2010-01-05, 20:42
Medlem
Jag har ett bankkonto på en irländsk bank som jag inte stängde när jag flyttade därifrån för snart ett år sen. Loggade in nu och såg att jag har -30€ i debts från "current fees" och "interest", var dessa kommer ifrån har jag inte en aning eftersom jag tömde kontot i somras och inte använt bankkortet (som är gratis) sen dess. Så nu till min fråga som är tvådelad:

a) Hur stänger jag kontot på bästa möjliga sätt? Jag kommer aldrig använda det igen.
b) Vad händer om jag struntar i att betala den här skulden?
Citera
2010-01-05, 21:15
Bannlyst
Okej, jag drar slutsatsen att du kan prata detta "utländska" språk och att 30 "kroner" av denna främmande valuta är ett mindre belopp omräknat i svensk valuta? Du har ju tydligen andvänt ditt bankkonto genom att logga in och de har kanske en årsavgift eller dylikt för att ha detta utländska konto!

Så imorgon lite beroende på tidsskillnader som jag hört att det finns i världen så tar du telefonen och ringer och presenterar dig som "MR Svensson from Sweden" och därefter så förklarar du ditt ärende och då kommer ni på en lösning som gör att ditt konto i detta andra land avslutas korrekt och att eventuell skuld blir betald så att vi stolta svenskar inte får ett dåligt rykte utomlands!

Om du inte har några eventuella planer på att åka ditt igen så kan du ju helt enkelt skita i allt och se glad ut men risken finns ju alltid nu med eu och olika sammarbeten länder imellan att detta lilla problem hoppar upp om 10 år och biter dig i arslett! och då kanske de tar en stor bit istället för denna lilla smula vi pratar om idag!

Så helt enkelt så tycker jag att du ska göra rätt för dig och det är lättast gjort genom ett telefonsamtal eller om du väljer att skicka ett mejl först för att förklara dig där så är väl det okej som första steg!
Citera
2010-01-05, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kstrom
Okej, jag drar slutsatsen att du kan prata detta "utländska" språk och att 30 "kroner" av denna främmande valuta är ett mindre belopp omräknat i svensk valuta? Du har ju tydligen andvänt ditt bankkonto genom att logga in och de har kanske en årsavgift eller dylikt för att ha detta utländska konto!

Så imorgon lite beroende på tidsskillnader som jag hört att det finns i världen så tar du telefonen och ringer och presenterar dig som "MR Svensson from Sweden" och därefter så förklarar du ditt ärende och då kommer ni på en lösning som gör att ditt konto i detta andra land avslutas korrekt och att eventuell skuld blir betald så att vi stolta svenskar inte får ett dåligt rykte utomlands!

Om du inte har några eventuella planer på att åka ditt igen så kan du ju helt enkelt skita i allt och se glad ut men risken finns ju alltid nu med eu och olika sammarbeten länder imellan att detta lilla problem hoppar upp om 10 år och biter dig i arslett! och då kanske de tar en stor bit istället för denna lilla smula vi pratar om idag!

Så helt enkelt så tycker jag att du ska göra rätt för dig och det är lättast gjort genom ett telefonsamtal eller om du väljer att skicka ett mejl först för att förklara dig där så är väl det okej som första steg!

Det står klart och tydligt att Irland var landet i fråga. Självklart pratar jag engelska, och valutan där är euro som jag även då nämnde - alltså handlar det om ca 300 SEK. Jag är inte socialt kompetent utan undrar om någon med liknande erfarenhet kan ge ett gott råd i detta ärende.
Citera
2010-01-05, 21:38
Medlem
Precis vad jag behövde för att lätta upp kvälls stämmningen
Citera
2010-01-06, 13:56
Medlem
Snälla nån. I princip kan du ju översätta ditt första inlägg till engelska och maila texten till den irländska banken. Varför inte fråga dem direkt istället för FB? Du är ju tillräckligt socialt kompetent för att skriva ett inlägg här så du ska inte vara så orolig.
Citera
2010-01-06, 21:01
Medlem
dolppens avatar
a) För att stänga kontot behöver du garanterat åka över dit och visa legitimation och skriva på ett papper. Men du kan nog säkert få din bank i Sverige att göra ett försök att kontakta den irländska banken. Det skulle kanske gå, eftersom vissa banker utomlands vill ha referenser vid öppning av konto utomlands.

b) Om du struntar att betala skulden kommer den nog att ligga kvar, har du otur så blir du kanske debiterad en övertrasseringsavgift på 50-100 kronor(månadsvis om du har otur) Antingen är det en årsavgift eller så har de system att ta i avgift om ditt Saldo är lägre än en viss angiven summa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in