2010-01-04, 22:42
Medlem
Hur skriver man tankstreck i Word på en dator som inte har ett numeriskt tangentbord?
Citera
2010-01-04, 22:56
Medlem
oNesteruds avatar
tankstreck, alltså ett längre bindestreck?

edit: alltså – och inte -
Du kan ju gå på infoga symbol i word och därefter välja i en lista
Citera
2010-01-04, 22:59
Medlem
systems avatar
Win: håll ner ALT och skriv 0150 (eller 0151)
OS X: ALT-bindestreck
Citera
2010-01-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system

Med risk för att framstå som en idiot... Det där funkar ju inte. Har testat. Ska man skriva på nåt speciellt sätt? Jag verkar missa nåt.
Citera
2010-01-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system

Lycka till...

Citat:
Ursprungligen postat av Chiefrebelangel
på en dator som inte har ett numeriskt tangentbord?
Citera
2010-01-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefrebelangel
Med risk för att framstå som en idiot... Det där funkar ju inte. Har testat. Ska man skriva på nåt speciellt sätt? Jag verkar missa nåt.
Du måste alltså ha ett numeriskt tangentbord för att Alt-koder ska gå att sätta. På en laptop kan du iofs köra Fn-tangenter för att få fram numeriska tecken på vanliga tangentbordet, men det är lite att vricka fingrarna ur led när du dessutom ska hålla nere Alt-tangenten.
Citera
2010-01-05, 00:28
Medlem
rayraviolis avatar
Grundinställning brukar korrigera två bindestreck till tankstreck. Annars kan du fixa i autokorrigering. Här har du ett – att använda.
Citera
2019-03-24, 11:06
Bannlyst
Bumpar denna tråd då frågan fortfarande inte har svar. Det vill säga, hur fixar man ett tankstreck utan numeriskt tangentbord? Har man ett numeriskt tangentbord är det alt + 0150 som gäller, men utan ett numeriskt tangentbord verkar det inte fungera?

Hjälp!
Citera
2019-03-24, 11:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
Bumpar denna tråd då frågan fortfarande inte har svar. Det vill säga, hur fixar man ett tankstreck utan numeriskt tangentbord? Har man ett numeriskt tangentbord är det alt + 0150 som gäller, men utan ett numeriskt tangentbord verkar det inte fungera?

Hjälp!
Välj "Infoga" i menyn längst upp på sidan. Välj "Symbol", och klicka sedan på "Fler symboler. " Välj "tankstreck" alternativ från "Specialtecken" fliken.

oNesterud svarade ju på frågan redan 2010 se ovan...
Citera
2019-03-24, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Välj "Infoga" i menyn längst upp på sidan. Välj "Symbol", och klicka sedan på "Fler symboler. " Välj "tankstreck" alternativ från "Specialtecken" fliken.

oNesterud svarade ju på frågan redan 2010 se ovan...
I Word, ja. Men inte i Windows, till exempel om man arbetar med ordbehandling direkt i Wordpress eller liknande plattformar.
Citera
2019-03-24, 17:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
I Word, ja. Men inte i Windows, till exempel om man arbetar med ordbehandling direkt i Wordpress eller liknande plattformar.
I windows finns inget uniformt sätt att infoga en n-dash eller m-dash det är upp till programmet att implementera det.

Ett "fulsätt" i windows som jag brukar använda är att starta programmet Teckenuppsättning klicka i avancerad vy och i sök efter, skriva "en dash" och sedan kopiera tecknet och klistra in det i min text...
hyphen ------
en dash – – – – – –
em dash — — — — — —

I Wordpress kan du använda &ndash eller &mdash i textläget då det är html du skriver/redigerar. Tror även att Wordpress konverterar -- till &ndash och --- till &mdash automatiskt (är dock inte säker då jag inte använder Wordpress) prova får du se...
Senast redigerad av kimdah2002 2019-03-24 kl. 17:42.
Citera
2020-04-16, 13:02
Medlem
Obegripligt. Själv googlar jag tankstreck och sedan kopiera/klistra in. Obegripligt att det inte finns ett lättare sätt, shortcut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in