Citat:
Ursprungligen postat av appe-
jag har funderat över det här. varför utnyttjar man inte gravitation till sin fördel?
vi tar ett väldigt löst räknat exempel, där vi endast nyttjar en
slingshot-effekt.
sonden x nyttjar slingshot-metoden i solsystemet för att accelerera upp till 140% av sin ursprungliga hastighet.
om man räknar på att den träffar tillräckligt många objekt att nyttja under sin resa, bör man inte kunna få extremt höga hastigheter?
Min magkänsla säger mig att det inte skulle fungera när man kommer upp i snabbare hastigheter, såvida man inte hade flertalet stjärnor att använda sig av, då man till slut skulle behöva åka så nära planeterna att deras atmosfär skulle bromsa in en, alternativt att man inte skulle kunna ändra sin bana nog för att kunna fortsätta runt nästa planet. Det finns ju inte hur många som helst i närheten.
EDIT: En kortare sejour på wikipedia sade mig att man m.h.a. slingshot kunde ge ett skepp/satellit/fuglesangs skruvmejsel en ökad hastighet med runt 2x planetens hastighet relativt solen, vilket skulle ge en ökad hastighet på inte mer än 60km/s, vilket fortfarande är på tok för litet med tanke på antalet planeter som i bästa fall skulle finnas mellan jorden och alpha C.