2010-01-09, 14:28
Medlem
Voltaire1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Du fick det något oseriösa svaret ja på din fråga, eftersom jag vet precis vad du är ute efter. Jag vet mycket väl hur kristendomen såg ut förr, och det är heller ingenting jag förnekar. Och tro mig nu, när jag säger att det inte hör till TS frågeställning.

Den kristna religionen utgör grunden till vår västerländska kultur, och det går absolut inte att förneka. Se bara på sydslaverna, som under århundradena bekänt sig till ett flertal olika religioner, och därmed hamnat i olika kultursfärer, trots att de i grund och botten är ett och samma folk.

Vad tror du att jag menar med överlägsna? Det är den kristna européen som bemästrat världen och format den efter behag, och historiens lärda män som Galilei, Newton och Kopernikus var alla troende kristna, trots att de motsatte sig den strikta (näst intill) teokratin som förekom, vilket jag också motsätter mig.

Kristendomen är Europa, och det går inte att förbise, hur gärna du än önskar kulturens undergång.

Frågan som TS ställde var om kristendommen kommer att gå under, och när man ska fundera över dess framtid så bör man se över deras historia och då hör deras spridning till.

Jag förnekar inte att kristendommen utgör grunden till vårt västerländska samhälle idag, försök inte säg något annat Och när du nämner sydslavarna.... ja, absolut, men vad är poängen? Att folk med olika teologiska tron skiljer sig kulturellt, trots att de är - som du sa - "samma folk"?

Ja, absolut att den kristna europén som har format världen efter behag, spanjorerna mördade mayafolket, engelsmännen våldtog amerikanska indianerna mm... jag förstår. Och utan en religiös kraft såsom kristendommen, med en förenande egenskap som rättfärdigar det mesta eftersom man har en övernaturlig "gud" i ryggen, så hade man inte kunnat utveckla västvärlden som den ser ut idag.

De vetenskapsmän som du nämner är bland de viktigaste i historien, och jag förnekar inte att de var kristna, Darwin var också kristen. Det jag menar är att under mer än hälften av kristendomen historia så har vetenskapen förtryckts.

jag citerar Joseph Burgess - Introduction to the history of philosophy s. 186, ang. Scholasticism under medeltiden
Citat:
"Knowledge became confined to church dogma and individual initiative in intellectual pursuits was discouraged in so far as it might question tradition. Any opinions that differed from that dogmatic tradition were branded as heresies and their perpetrators were punished by ecclesiastical order. Heresies included, in many cases, not merely facts or practises contrary to dogma, but activities and opinions that were indifferent to it. Scientific pursuits were discouraged as a waste of time that might otherwise be spent in the glorification of the church. "

Så såg den kristna tron ut då. Vilka hjältar!
Såg den ut så när den spred sig så har jag tyvärr inget större förtroende för kristendommen idag...

Och jag önskar mig inte kulturens undergång, när skrev jag det? Jag anser att kyrkan och religion är lika mycket mitt kulturella arv som en djupt troende, däremot så tycker jag att det är dags för en förändring i människans psyke, om vad vi värderar som viktigt, ett prioriterings-skifte kanske...
V
Citera
2010-01-09, 14:44
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltaire1
Frågan som TS ställde var om kristendommen kommer att gå under, och när man ska fundera över dess framtid så bör man se över deras historia och då hör deras spridning till.

Jag förnekar inte att kristendommen utgör grunden till vårt västerländska samhälle idag, försök inte säg något annat Och när du nämner sydslavarna.... ja, absolut, men vad är poängen? Att folk med olika teologiska tron skiljer sig kulturellt, trots att de är - som du sa - "samma folk"?

Ja, absolut att den kristna europén som har format världen efter behag, spanjorerna mördade mayafolket, engelsmännen våldtog amerikanska indianerna mm... jag förstår. Och utan en religiös kraft såsom kristendommen, med en förenande egenskap som rättfärdigar det mesta eftersom man har en övernaturlig "gud" i ryggen, så hade man inte kunnat utveckla västvärlden som den ser ut idag.

De vetenskapsmän som du nämner är bland de viktigaste i historien, och jag förnekar inte att de var kristna, Darwin var också kristen. Det jag menar är att under mer än hälften av kristendomen historia så har vetenskapen förtryckts.

jag citerar Joseph Burgess - Introduction to the history of philosophy s. 186, ang. Scholasticism under medeltiden

Så såg den kristna tron ut då. Vilka hjältar!
Såg den ut så när den spred sig så har jag tyvärr inget större förtroende för kristendommen idag...

