2010-01-05, 20:40
Bannlyst
Kalla mig galen ,cynisk eller annat skit. Men förneka inte att i sverige åtminstonde så är kristendomen så pass svag. Snälla bevisa att jag har fel, eftersom det här är bara spekulationer, och inget är bättre än fakta. Men rätta mig om jag har fel, men i framtiden ser jag att islam komer bli ännu starkare i afrika och mellanöstern, medans muslimer kommer också vara en majoritet i europa men majoriteten av dessa muslimer i europa kommer att vara sekulära och inte ta religionen på stort allvar. Kristendomen kommer att försvinna och dess kopplingar kommer att tyna bort tex (monarkin i europa) och sånt. Är jag galen för att jag tänker såhär? eller kan det faktiskt möjligen ske?
Citera
2010-01-05, 20:43
Medlem
Du har

Akta så att du inte får kyrkan på dig.
Citera
2010-01-05, 20:51
Medlem
Ludde90s avatar
Du har helt rätt!

Det är synnerligen ett bittert faktum att islam kommer att dominera inom kort. Det finns väldigt många forskare som har fördjupat sig inom ämnet och alla, i alla fall 9/10, har kommit fram till det faktum att islam kommer att bli den överlägset ledande religionen. Muslimska familjer har väldigt många fler barn än den kristna familjen. Men den "kristna familjen" är inte den kristna familjen som den "riktiga kristna familjen" är. T.ex. är det numera ovanligt att alla i en familj är troende. En föreläsare sa en gång till mig: när jag frågar en folksamling på 100 pers. om dem är troende så svarar ungefär 30 st att dem är det, ännu färre i skolor. (i Sverige) men dem räknas fortfarande till statistiken. Så småningom kommer familjerna att "avskriva" sig från att vara kristen till att vara t.ex. ateist.
Citera
2010-01-05, 21:14
Medlem
aceblacks avatar
Tror knappast att Kristendomen kommer gå under. Jag kollade upp lite statistik. Det finns idag runt 2.2 miljarder kristna på jorden. De senaste fem åren har kristendomen ökat med 1.32%. Mer och mer personer blir alltså kristna. Dock har världens befolkning ökat med cirka 1.41% på fem år, och islam har ökat med 1.84%. Religion ökar alltså fortfarande, men islam ökar snabbare än kristendomen.

Men kristendomen lär knappast gå under på många år...
Citera
2010-01-05, 21:23
Medlem
csts avatar
Övrigt > Religion

/mod
Citera
2010-01-05, 21:33
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Tror knappast att Kristendomen kommer gå under. Jag kollade upp lite statistik. Det finns idag runt 2.2 miljarder kristna på jorden. De senaste fem åren har kristendomen ökat med 1.32%. Mer och mer personer blir alltså kristna. Dock har världens befolkning ökat med cirka 1.41% på fem år, och islam har ökat med 1.84%. Religion ökar alltså fortfarande, men islam ökar snabbare än kristendomen.

Men kristendomen lär knappast gå under på många år...

Det är mycket riktigt. Kristendomen ökar till stor del tack vare ett stort antal konvertiter, medan islam ökar på grund av muhammedanernas medvetna mål att knulla fram hela befolkningar på kortast möjliga tid.
Citera
2010-01-05, 22:01
Medlem
MixedWithMadness avatar
hm..... jag skulle dock gissa på att sveriges kyrker förlorar ganska många undomar pga att många unga föräldrar idag inte bryr sig om att gå till kyrkan eller att snacka om biblen, utan låter barnen sjävla välja om dom vill konfirmera sig och vara aktiva i kyrkan. och då väljer ju dom ganska självklart att sitta hemma och spela eller gå ut med kompisar. (vilken blir att dom inte lär sinna barn senare.)

I islam religionen och i de länder som det bor flest muslimer, är det dock helt annerlunda. alla barn växer upp med religionen på ett mycket närmare sätt, deras föräldrar är mycket mer aktiva i ämnet och religionen är mycket viktigare i landet. därmed så går det in i barnens normala rutin att tro och därmed blir det mycket större chans att dom fortsätter med religionen längre in i sinna liv.

Men det finns undantag, jag själv är med i kyrkan och tycker det är kul att vara med i konfirmand gruppen och snacka om en mer öppen kyrka (jag säger öppen för jag lyssnar på metal) och det har faktiskt varit ganska många ungdomar som har varit intresserade.

EDIT: jag glömde svara på din fråga xD
Jag tror inte den kommer att gå under på ett bra tag det finns ganska många som fortfarande tror ^^
Senast redigerad av MixedWithMadnes 2010-01-05 kl. 22:03.
Citera
2010-01-05, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MixedWithMadnes
hm..... jag skulle dock gissa på att sveriges kyrker förlorar ganska många undomar pga att många unga föräldrar idag inte bryr sig om att gå till kyrkan eller att snacka om biblen, utan låter barnen sjävla välja om dom vill konfirmera sig och vara aktiva i kyrkan. och då väljer ju dom ganska självklart att sitta hemma och spela eller gå ut med kompisar. (vilken blir att dom inte lär sinna barn senare.)

