• 1
  • 2
2010-01-05, 20:39
Medlem
Hejsan !

Jag får inte 720p rullar att flyta på i Arch, i windows fungerar det perfekt med cccp och coreavc.

Just nu kör jag bara med Mplayer från pacman.

Jag har läst att svn versionen ska vara bättre och att man kan använda flera kärnor?

Kommer jag med svn versionen få det att flyta?

Datorn jag kör är en laptop med

Intel(R) Pentium(R) Dual CPU T3200 @ 2.00GHz

Nvida Gefore 9200 m
Citera
2010-01-05, 20:57
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Den ska klara 1080p utan problem, men se till att läsa instruktionerna och kompilera det själv så att båda kärnor används. Har du även nvidias drivrutiner installerade så ska grafikkortet kunna ta över.
Citera
2010-01-05, 21:00
Medlem
Coreavc sägs vara den snabbaste mjukvarudekodern som finns så även med den multi-threadade versionen av ffmpeg så kommer du inte få samma prestanda som i windows. Det finns patchar som gör att Coreavc går att använda även i linux men jag har inte testat dem.

Om du snabbt vill prova MT versionen av ffmpeg kan du kolla in guiden här:
http://nikita.melnichenko.name/blog.php?id=5

Du kan helt enkelt tanka ner hans fil mplayer-mt-20091127.tar.bz2, packa upp och sedan köra ./configure && make från katalogen som skapas. När det är kompilerat kör du ./mplayer-mt -lavdopts threads=2 file.mkv för att använda MT versionen och mplayer-mt file.mkv för vanliga versionen av mplayer.
Citera
2010-01-05, 21:52
Medlem
Jag har nu efter många om och men lyckats installera Mplayer SVN genom denna guiden

http://wiki.archlinux.org/index.php/...layer_From_SVN

Nu är problemet det att jag måste gå till /usr/local/bin och skriva ./mplayer för att starta mplayer... hur gör att för att det ska räcka skriva mplayer i terminalen?
Senast redigerad av ccmvector 2010-01-05 kl. 21:57.
Citera
2010-01-05, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccmvector
Jag har nu efter många om och men lyckats installera Mplayer SVN genom denna guiden

Nu är problemet det att jag måste gå till /usr/local/bin och skriva ./mplayer för att starta mplayer... hur gör att för att det ska räcka skriva mplayer i terminalen?
https://www.flashback.org/showthrea...003234&page=25
Citera
2010-01-06, 00:57
Medlem
Teknistmajjans avatar
Får jag fråga varför du inte spelar med VLC? Fungerar vansinnigt bra för mig.
Citera
2010-01-06, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teknistmajjan
Får jag fråga varför du inte spelar med VLC? Fungerar vansinnigt bra för mig.
Antar att din dator har lite bättre prestanda en min Min pallar inte riktigt att köra 720p utan att använda båda kärnorna och vad jag vet har inte vlc stöd för det?
Citera
2010-01-06, 01:10
Medlem
Teknistmajjans avatar
Jag har en riktigt jävla skrotdator.

Har tillgång till en FTP med endast 720 och 1080.

Kör allt igenom VLC och det fungerar finfint.
Citera
2010-01-11, 22:26
Medlem
Jag skulle vilja veta om ni har testat med .mkv filer i 720p resp. 1080p eller .avi?
Citera
2010-01-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stiffy420
Jag skulle vilja veta om ni har testat med .mkv filer i 720p resp. 1080p eller .avi?
mkv filer kör jag
Citera
2010-01-12, 02:48
Medlem
Vilken mplayer ska man köra med? jag blir helt förvirrad.

mplayer-git-svn

mplayer-coreavc-svn

mplayer-svn

?

jag har en ganska kass dator. men jag kunde köra 720p MKV filer i windows med coreavc.
Citera
2010-01-12, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccmvector

Antingen så lägger du in
Kod:
export PATH=$PATH:/usr/local/bin
i .bashrc eller .bash_profile i en användares home mapp, vilket bara påverkar den användaren, eller så lägger du in
Kod:
:/usr/local/bin
på slutet av "PATH=" raden i /etc/profile så gäller det för alla användare.

Citat:
Ursprungligen postat av stiffy420
Vilken mplayer ska man köra med? jag blir helt förvirrad.

mplayer-git-svn

mplayer-coreavc-svn

mplayer-svn

?

jag har en ganska kass dator. men jag kunde köra 720p MKV filer i windows med coreavc.

Du kan börja med att testa vanliga mplayer, eller alternativt mplayer-svn om du skulle ha samma problem som trådskaparen vilket jag själv aldrig haft. gl fungerar på min dator lika bra som coreavc i windows för att spela upp 720p samt 1080p. Har förövrigt tidigare kört mplayer med coreavc utan någon skillnad, men det var för ett tag sedan.

Dessvärre verkar mplayer-coreavc-svn vara utdaterat och brutet, men ge det ett försök om du skulle ha problem både med att installera mplayer från din package manager och via svn.

I övrigt så är VLC inget bra alternativ om du är ute efter kvalité, då kvalitén är sämre både på video samt de flesta undertexter. Jämför gärna själv, eller kolla på vilken jämförelse som helst på internet för att få det konfirmerat om så skulle viljas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in