2010-01-08, 13:55
Medlem
SleepaZs avatar
Rensat OT

/moderator
Citera
2010-01-08, 16:28
Medlem
kaiross avatar
Jag tror inte att kristendomen kommer att gå under.
En av anledningarna (som ingen tidigare nämnt) är kristendomens reformvänlighet. Vad gäller protestantismen har vi idag t ex kvinnliga präster och möjlighet till samkönade äktenskap. Detta utan att göra avkall på innehållet i predikan och övrigt gudstjänstliv.

Ännu en anledning är att människan söker kollektiva riter. För att ge tyngd/legitimitet åt dessa krävs det en "organisation" som förvaltar traditionen. Detta gäller inte bara bröllop eller begravningar. Ta Estonia eller tsunamin som exempel. När folk inte vet var de ska vända sig är det till kyrkan de kommer.

Därtill har kristendomen väl inarbetade former för diakoni (själshjälp, drogrehabilitering, ekonomiskt stöd, telefonjourer osv), vilket gör kyrkan till en viktig del av samhällsapparaten.
Citera
2010-01-08, 16:39
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amasu
Kalla mig galen ,cynisk eller annat skit. Men förneka inte att i sverige åtminstonde så är kristendomen så pass svag. Snälla bevisa att jag har fel, eftersom det här är bara spekulationer, och inget är bättre än fakta. Men rätta mig om jag har fel, men i framtiden ser jag att islam komer bli ännu starkare i afrika och mellanöstern, medans muslimer kommer också vara en majoritet i europa men majoriteten av dessa muslimer i europa kommer att vara sekulära och inte ta religionen på stort allvar. Kristendomen kommer att försvinna och dess kopplingar kommer att tyna bort tex (monarkin i europa) och sånt. Är jag galen för att jag tänker såhär? eller kan det faktiskt möjligen ske?
Kristendomen håller kanske på att urholkas och har gjorts en längre tid, dvs den kan sägas vara reformvänlig på sätt och vis.

Däremot tror jag inte det är en religion som 'tar slut', för jag tror människans inbyggda vilja att ändå tro och känna religiös andlighet är starkare, dvs vikten av att under mer strukturerade former och med grundläggande riktlinjer, utleva sin andlighet. Det kan inte en en tro utan riktlinjer bidra till i samma utsträckning, enligt min uppfattning.
Citera
2010-01-08, 18:33
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrownEyedBoy
skulle du säga att kristendomen spridit sig på ett civiliserat sätt?

Ja.
Citera
2010-01-08, 19:33
Medlem
Voltaire1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Ja.
Hur då? Var man inte kristen för bara några hundra år sen var man kättare, och kättare brände man på bål. Civiliserat? Kanske inte...
Citera
2010-01-08, 19:45
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltaire1
Hur då? Var man inte kristen för bara några hundra år sen var man kättare, och kättare brände man på bål. Civiliserat? Kanske inte...

Det hör inte till, och jag förnekar heller inte detta på något sätt.

Det väsentliga är att kristendomen utgör grunden till vår klart överlägsna västerländska civilisation, och i det avseendet kommer islam aldrig att ta över.
Citera
2010-01-08, 19:51
Medlem
obotlig_realists avatar
Kristendomen går aldrig under. Religionen som strukturell enhet kan komma att gå under, men budskapen och tron på människan kommer aldrig att göra det. Hoppet är det sista som överger mänskligheten och vad är kristendom om inte tro och hopp på just mänskligheten.
Citera
2010-01-08, 20:29
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obotlig_realist
Kristendomen går aldrig under. Religionen som strukturell enhet kan komma att gå under, men budskapen och tron på människan kommer aldrig att göra det. Hoppet är det sista som överger mänskligheten och vad är kristendom om inte tro och hopp på just mänskligheten.
Skulle snarare hävda det motsatta. Iofs tror jag att kristendomen är här för att stanna, men det är snarare så att religion är ofrånkomligt.
Citera
2010-01-08, 22:23
Medlem
Voltaire1s avatar
Citat:
Det hör inte till, och jag förnekar heller inte detta på något sätt.

Det väsentliga är att kristendomen utgör grunden till vår klart överlägsna västerländska civilisation, och i det avseendet kommer islam aldrig att ta över.

Du fick frågan om det spreds på ett civiliserat sätt, och svarade ja, jag håller inte med då jag anser att det spreds, inte endast, men mycket pga skräck och tvång. Folk fick under en lång period - ca. 1000 år - inte ifrågasätta eller avvika från kristendommen. Civiliserat? Inte så. Låter läskigt likt Islam idag. Och tro mig, det hör till.