Och jag önskar mig inte kulturens undergång, när skrev jag det? Jag anser att kyrkan och religion är lika mycket mitt kulturella arv som en djupt troende, däremot så tycker jag att det är dags för en förändring i människans psyke, om vad vi värderar som viktigt, ett prioriterings-skifte kanske...
V

Om du inte förstår poängen med mitt exempel med sydslaverna (läs jugoslaver: serber, kroater, bosniaker) finns alltid wikipedia att uppsöka innan du uttalar dig. Dessa folk anses idag inte vara samma folk, och detta endast på grund av att de genom religionens inflytande hamnat i olika kultursfärer och successivt rört sig ifrån varandra till den grad att de officiellt inte ens längre talar samma språk.

Det är mycket riktigt att den kristna européen trängt undan dessa ursprungsbefolkningar i Guds namn, och detta har jag egentligen inget emot. Jag välkomnar alltid civilisationens triumf över barbariet. Och din poäng är?

Återigen framför du fakta som jag håller med om, angående Darwin och religionens historiska förtryckande verkan på vetenskapen, vilket får mig att undra om detta ens är en debatt.

Du är naiv, det förstår jag. Detta prioriteringsskifte du talar om, får du gärna förklara mer ingående. Vilka nutida värderingar motsätter du dig?
Citera
2010-01-09, 15:58
Medlem
Voltaire1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Om du inte förstår poängen med mitt exempel med sydslaverna (läs jugoslaver: serber, kroater, bosniaker) finns alltid wikipedia att uppsöka innan du uttalar dig. Dessa folk anses idag inte vara samma folk, och detta endast på grund av att de genom religionens inflytande hamnat i olika kultursfärer och successivt rört sig ifrån varandra till den grad att de officiellt inte ens längre talar samma språk.

Det är mycket riktigt att den kristna européen trängt undan dessa ursprungsbefolkningar i Guds namn, och detta har jag egentligen inget emot. Jag välkomnar alltid civilisationens triumf över barbariet. Och din poäng är?

Återigen framför du fakta som jag håller med om, angående Darwin och religionens historiska förtryckande verkan på vetenskapen, vilket får mig att undra om detta ens är en debatt.

Du är naiv, det förstår jag. Detta prioriteringsskifte du talar om, får du gärna förklara mer ingående. Vilka nutida värderingar motsätter du dig?

Jag börjar med frågan: Är du troende?

Jag har nog en bra aning om vad du menar med begreppet sydslaver, men jag förstår mig inte på hur du, hur någon, kan anse att det inte är samma folk. Hur skiljer du dig från dessa sydslaver, eller någon annan människa för den delen? Genom din tro? Genom din kultur? Anser du att det är så pass viktigt att skilja på människor?

Citat:
Det är mycket riktigt att den kristna europén trängt undan dessa ursprungsbefolkningar i Guds namn, och detta har jag egentligen inget emot. Jag välkomnar alltid civilisationens triumf över barbariet. Och din poäng är?
Du är ondskan personifierad om du verkligen tror på detta. Vad är det som rättfärdigar en spridning av en "civilisation" gentemot en annan? Varför är den kristna tron så pass mycket bättre än en annan att man kan "tränga undan" ursprungsbefolkningen i "Guds" namn?
Och varför skriver du att det är "civilisationens triumf över barbariet"? Hur menar du då? Att sättet vi dödade dem på var mindre barbarisk? Att västvärldens sätt att leva är mindre barbariskt än någon annan civilisation?

Ja, jag är naiv, i din mening. Men du är ignorant och småsint i min.
Jag tycker att det är mycket som måste omprioriteras i världens psyke idag, vad gäller miljöfrågor, mänskliga rättigheter, världsarv mm. Vi människor tycker att det är viktigt att skilja på varandra, trots att vi är en och samma folk. Vi är alla människor, vi bor alla på den här jorden. Folks uppfattningar om var vi kom ifrån och vad vår betydelse är kommer alltid att skilja sig, så varför engagera sig i något man inte kan förändra? Däremot så är jag väldigt hoppfull om att en dag så kommer folk som du också omprioritera.

Västvärldens ideologi om konsumtion framför allt håller inte, och det är främst det vi måste förändra, och för att förändra det måste vi gå bort ifrån den tron att människan är på något sätt skilt ifrån naturen.
V
Citera
2010-01-09, 16:02
Medlem
johaneses avatar
Kristendomen dör inte, den sekulära verklighet byggd på
judendom och kristendom vi lever i är en förlängning
av just kristendomen, (och judendom).

Sluta vara rädda för islam, läs islams historia, de har aldrig
aldrig aldrig lyckats skapa fungerande samhällstrukturer,
allstå är de underställda ovanstående för att ens kunna
existera.
J
Citera
2010-01-09, 16:27
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltaire1
Jag börjar med frågan: Är du troende?

