Citat:
Ursprungligen postat av Linuz90
Hej!
Fråga1:
Vad nyttan med triangeln som syns i panelen färg när en färg inte är trycksäker. Den syns ofta om jag har RGB men inte alltid. Betyder det då att RGB kan innehålla vissa färger som är trycksäker eller vad?
RGB är aldrig trycksäkert! Därav bör du inte använda det alls om du planerar att trycka produkten.
Citat:
Fråga2:
Hur är det egentligen med färgväljaren. Hur ska jag tolka det när jag ser värden för RGB och CMYK? Om jag nu klickar på kartan i färgväljaren och väljer färg och därefter klickar ok. Vad är det då för färg som väljs? Är det RGB eller är det CMYKfärg?
Det ser du som en liten symbol efter varje färg i swatch-panelen. Det är antingen en liten CMYK-ruta eller en liten RGB-ruta. Sätter du markören i något av CMYK-värdena så är det en CMYK-swatch du läger till. Däremot så bör du alltid skapa en ny sawtch och blanda den själv för varje ny färg du väljer. (Swatch=färgruta)
Citat:
Fråga3:
I färgväljaren så ser man en knapp där det står Add RGB Swatch. Detta innebär ju att jag kan lägga till färger i panelen färgrutor. Om jag sedan klickar i i ett av fälten vid CMYK så står det Add CMYKSwatch. Vad betyder detta?
Som beskrivit innan så lägger du antingen skapad färg som CMYK eller RGB-swatch. Skall du trycka produkten så är det alltig CMYK som gäller.
För fler frågor har du den här tråden:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=835152