Citat:
Ursprungligen postat av pismonger
Ingen som lyssnar på filisofiska rummet på p1 för tillfället? Börjar irritera mig som satan på killen som låter lite bögig, jävla hippieflummare och berikarkramare...
Nu till topic, de pratar om svenska filosofers obefintlighet och om varför inte Sverige lyckas frambringa några filosofer som fått internationellt genomslag. Vad är flashbacks åsikt om detta, finns det några stora? om inte, varför?
Att en filosof skulle sträva efter att bli känd är en direkt vederläggning. Ingen tänkare strävar efter berömdhet - absolut ingen. Dom pajaserna ni hör talas om är just det pajaser. Räcker detta?
Inte? Visst finns det stora tänkare i Sverige; Sverige är ju för fan avlångt och stort, finns med andra ord många platser var man kan vara i fred...det finns t o m platser med människor som är avsides ( men nog om det ).
Jag som är från Finland kan försäkra Er om en sak - hur mycket jag än HATAR Sverige som pesten och skulle vilja bomba sönder ert land till grunden, måste jag erkänna att när det gäller tänkare ( och jag har studerat under några professorer ) så finns det bara en enda finsk tänkare som någorlunda kan mäta sig med ett par svenska professorer som jag har studerat under och det är I. Pörn. Wright, som jag aldrig studerade under, men som jag träffade, föreföll vara en trevlig man, men hans populärvetenskapliga skrifter förefaller mig naiva, ja rent dåligt skrivna, utan rytm.
Alltså finns det tänkare med mycket hög klass i Sverige...tyvärr måste man erkänna.
Tror ni verkligen att sådan tänkare ens är intresserade av att skriva mycket? Varför skulle dom det? I så fall riskerar man ju att bli känd, och det går ju inte. När skall man då tänka?