2010-01-05, 13:22
Medlem
MaxDLs avatar
Hej alla!

Jag gör verkligen allt för att hålla mig inom regelverket på FB. Men ibland så verkar tillsägelser komma från det blå, och ibland verkar det vara som om att moderatorer höftar till med en tillsägelse för att få slut på tjafs.

Jag tycker att grejen är den att om det inte finns en bra funktion för att få bort exempelvis attacker från vissa medlemar som man känner sig manad att försvara sig mot, så blir det enda alternativet att tjafsa tillbaka för att få personen att rygga tillbaka så att man kan föra en diskussion på en bra nivå igen.

Låt säga man skriver något som är on topic, sen hoppar någon på en, så skriver man tillbaka till den personen osv. Ska man då få en tillsägelse för detta för att man försvarar sig?

En annan sak är att om det hade funnits en funktion för att rapportera OT eller liknande så hade man sluppit tjafsa tillbaka och riskerat att få en tillsägelse.
Rapportera inlägg är väl mer för allvarligare brott så som att länka olagligt material och liknande?

Jag är lite osäker atm, verkar som att man inte får försvara sig utan att få en tillsägelse numera.
Citera
2010-01-05, 13:26
Medlem
asdfasdfs avatar
Det går att rapportera off topic, jag gör det ofta flera gånger om dagen.
Citera
2010-01-05, 13:27
Medlem
Lundin89s avatar
Ifall någon nu kallat dig för pappskalle eller dylikt tack vare att det du tillför i diskussionen är helt fel och han kommer med en anledning till varför han tycker att du har fel kan du väl lika gärna argumentera tillbaka. Det är väl upp till dig själv om du vill kalla honom skumtomte i farten eller ej.

Sen om han bara rätt ut i luften utan ett motargument kallat dig för knäppgök är det bara att RP för OT, och ditt inlägg blir just ett sådant om du skulle käfta tillbaka på att han kallat dig snöppeljöns och inte på vad han sa i ämnet.
Citera
2010-01-05, 13:29
Medlem
wonderlands avatar
Bättre att rapportera för OT än käfta tillbaks, annars kan man ju ta det i PM än att ta tjafset publikt.
Citera
2010-01-05, 13:41
Medlem
micaeles avatar
Du kan använda rapportera-funktionen till alla former av regelbrott, även 0.0x. Dessa finns valbara i listan du får upp när du klickar på triangeln.
Även om det är vansinnigt festligt att käfta emot och reta upp är det enklast och säkrast att bara rapportera och låta udda vara jämnt. Det är ändå internet vi pratar om.
Citera
2010-01-05, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Hej alla!

Jag gör verkligen allt för att hålla mig inom regelverket på FB. Men ibland så verkar tillsägelser komma från det blå, och ibland verkar det vara som om att moderatorer höftar till med en tillsägelse för att få slut på tjafs.

Jag tycker att grejen är den att om det inte finns en bra funktion för att få bort exempelvis attacker från vissa medlemar som man känner sig manad att försvara sig mot, så blir det enda alternativet att tjafsa tillbaka för att få personen att rygga tillbaka så att man kan föra en diskussion på en bra nivå igen.

Låt säga man skriver något som är on topic, sen hoppar någon på en, så skriver man tillbaka till den personen osv. Ska man då få en tillsägelse för detta för att man försvarar sig?

En annan sak är att om det hade funnits en funktion för att rapportera OT eller liknande så hade man sluppit tjafsa tillbaka och riskerat att få en tillsägelse.
Rapportera inlägg är väl mer för allvarligare brott så som att länka olagligt material och liknande?

Jag är lite osäker atm, verkar som att man inte får försvara sig utan att få en tillsägelse numera.
Det är lite som i verkliga livet.
Om någon är dum mot dig får du inte slå denne på käften. Istället ska man kalla på polis. Se mod som FB:s poliser.
Citera
2010-01-05, 13:45
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Hej alla!

Jag vet inte men OT finns ju redan och den är tillämplig just på personligt tjafs.
Att tjafsa tillbaka i tråden kan likaväl slå tillbaka på en själv i form av åtgärder.
Citera
2010-01-05, 13:46
Medlem
MaxDLs avatar
Jag har rapporterat folk som kallat mig saker utan resultat.

Kan man alltså säga att om personen kommer med 0 argument och bara "hoppar på en" och skriver
Citat:
va dum i huvudet du är bla bla det vet du väl att det är fel blabla..
Utan att tillföra något kontkret, då kan man lita på att hans post blir borttagen om man rapporterar inlägget?
För senare tid har jag börjat använda samma still tillbaka, verkar fungera rätt bra, tills en tillsägelse kommer från det blå....

Vad säger ni?
Citera
2010-01-05, 13:48
Bannlyst
Citat:

Kan man alltså säga att om personen kommer med 0 argument och bara "hoppar på en" och skriver
Utan att tillföra något kontkret, då kan man lita på att hans post blir borttagen om man rapporterar inlägget?
För senare tid har jag börjat använda samma still tillbaka, verkar fungera rätt bra, tills en tillsägelse kommer från det blå....

Vad säger ni?
Ehhh. Kommer en tillsägelse verkligen från det blå om du besvarar ot med ot?
Citera
2010-01-05, 13:48
Medlem
ojns avatar
Tjafsar någon med dig är det generellt OT. Svar på OT är OT. OT kan ge tillsägelser.
Citera
2010-01-05, 13:50
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ehhh. Kommer en tillsägelse verkligen från det blå om du besvarar ot med ot?
Men om modaratorerna skiter i att ta bort hans inlägg så måste det väl ändå räknas som att han inte var OT? Därför om jag fortsätter på samma linje HAN tog upp så är inte jag heller OT.
Det är det som är frågan, kan jag hädanefter räkna med att hans post blir raderad om jag anmäler den som OT?
Om inte, så tycker jag det vore orättvist att någon får snacka skit och man själv inte får.
Citera
2010-01-05, 13:52
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Vad säger ni?

Höj dig över dessa debattörer, ignorera dem /skicka RP.
tänk på ordspråket "Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level"
Taket för grova personangrepp är ganska högt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in