Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Du fick det något oseriösa svaret ja på din fråga, eftersom jag vet precis vad du är ute efter. Jag vet mycket väl hur kristendomen såg ut förr, och det är heller ingenting jag förnekar. Och tro mig nu, när jag säger att det inte hör till TS frågeställning.
Den kristna religionen utgör grunden till vår västerländska kultur, och det går absolut inte att förneka. Se bara på sydslaverna, som under århundradena bekänt sig till ett flertal olika religioner, och därmed hamnat i olika kultursfärer, trots att de i grund och botten är ett och samma folk.
Vad tror du att jag menar med överlägsna? Det är den kristna européen som bemästrat världen och format den efter behag, och historiens lärda män som Galilei, Newton och Kopernikus var alla troende kristna, trots att de motsatte sig den strikta (näst intill) teokratin som förekom, vilket jag också motsätter mig.
Kristendomen är Europa, och det går inte att förbise, hur gärna du än önskar kulturens undergång.
Den kristna religionen utgör grunden till vår västerländska kultur, och det går absolut inte att förneka. Se bara på sydslaverna, som under århundradena bekänt sig till ett flertal olika religioner, och därmed hamnat i olika kultursfärer, trots att de i grund och botten är ett och samma folk.
Vad tror du att jag menar med överlägsna? Det är den kristna européen som bemästrat världen och format den efter behag, och historiens lärda män som Galilei, Newton och Kopernikus var alla troende kristna, trots att de motsatte sig den strikta (näst intill) teokratin som förekom, vilket jag också motsätter mig.
Kristendomen är Europa, och det går inte att förbise, hur gärna du än önskar kulturens undergång.
Frågan som TS ställde var om kristendommen kommer att gå under, och när man ska fundera över dess framtid så bör man se över deras historia och då hör deras spridning till.
Jag förnekar inte att kristendommen utgör grunden till vårt västerländska samhälle idag, försök inte säg något annat Och när du nämner sydslavarna.... ja, absolut, men vad är poängen? Att folk med olika teologiska tron skiljer sig kulturellt, trots att de är - som du sa - "samma folk"?
Ja, absolut att den kristna europén som har format världen efter behag, spanjorerna mördade mayafolket, engelsmännen våldtog amerikanska indianerna mm... jag förstår. Och utan en religiös kraft såsom kristendommen, med en förenande egenskap som rättfärdigar det mesta eftersom man har en övernaturlig "gud" i ryggen, så hade man inte kunnat utveckla västvärlden som den ser ut idag.
De vetenskapsmän som du nämner är bland de viktigaste i historien, och jag förnekar inte att de var kristna, Darwin var också kristen. Det jag menar är att under mer än hälften av kristendomen historia så har vetenskapen förtryckts.
jag citerar Joseph Burgess - Introduction to the history of philosophy s. 186, ang. Scholasticism under medeltiden
Citat:
"Knowledge became confined to church dogma and individual initiative in intellectual pursuits was discouraged in so far as it might question tradition. Any opinions that differed from that dogmatic tradition were branded as heresies and their perpetrators were punished by ecclesiastical order. Heresies included, in many cases, not merely facts or practises contrary to dogma, but activities and opinions that were indifferent to it. Scientific pursuits were discouraged as a waste of time that might otherwise be spent in the glorification of the church. "
Så såg den kristna tron ut då. Vilka hjältar!
Såg den ut så när den spred sig så har jag tyvärr inget större förtroende för kristendommen idag...
Och jag önskar mig inte kulturens undergång, när skrev jag det? Jag anser att kyrkan och religion är lika mycket mitt kulturella arv som en djupt troende, däremot så tycker jag att det är dags för en förändring i människans psyke, om vad vi värderar som viktigt, ett prioriterings-skifte kanske...
V