Citat:
Ursprungligen postat av ccmvector
Jag har nu efter många om och men lyckats installera Mplayer SVN genom denna guiden
http://wiki.archlinux.org/index.php/...layer_From_SVN
Nu är problemet det att jag måste gå till /usr/local/bin och skriva ./mplayer för att starta mplayer... hur gör att för att det ska räcka skriva mplayer i terminalen?
Antingen så lägger du in
Kod:
export PATH=$PATH:/usr/local/bin
i .bashrc eller .bash_profile i en användares home mapp, vilket bara påverkar den användaren, eller så lägger du in
på slutet av "PATH=" raden i /etc/profile så gäller det för alla användare.
Citat:
Ursprungligen postat av stiffy420
Vilken mplayer ska man köra med? jag blir helt förvirrad.
mplayer-git-svn
mplayer-coreavc-svn
mplayer-svn
?
jag har en ganska kass dator. men jag kunde köra 720p MKV filer i windows med coreavc.
Du kan börja med att testa vanliga mplayer, eller alternativt mplayer-svn om du skulle ha samma problem som trådskaparen vilket jag själv aldrig haft. gl fungerar på min dator lika bra som coreavc i windows för att spela upp 720p samt 1080p. Har förövrigt tidigare kört mplayer med coreavc utan någon skillnad, men det var för ett tag sedan.
Dessvärre verkar mplayer-coreavc-svn vara utdaterat och brutet, men ge det ett försök om du skulle ha problem både med att installera mplayer från din package manager och via svn.
I övrigt så är VLC inget bra alternativ om du är ute efter kvalité, då kvalitén är sämre både på video samt de flesta undertexter. Jämför gärna själv, eller kolla på vilken jämförelse som helst på internet för att få det konfirmerat om så skulle viljas.