I boken "Stjärnor och äpplen som faller" av Ulf Danielsson görs ett intressant tankeexperiment/exempel. Författaren tänker sig en rymdfarkost, som accelererar konstant med 9,8m/s^2. Sedan tänker han sig att man tar farkosten och kör den till Alfa Centauri, som ligger 4,2 ljusår härifrån. Raketen accelererar under första halvan av resan, och när man kommit halvvägs vänder man helt sonika på farkosten och bromsar in istället. Resan ser för oss på jorden ut att ta väldigt lång tid, men astronauterna upplever att den tar blott 3,5 år(!?) på grund av tidsdilatationen som uppstår när man rör sig i de höga hastigheter som uppnås efter den långvariga accelerationen.
Så, till min fråga. Hur svårt är det egentligen att bygga en raket som accelererar med 9,8 m/s^2? För mig som lekman med tämligen begränsad insyn i fysik tycker jag att det verkar som en smal sak. Exempelvis tycker jag att ett fissionsdrivet rymdskepp borde utveckla tillräckligt med energi för både tur och retur-resan, och mer därtill. Har vi idag tekniken för att bygga ett sådant rymdskepp, eller har jag (eller författaren

) missförstått eller feltolkat något?