Add CMYKSwatch. Vad betyder detta?
Citera
2010-01-07, 11:16
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Hej!

Fråga1:
Vad nyttan med triangeln som syns i panelen färg när en färg inte är trycksäker. Den syns ofta om jag har RGB men inte alltid. Betyder det då att RGB kan innehålla vissa färger som är trycksäker eller vad?

RGB är aldrig trycksäkert! Därav bör du inte använda det alls om du planerar att trycka produkten.

Citat:
Fråga2:
Hur är det egentligen med färgväljaren. Hur ska jag tolka det när jag ser värden för RGB och CMYK? Om jag nu klickar på kartan i färgväljaren och väljer färg och därefter klickar ok. Vad är det då för färg som väljs? Är det RGB eller är det CMYKfärg?

Det ser du som en liten symbol efter varje färg i swatch-panelen. Det är antingen en liten CMYK-ruta eller en liten RGB-ruta. Sätter du markören i något av CMYK-värdena så är det en CMYK-swatch du läger till. Däremot så bör du alltid skapa en ny sawtch och blanda den själv för varje ny färg du väljer. (Swatch=färgruta)

Citat:
Fråga3:
I färgväljaren så ser man en knapp där det står Add RGB Swatch. Detta innebär ju att jag kan lägga till färger i panelen färgrutor. Om jag sedan klickar i i ett av fälten vid CMYK så står det Add CMYKSwatch. Vad betyder detta?

Som beskrivit innan så lägger du antingen skapad färg som CMYK eller RGB-swatch. Skall du trycka produkten så är det alltig CMYK som gäller.
För fler frågor har du den här tråden: https://www.flashback.org/showthread.php?t=835152
Citera
2010-01-09, 18:46
Medlem
Tammers avatar
Det är bättre att du jobbar i rgb-läge och låter tryckeriet välja cmyk-profil. Det skiljer mellan olika tryckerier och tryckmetoder.
Citera
2010-01-09, 18:53
Medlem
gottmospahedens avatar
Citat:
Hej!

Fråga1:
När man ska välja färger så kan man använda panelen färg. Därefter kan man trycka på den lilla pilen uppe till höger i panelen och välja antingen RGB eller CMYK. (RGB=skärm, CMYK=tryck).

Om jag ska skapa ett dokument som ska tryckas bör jag då välja CMYK i panelen färg?

Fråga2:
I Indesign så kan man även använda färgväljaren (Dubbelklicka i verktygslådan). När jag kommer in i denna rutan så kan man klicka runt för att välja färg. I denna ruta så ser man värdena för RGB,CMYK,LAB osv.
Om jag ska jobba med dokument som ska tryckas kan jag då välja färger här hur jag vill? Eller bör jag klicka i där det står värden vid CMYK så att det står "ADD CMYK swatch" på knappen ovan i denna rutan?

En tumregel, ALDRIG RGB vid trycksaker.
Citera
2010-01-09, 19:19
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmospaheden
En tumregel, ALDRIG RGB vid trycksaker.
Jag vill nog invända lite där. De flesta tryckerier föredrar rena rgb-färger framför cmyk-profiler. Ett rgb-dokument tillåter tryckeriet att korrigera bilden och anpassa den för de tryckmetoder respektive tryckeri använder. En bild med applicerade cmykprofiler är redan anpassad och kan inte korrigeras om det skulle behövas, den bilden har redan fått sin färgrymd minskad till cmyk.
Citera
2010-01-09, 23:15
Medlem
systems avatar
Som Tammer säger.

Tryckerier som sitter på prepressutrustning från förra milleniet är få.
Citera
2010-01-11, 10:18
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag vill nog invända lite där. De flesta tryckerier föredrar rena rgb-färger framför cmyk-profiler. Ett rgb-dokument tillåter tryckeriet att korrigera bilden och anpassa den för de tryckmetoder respektive tryckeri använder. En bild med applicerade cmykprofiler är redan anpassad och kan inte korrigeras om det skulle behövas, den bilden har redan fått sin färgrymd minskad till cmyk.

Kvalificerat skitsnack. Så talar en webgrafiker som inte kan ett smack om tryckprocesser. Du skickar aldrig öppna dokumet till ett tryckeri numera och därmed har du eliminerat deras möjlighet att färgbehandla individuella bilder. CMYK skall ALLTID appliceras av producenten. Företrädelsevis med en av tryckeriet tillhandahållen profil. Främst därför att om du jobbar i rätt profil och med en bra kalibrerad skärm så kommer din trycksak förhoppningsvis att se likadan ut på skärmen som i tryck. Det kan du vara säker på att den inte gör om du jobbar i RGB.

Så, man skall ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG jobba i RGB vid trycksaksproduktion. Det kan inte påtalas för mycket.
Citera
2010-01-11, 11:19
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Kvalificerat skitsnack. Så talar en webgrafiker som inte kan ett smack om tryckprocesser. Du skickar aldrig öppna dokumet till ett tryckeri numera och därmed har du eliminerat deras möjlighet att färgbehandla individuella bilder. CMYK skall ALLTID appliceras av producenten. Företrädelsevis med en av tryckeriet tillhandahållen profil. Främst därför att om du jobbar i rätt profil och med en bra kalibrerad skärm så kommer din trycksak förhoppningsvis att se likadan ut på skärmen som i tryck. Det kan du vara säker på att den inte gör om du jobbar i RGB.

Så, man skall ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG jobba i RGB vid trycksaksproduktion. Det kan inte påtalas för mycket.
RGB är dock att föredra i bilder så länge i produktionen som möjligt, och om tryckeriet tar RGB-pdf – vilket de allra flesta både gör och föredrar – så skickar man just en RGB-pdf till dem.

Fördelar med detta:
- producenten behöver inte ha femtioelva profiler att hålla reda på (minskar risk för fel)
- pdf-materialet kan återanvändas efter flera år
- pdf-materialet kan användas av i stort sett alla tryckerier
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här