Citat:
Ursprungligen postat av keplersprostata
Seburo C-X: Utan att ifrågasätta dina kunskaper eller Erik J. Ohlssons forskargärning, så undrar jag om inte vinkeln på programmet är något annorlunda. Nämligen: finns det någon svensk filosof som gått till historien och blivit en del av Europas intellektuella arv, och en självklarhet att känna till för var bildad europée? Jag tror inte det. Vem kan komma i åtanke? Hägerström? Phalén? Boström?
Från våra nordiska grannländer har vi namn som Kierkegaard och Næss. Varför finns det ingen svensk som på samma sätt nått internationell berömmelse?
Jag har inte lyssnat på programmet så jag tar TS på orden om vad det handlade om.
"de pratar om svenska filosofers obefintlighet"
Vilket ju inte stämmer.
"och om varför inte Sverige lyckas frambringa några filosofer som fått internationellt genomslag"
Stämmer inte. Kollar man på publikationerna så inser man att svenska filosofer är delaktiga i det internationella filosofiska samtalet.
Om man formulerar sig som så att varför det inte finns någon svensk gigant, eller geniförklarad, filosof, så, är det ju en annan sak. Sverige har ingen Kierkegaard, eller ens von Wright. Men det tror jag ingen kan svara på varför det är så. Det är enskilda individer som höjer sig över mängden. Tror det är en ren slump att Sverige varit det svagaste av de nordiska länderna i det avseendet.