I islam religionen och i de länder som det bor flest muslimer, är det dock helt annerlunda. alla barn växer upp med religionen på ett mycket närmare sätt, deras föräldrar är mycket mer aktiva i ämnet och religionen är mycket viktigare i landet. därmed så går det in i barnens normala rutin att tro och därmed blir det mycket större chans att dom fortsätter med religionen längre in i sinna liv.

Men det finns undantag, jag själv är med i kyrkan och tycker det är kul att vara med i konfirmand gruppen och snacka om en mer öppen kyrka (jag säger öppen för jag lyssnar på metal) och det har faktiskt varit ganska många ungdomar som har varit intresserade.

EDIT: jag glömde svara på din fråga xD
Jag tror inte den kommer att gå under på ett bra tag det finns ganska många som fortfarande tror ^^
mm inte på 50 år, men om 100 år (om jorden är kvar) så kommer europa att se väldigt annorlunda ut
Citera
2010-01-06, 00:32
Medlem
terrieterries avatar
Jag skulle tro att alla dagens religioner kommer att gå under förr eller senare, på gurnd av att människors livsvillkor och därmed behov förändras. Särskilt i progressiva och demokratiska länder där tryck och åsiktsfrihet råder.

I diktaturer kommer processen att ta tid, men jag tror att den kommer att hända även där. Religioner kommer och går och religiös tro förändras hela tiden. Det finns tusentals år gamla religioner men även dessa kommer att, om inte dö ut, så åtminstone hela tiden modifieras. Se bara på Kristendomen!

Själv ser jag detta som en positiv utvecking. Det tyder på att den mänskliga anden blir alltmer självständig och individuell och kan söka tro och insikt på egen hand. Religion kommer att bli en individuell upplevelse som kan delas med andra, inte som nu: en kollektiv uppfattning som mer eller mindre delas av individer som inte vågar ifrågasätta dess innehåll. Eller som vågar och blir uteslutna.

Det finns inga ultimata sanningar! I alla fall inga som vi människor har tillgång till. Allt vi kan göra är att bygga illusioner om vår värld, mer eller mindre väl underbyggda, och sedan leva våra liv enligt dessa premisser.

mvh
tt
Citera
2010-01-06, 01:11
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Jag skulle tro att alla dagens religioner kommer att gå under förr eller senare, på gurnd av att människors livsvillkor och därmed behov förändras. Särskilt i progressiva och demokratiska länder där tryck och åsiktsfrihet råder.

I diktaturer kommer processen att ta tid, men jag tror att den kommer att hända även där. Religioner kommer och går och religiös tro förändras hela tiden. Det finns tusentals år gamla religioner men även dessa kommer att, om inte dö ut, så åtminstone hela tiden modifieras. Se bara på Kristendomen!

Själv ser jag detta som en positiv utvecking. Det tyder på att den mänskliga anden blir alltmer självständig och individuell och kan söka tro och insikt på egen hand. Religion kommer att bli en individuell upplevelse som kan delas med andra, inte som nu: en kollektiv uppfattning som mer eller mindre delas av individer som inte vågar ifrågasätta dess innehåll. Eller som vågar och blir uteslutna.

Det finns inga ultimata sanningar! I alla fall inga som vi människor har tillgång till. Allt vi kan göra är att bygga illusioner om vår värld, mer eller mindre väl underbyggda, och sedan leva våra liv enligt dessa premisser.
Tror du inte att det alltid kommer att finnas en kärntrupp karismatiska individer som håller uppe sin fraktion?
Citera
2010-01-06, 01:23
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Tror du inte att det alltid kommer att finnas en kärntrupp karismatiska individer som håller uppe sin fraktion?
Jo, det tror jag, liksom det idag finns grupper som försöker uppehålla officiellt sett utdöda religioner... Men itakt med den mänskliga individens andliga utveckling så kommer dessa grupper att finna mindre och mindre utrymme. Men nu talar vi ju förstås om en fjärran framtid!
mvh
tt
Citera
2010-01-06, 11:33
Medlem
Bultmans avatar
Ja det är helt riktigt att Sverige är på väg att sekulariseras ur ett kristet perspektiv och att kristendomen är på tillbakagång. Samtidigt är islam på frammarch. Jag anser att religion bör vara en privatsak och inte i alltför hög grad påverka det offentliga samhället så jag ser det inte som ett alltför stort problem att religon allmer blir något som mest angår den enskilda människan. Problemet är bara att kristendomen är på tillbakagång även där samt att muslimer alltmer begär att islam ska styra samhället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in