2010-01-05, 10:44
Medlem
Tussilagos avatar
Jag har undrat en sak länge nu; varför har man päls på kragen på så många jackor?

I början tänkte jag att det säkert bara är en mode-sak, men nu ser man det på alla möjliga jackor, även jackor menade att användas på Arktis... och där borde väll inte modet spela så stor roll??

Jag börjar undra ifall det finns någon praktisk mening att ha päls på kragen, kanske att det stoppar snöflingor, eller håller värmen bättre?? Vad tror/vet ni?
Citera
2010-01-05, 10:46
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Det är ju uppenbart, det håller värmen runt halsen om man har knäppt den.
Citera
2010-01-05, 10:54
Medlem
Tja...! Man ser ju ut även om den faller ner över ögonen....! Sen täcker den ju eventuella "hål" mellan luva-ansikte så snön stannar ute
Citera
2010-01-05, 12:18
Medlem
Baah, jag fick veta syftet med pälskragen för ca ett halvår sedan av en dokumentär om just överlevnad runt Arktis. Om jag minns rätt så var det till för att utandningsluften inte skulle frysa till is och alltså bilda is runt ansiktet.
Citera
2010-01-05, 14:05
Medlem
Tussilagos avatar
mjo, jag menade ju varför man har päls på luvan egentligen, men det verkar ju som att ni fattade ändå :P

@23.58 Verkar som en logisk förklaring. Antar att den ska verka som någon form av isolering...
Citera
2010-01-05, 15:21
Medlem
Blixis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23.58
Baah, jag fick veta syftet med pälskragen för ca ett halvår sedan av en dokumentär om just överlevnad runt Arktis. Om jag minns rätt så var det till för att utandningsluften inte skulle frysa till is och alltså bilda is runt ansiktet.

Helt korrekt. Samma sak jag har läst mig till.
Citera
2010-01-07, 16:42
Bannlyst
Det bör man endast ha om man är och fjällvandrar eller på expedition!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in