Kristendommen utgör grunden till det västerländska samhället vi ser idag, det kan jag hålla med om. Men vad menar du med klart överlägsna? Och anser du att samhället vi lever i idag är på något sätt perfekt? Kristendommen förhindrade under väldigt lång tid utvecklingen av vetenskap. Gallileo Gallilei dumföklarades av kyrkan. Tur att det fanns ljushuvuden som bröt sig loss från kyrkans tyranni annars hade vi fortfarande levt på en platt jord.

Kyrkan ger mycket, det gör det. När folk är rädda, svaga, ledsna mm så finns kyrkan där och tar emot en. Men vad hade folk gjort om det fanns en annan institution som erbjöd samma hjälp/kärlek utan en påhittad historia? Om något så förhindrar det folk från en verklig, underbar, vacker frihet.

Svar till TS: Ja, det kommer försvinna, förhoppningsvis så försvinner religion i allmänhet om folk någonsin börjar tänka själv/kritisera/Ifrågasatta. Tyvärr så kommer inte detta ske på ett tag då (mycket)folk är rädda/lata/hjärntvättade.
V
Citera
2010-01-08, 23:33
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Citat:

Vad är det som är så överlägset med den?

btw,Det finns många andra religioner än kristendom och islam.
Citera
2010-01-09, 00:37
Medlem
CarlPanzrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludde90
Det är synnerligen ett bittert faktum att islam kommer att dominera inom kort. Det finns väldigt många forskare som har fördjupat sig inom ämnet och alla, i alla fall 9/10, har kommit fram till det faktum att islam kommer att bli den överlägset ledande religionen. Muslimska familjer har väldigt många fler barn än den kristna familjen. Men den "kristna familjen" är inte den kristna familjen som den "riktiga kristna familjen" är. T.ex. är det numera ovanligt att alla i en familj är troende. En föreläsare sa en gång till mig: när jag frågar en folksamling på 100 pers. om dem är troende så svarar ungefär 30 st att dem är det, ännu färre i skolor. (i Sverige) men dem räknas fortfarande till statistiken. Så småningom kommer familjerna att "avskriva" sig från att vara kristen till att vara t.ex. ateist.

Har du någon källa på det? Låter som Islamofobisk smörja. Kristendom är inte särskilt stort i sverige, men i USA så har du tur om du kan få jobb som Ateist.
Citera
2010-01-09, 12:36
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltaire1
Du fick frågan om det spreds på ett civiliserat sätt, och svarade ja, jag håller inte med då jag anser att det spreds, inte endast, men mycket pga skräck och tvång. Folk fick under en lång period - ca. 1000 år - inte ifrågasätta eller avvika från kristendommen. Civiliserat? Inte så. Låter läskigt likt Islam idag. Och tro mig, det hör till.

Kristendommen utgör grunden till det västerländska samhället vi ser idag, det kan jag hålla med om. Men vad menar du med klart överlägsna? Och anser du att samhället vi lever i idag är på något sätt perfekt? Kristendommen förhindrade under väldigt lång tid utvecklingen av vetenskap. Gallileo Gallilei dumföklarades av kyrkan. Tur att det fanns ljushuvuden som bröt sig loss från kyrkans tyranni annars hade vi fortfarande levt på en platt jord.

Kyrkan ger mycket, det gör det. När folk är rädda, svaga, ledsna mm så finns kyrkan där och tar emot en. Men vad hade folk gjort om det fanns en annan institution som erbjöd samma hjälp/kärlek utan en påhittad historia? Om något så förhindrar det folk från en verklig, underbar, vacker frihet.

Svar till TS: Ja, det kommer försvinna, förhoppningsvis så försvinner religion i allmänhet om folk någonsin börjar tänka själv/kritisera/Ifrågasatta. Tyvärr så kommer inte detta ske på ett tag då (mycket)folk är rädda/lata/hjärntvättade.
V

Du fick det något oseriösa svaret ja på din fråga, eftersom jag vet precis vad du är ute efter. Jag vet mycket väl hur kristendomen såg ut förr, och det är heller ingenting jag förnekar. Och tro mig nu, när jag säger att det inte hör till TS frågeställning.

Den kristna religionen utgör grunden till vår västerländska kultur, och det går absolut inte att förneka. Se bara på sydslaverna, som under århundradena bekänt sig till ett flertal olika religioner, och därmed hamnat i olika kultursfärer, trots att de i grund och botten är ett och samma folk.

Vad tror du att jag menar med överlägsna? Det är den kristna européen som bemästrat världen och format den efter behag, och historiens lärda män som Galilei, Newton och Kopernikus var alla troende kristna, trots att de motsatte sig den strikta (näst intill) teokratin som förekom, vilket jag också motsätter mig.

Kristendomen är Europa, och det går inte att förbise, hur gärna du än önskar kulturens undergång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in