• 1
  • 2
2010-01-06, 00:49
Medlem
Landsknechts avatar
Jag vill sätta in 25.000kr på banken. Pengarna har jag fått genom försäljning som privatperson.

Kommer det att bli något tjafs? Kommer det att bli frågor? Finns det en risk att jag förlorar pengar p.g.a. skatt? Ja, vad finns det som jag behöver veta helt enkelt innan jag sätter in dem?
Citera
2010-01-06, 00:51
Medlem
Jupp, över 20 k så frågar de saker
Citera
2010-01-06, 00:57
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk

Kan jag sätta in pengarna gradvis då? Typ 19.000 till en början för att sedan lägga in ~5000 till om någon vecka/månad?

Tack för svaret iaf!
Citera
2010-01-06, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Mmm, jag har samma jäkla elände varenda gång lönen kommer in på banken. Telefonsamtal, misstänksamma banktjänstemän som frågar var pengarna kommer ifrån och en rapport till Skattemyndigheten som OCKSÅ ringer och tjatar och vill veta om all skatt är betald och så vidare.
Citera
2010-01-06, 00:59
Medlem
Landsknechts avatar
Fyfan, nu börjar jag bli rädd här. Om jag ska gå med förlust så behåller jag nog hellre pengarna i plånboken.

Är jag helt säker om jag bara lägger in 19k eller finns det en risk att staten tjuver pengar av mig elektroniskt och att jag inte kan göra ett skit åt det?
Citera
2010-01-06, 01:00
Medlem
Bandoliers avatar
De som svarar att det blir utfrågningar från banken driver nog med dig.

25.000 är inte direkt en uppseendeväckande summa. Släng in stålarna du.
Citera
2010-01-06, 01:01
Medlem
Efterblivions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsknecht
Jag vill sätta in 25.000kr på banken. Pengarna har jag fått genom försäljning som privatperson.

Kommer det att bli något tjafs? Kommer det att bli frågor? Finns det en risk att jag förlorar pengar p.g.a. skatt? Ja, vad finns det som jag behöver veta helt enkelt innan jag sätter in dem?

Gör som jag när det blir liknande problem, håll hemma..Lägg in lite i taget. Stora summor kan du lägga in vid jul/födelsedagar och liknande. Bara skylla på din givmilda släkt
Citera
2010-01-06, 01:02
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
De som svarar att det blir utfrågningar från banken driver nog med dig.

25.000 är inte direkt en uppseendeväckande summa. Släng in stålarna du.

Mm, det är ju inte så mycket. Men jag är för tillfället rätt så fattig, och om jag måste slösa ens 10-20% av pengarna på skatt så får min livsstil lida (jag är inte vidare sugen att skaffa mig ett jobb förrän när jag absolut behöver mer pengar).

Citat:
Ursprungligen postat av Efterblivion
Gör som jag när det blir liknande problem, håll hemma..Lägg in lite i taget. Stora summor kan du lägga in vid jul/födelsedagar och liknande. Bara skylla på din givmilda släkt

Skönt tips! Gåvoskatten är ju borttagen också, så jag behöver inte frukta att betala något där!
Citera
2010-01-06, 01:06
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Mm, det är ju inte så mycket. Men jag är för tillfället rätt så fattig, och om jag måste slösa ens 10-20% av pengarna på skatt så får min livsstil lida (jag är inte vidare sugen att skaffa mig ett jobb förrän när jag absolut behöver mer pengar).

Du betalar liksom inte skatt på bankinsättningar.
Citera
2010-01-06, 01:07
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Du betalar liksom inte skatt på bankinsättningar.

Jag vet ju att själva bankinsättningen inte kostar, men vad jag oroade mig för var att det skulle bli frågor om hur jag har fått pengarna och att staten sen skulle kräva mig på att skatta...
Citera
2010-01-06, 01:08
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Jag vet ju att själva bankinsättningen inte kostar, men vad jag oroade mig för var att det skulle bli frågor om hur jag har fått pengarna och att staten sen skulle kräva mig på att skatta...

Kära nån.... Kom igen när du har några miljoner som du måste förvalta.

Har du någonsin deklarerat?
Citera
2010-01-06, 01:12
Medlem
Swedbank har väl en policy att de frågar vid alla insättningar över 10000. Åtminstone är det så på orten där jag bor. Retar mig på sånt förmynderi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in