Jag har nog en bra aning om vad du menar med begreppet sydslaver, men jag förstår mig inte på hur du, hur någon, kan anse att det inte är samma folk. Hur skiljer du dig från dessa sydslaver, eller någon annan människa för den delen? Genom din tro? Genom din kultur? Anser du att det är så pass viktigt att skilja på människor?

Du är ondskan personifierad om du verkligen tror på detta. Vad är det som rättfärdigar en spridning av en "civilisation" gentemot en annan? Varför är den kristna tron så pass mycket bättre än en annan att man kan "tränga undan" ursprungsbefolkningen i "Guds" namn?
Och varför skriver du att det är "civilisationens triumf över barbariet"? Hur menar du då? Att sättet vi dödade dem på var mindre barbarisk? Att västvärldens sätt att leva är mindre barbariskt än någon annan civilisation?

Ja, jag är naiv, i din mening. Men du är ignorant och småsint i min.
Jag tycker att det är mycket som måste omprioriteras i världens psyke idag, vad gäller miljöfrågor, mänskliga rättigheter, världsarv mm. Vi människor tycker att det är viktigt att skilja på varandra, trots att vi är en och samma folk. Vi är alla människor, vi bor alla på den här jorden. Folks uppfattningar om var vi kom ifrån och vad vår betydelse är kommer alltid att skilja sig, så varför engagera sig i något man inte kan förändra? Däremot så är jag väldigt hoppfull om att en dag så kommer folk som du också omprioritera.

Västvärldens ideologi om konsumtion framför allt håller inte, och det är främst det vi måste förändra, och för att förändra det måste vi gå bort ifrån den tron att människan är på något sätt skilt ifrån naturen.
V

Jag börjar med svaret: Nej.

I egenskap av kulturberikande sydslav kan jag försäkra dig om sanningen i detta påstående. Ursprunget till denna delning bland sydslaverna är just religion, och inget annat. Dessa folkgrupper agerar endast exempel i mitt resonemang, vilket du uppenbarligen inte verkar förstå.

Jo, tack. Ondskan personifierad, det var inte alls oväntat. Det som rättfärdigar den kristna civilisationens expansion är självaste kristna civilisationen. Det finns en grundläggande tro inom kristendomen att människan är skapad för att härska över land och hav, och att göra detta i egenskap av Guds avbild och ställföreträdare på jorden. Därav rättfärdigandet av västerländsk expansion och imperialism.

Det är ingen hemlighet att ursprungsbefolkningen i mellersta Amerika ägnade sig åt diverse blodtörstiga människooffer och dylikt barbari. Således får de stämpeln barbarer, ur en västerländsk synvinkel.

Det är mycket riktigt att vi alla i grunden är människor. Människan är dock ett mycket delat släkte, med oerhört många olika värderingar och livsåskådningar, vilket gör att vissa människor inte är kompatibla med andra, då de kan skilja sig avsevärt i grundläggande livssyn, och i förlängingen synen på hur samhället bör se ut.

Även jag hoppas att det i framtiden sker en avsevärd omprioritering och förändring av inställningen till livet och andra människor, och jag hoppas att även du når förståelse för vad människosläktets bästa faktiskt innebär. Jag håller helt och hållet med dig i ditt sista stycke. Den gemensamma fienden till trots är våra mål och medel dock fullkomligt olika.
Senast redigerad av BandieraRossa 2010-01-09 kl. 16:30.
Citera
2010-02-02, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amasu
Kalla mig galen ,cynisk eller annat skit. Men förneka inte att i sverige åtminstonde så är kristendomen så pass svag. Snälla bevisa att jag har fel, eftersom det här är bara spekulationer, och inget är bättre än fakta. Men rätta mig om jag har fel, men i framtiden ser jag att islam komer bli ännu starkare i afrika och mellanöstern, medans muslimer kommer också vara en majoritet i europa men majoriteten av dessa muslimer i europa kommer att vara sekulära och inte ta religionen på stort allvar. Kristendomen kommer att försvinna och dess kopplingar kommer att tyna bort tex (monarkin i europa) och sånt. Är jag galen för att jag tänker såhär? eller kan det faktiskt möjligen ske?

Riktig kristendom är väldigt stark i Afrika söder om Sahara, och Sydamerika, även i Kina(130 miljoner) och Sydkorea(50%). Den är också starkt på väg framåt i först och främst Indien och Kina där över 100 000 blir frälsta varje dag i dagsläget. I Europa är den svag, finns nästan ingen riktig kristendom här, men den kan komma, starkt och fort.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in