hm..... jag skulle dock gissa på att sveriges kyrker förlorar ganska många undomar pga att många unga föräldrar idag inte bryr sig om att gå till kyrkan eller att snacka om biblen, utan låter barnen sjävla välja om dom vill konfirmera sig och vara aktiva i kyrkan. och då väljer ju dom ganska självklart att sitta hemma och spela eller gå ut med kompisar. (vilken blir att dom inte lär sinna barn senare.)
I islam religionen och i de länder som det bor flest muslimer, är det dock helt annerlunda. alla barn växer upp med religionen på ett mycket närmare sätt, deras föräldrar är mycket mer aktiva i ämnet och religionen är mycket viktigare i landet. därmed så går det in i barnens normala rutin att tro och därmed blir det mycket större chans att dom fortsätter med religionen längre in i sinna liv.
Men det finns undantag, jag själv är med i kyrkan och tycker det är kul att vara med i konfirmand gruppen och snacka om en mer öppen kyrka (jag säger öppen för jag lyssnar på metal) och det har faktiskt varit ganska många ungdomar som har varit intresserade.
EDIT: jag glömde svara på din fråga xD
Jag tror inte den kommer att gå under på ett bra tag det finns ganska många som fortfarande tror ^^