Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-16, 10:23
  #493
Medlem
Är ditt slutliga ödet förutbestämt?

(Osäker på vilket ämne denna bör placeras, ber om ursäkt)

Är ditt slutliga öde förutbestämt, kan de val vi gör i livet påverka vår framtid?
Tron på ödet förutsätter ju att framtiden är förutbestämd, men förhindrar det att våra val kan påverka det slutliga ödet? Är de val vi gör i livet “våra egna”, dvs. grundade på frånvaro från interna och externa förhinder eller är dessa val baserade på förutbestämda saker, vilket skulle innebära att ödet påverkar ödet och därmed är det slutliga ödet förutbestämt?
Citera
2017-11-16, 10:34
  #494
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Enligt Hawking, ja, men tillvaron är så pass komplex att vi kan modellera den som icke-deterministisk
Citera
2017-11-16, 10:51
  #495
Medlem
Allt har redan hänt och allt händer enligt vad som har bestämts. Vi människor är bara fragment av ett stort medvetande och därmed testpersoner. Huruvida vi klarar detta testet tåls till att se, men som det ser ut nu är vi körda. Så du kan tyvärr inte påverka så mycket i ditt liv. Du kan försöka leva i nutet och glädja dig över det du har och göra det du vill. Behandla andra som du vill bli behandlad.
Citera
2017-11-16, 11:46
  #496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masteriska
(Osäker på vilket ämne denna bör placeras, ber om ursäkt)

Är ditt slutliga öde förutbestämt, kan de val vi gör i livet påverka vår framtid?
Tron på ödet förutsätter ju att framtiden är förutbestämd, men förhindrar det att våra val kan påverka det slutliga ödet? Är de val vi gör i livet “våra egna”, dvs. grundade på frånvaro från interna och externa förhinder eller är dessa val baserade på förutbestämda saker, vilket skulle innebära att ödet påverkar ödet och därmed är det slutliga ödet förutbestämt?
Japp du skall dö och det kan du vara 100% säker på och inget du gör påverkar det.
Citera
2017-11-16, 12:27
  #497
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masteriska
Är ditt slutliga öde förutbestämt, kan de val vi gör i livet påverka vår framtid?

Du är herre över ditt eget liv. Dina handlingar styr din framtid. Nåt öde som är bestämt på förhand finns inte.
Citera
2017-11-16, 13:30
  #498
Medlem
HugoHanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Du är herre över ditt eget liv. Dina handlingar styr din framtid. Nåt öde som är bestämt på förhand finns inte.

Pga bl.a. Heisenbergs osäkerhetsprincip och kvantskum är framtiden inte helt bestämd men så pass deterministisk att den i stort ändå kan anses förutbestämd.
Vi, våra jag och medvetanden, kan inte fatta egna beslut. Det är antingen önsketänkande eller idioti från sådana som dig. Det du skriver är fel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fatalism
Citera
2017-11-16, 16:04
  #499
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoHansson
Pga bl.a. Heisenbergs osäkerhetsprincip och kvantskum är framtiden inte helt bestämd men så pass deterministisk att den i stort ändå kan anses förutbestämd.
Vi, våra jag och medvetanden, kan inte fatta egna beslut. Det är antingen önsketänkande eller idioti från sådana som dig. Det du skriver är fel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fatalism

Vad är rätt och fel i filosofi?

Jag valde att svara exakt på det sättet jag ville.
Jag valde att inte kalla det du skriver idioti.
Du kanske känner att du inte väljer själv, men det får stå för dej.

Och så lägger du till "så pass deterministisk att den i stort ändå kan anses förutbestämd." vilket sammanfaller med mitt svar.
__________________
Senast redigerad av MataRengi 2017-11-16 kl. 16:12.
Citera
2017-11-16, 16:36
  #500
Medlem
HugoHanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Vad är rätt och fel i filosofi?

Jag valde att svara exakt på det sättet jag ville.
Jag valde att inte kalla det du skriver idioti.
Du kanske känner att du inte väljer själv, men det får stå för dej.

Och så lägger du till "så pass deterministisk att den i stort ändå kan anses förutbestämd." vilket sammanfaller med mitt svar.

1. Ditt jag valde ingenting, din hjärna gjorde det åt dig och hade inte kunnat välja annorlunda. 2. Samma där. 3. Jag upplever precis som du och nästan alla andra att mina val är fria. Det är så vi människor fungerar.

Mitt svar var inte filosofiskt trots att jag länkade till fatalism som går att invända mot.
Hursomhelst så citerar jag därifrån: "Filosofiskt sett så är vårt öde redan bestämt eftersom vad vi än gör så kommer vi bara närmre och närmre vårt öde."
Bortsett från filosofi, var allt ren fakta. Tack för vänligheten.
__________________
Senast redigerad av HugoHansson 2017-11-16 kl. 16:40.
Citera
2017-11-16, 16:48
  #501
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoHansson
1. Ditt jag valde ingenting, din hjärna gjorde det åt dig och hade inte kunnat välja annorlunda. 2. Samma där. 3. Jag upplever precis som du och nästan alla andra att mina val är fria. Det är så vi människor fungerar.

Mitt svar var inte filosofiskt trots att jag länkade till fatalism som går att invända mot.
Hursomhelst så citerar jag därifrån: "Filosofiskt sett så är vårt öde redan bestämt eftersom vad vi än gör så kommer vi bara närmre och närmre vårt öde."
Bortsett från filosofi, var allt ren fakta. Tack för vänligheten.

Jag är min hjärna. Min person finns i min hjärna.
Om min hjärna väljer är det jag som väljer eftersom min hjärna är jag.

Om detta inte stämmer så ställs all juridik på huvet.
"Nä, det var inte jag, det var min hjärna."
Citera
2017-11-16, 18:08
  #502
Medlem
Joealeriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Jag är min hjärna. Min person finns i min hjärna.
Om min hjärna väljer är det jag som väljer eftersom min hjärna är jag.

Om detta inte stämmer så ställs all juridik på huvet.
"Nä, det var inte jag, det var min hjärna."

Enligt determinismen så stämmer detta. Det där med juridik alltså. Man kan inte anse att någonting är någons fel då alla eventuella brott vi begår beror på tidigare händelser i den långa kausalkedja vari våra handlingar består.

Med det sagt, så ligger det mycket i det som användaren Rosa Luxemburg skrev, det vill säga att tillvaron är så pass komplex (samt att våra sinnen är komplexa), till den grad att vi kan bortse från determinismens principer. Det finns en icke-deterministisk värld inuti den determiniska, där vi åtminstone skapar illusionen av fri vilja
Citera
2017-11-16, 21:04
  #503
Moderator
Ruskigbusss avatar
Trådar om ödet sammanfogade
/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback