Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Det hör inte till, och jag förnekar heller inte detta på något sätt.
Det väsentliga är att kristendomen utgör grunden till vår klart överlägsna västerländska civilisation, och i det avseendet kommer islam aldrig att ta över.
Du fick frågan om det spreds på ett civiliserat sätt, och svarade ja, jag håller inte med då jag anser att det spreds, inte endast, men mycket pga skräck och tvång. Folk fick under en lång period - ca. 1000 år - inte ifrågasätta eller avvika från kristendommen. Civiliserat? Inte så. Låter läskigt likt Islam idag. Och tro mig,
det hör till.
Kristendommen utgör grunden till det västerländska samhället vi ser idag, det kan jag hålla med om.
Men vad menar du med klart överlägsna? Och anser du att samhället vi lever i idag är på något sätt perfekt? Kristendommen förhindrade under väldigt lång tid utvecklingen av vetenskap. Gallileo Gallilei dumföklarades av kyrkan. Tur att det fanns ljushuvuden som bröt sig loss från kyrkans tyranni annars hade vi fortfarande levt på en platt jord.
Kyrkan ger mycket, det gör det. När folk är rädda, svaga, ledsna mm så finns kyrkan där och tar emot en. Men vad hade folk gjort om det fanns en annan institution som erbjöd samma hjälp/kärlek utan en påhittad historia? Om något så förhindrar det folk från en verklig, underbar, vacker frihet.
Svar till TS: Ja, det kommer försvinna, förhoppningsvis så försvinner religion i allmänhet om folk någonsin börjar tänka själv/kritisera/Ifrågasatta. Tyvärr så kommer inte detta ske på ett tag då (mycket)folk är rädda/lata/hjärntvättade.
V