• 1
  • 2
2010-01-04, 21:53
Medlem
bananjukkas avatar
Har sökt men inte hittat någon tråd som behandlar just denna fråga. Kanske hade jag kunnat ställt den i någon liknande befintlig tråd, men gör nu ett försök med en egen.

Blir tokig på det här med bilbarnstol för vår kommande bebis. Det är dags om några veckor och det börjar bli tid att ta tag i det sista nu, för att slippa krångla med det ifall det skulle braka loss innan utsatt datum.

Någon som kan berätta för mig vad jag skall fokusera på? Säkerheten är givetvis viktigast men kan jag få en stol för en tusenlapp med ungefär samma standard som en dyrare är detta givetvis att föredra. Vilken affär/firma är att rekomendera?

Kom gärna med tips och idéer. Alla tankar är varmt välkomna!
Citera
2010-01-04, 21:57
Medlem
Eftersom denna säljs på Babyland så bör den ju vara säker:
http://www.babyland.se/primo-brun-sv..._36822386.aspx

995:-

Men för att kunna ta ur babyskyddet ur bilen och på så sätt bära barnet i den (rekommenderas starkt att kunna göra det) så behöver du insatsen som man spänner fast i bilen och bara klickar i babyskyddet i:
http://www.babyland.se/bas-primo-svart_x_36821099.aspx

Då blev det 395:- till.
Senast redigerad av turbo75 2010-01-04 kl. 22:00.
Citera
2010-01-04, 22:01
Medlem
Didways avatar
Hyr helt klart värdast. Fråga på bb eller hos barnmorskan för det finns ställen som de rekomenderar som hyr ut säkra bilbarnstolar till ett jävligt bra pris
Citera
2010-01-04, 22:04
Medlem
hyr en på tex if. om du inte har några försäkringar där kostar det 102 kr i månaden. vi har att vi har bundit oss för 4 år, då får vi babyskydd, sedan bakåtvänd barnstol att hyra, sedan får vi en framåtvänd stol med avtagbar rygg som vi får behålla. för vårt behov är det perfekt. de två stolar vi fått än så länge har varit nya, det är även stolar som har fått bäst i test.
Citera
2010-01-04, 22:04
Medlem
Maniks avatar
När vi väntade barn hörde vi av oss till vårt försäkringsbolag som - inte helt oväntat, bör nämnas - rekommenderade sin egna bilbarnstol. Jag är riktigt nöjd över köpet. Den är säker men samtidigt väldigt praktisk: den har exempelvis hjul och teleskophandtag (tänk resväska) så man kan rulla runt ungen istället för att bära på hela stolen. Priset kanske kan tyckas vara något högt, men man bör ha i åtanke att den kan användas upp till 4 år. Du hittar mer information på länken nedan.

http://www.folksam.se/testergodarad/barnibil/1.58655
Citera
2010-01-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Didway
Hyr helt klart värdast. Fråga på bb eller hos barnmorskan för det finns ställen som de rekomenderar som hyr ut säkra bilbarnstolar till ett jävligt bra pris

Vi hyr våra större stolar åt våra två barn (2,5år + 4år) hos IF. 74:-/månad per stol och då har vi marknadens bästa och säkraste. Besafe iZi kid.

Annars skulle jag rekommendera att man köper den första begagnad. Man använder den så kort tid. Och då skulle jag rekommendera denna (har själv haft den till bägge mina):
http://www.blocket.se/goteborg/Bilba....htm?ca=11&w=3
Citera
2010-01-04, 22:09
Medlem
-mollen-s avatar
På bb kan du får du hyra en barnstol under ett helt år, kommer inte ihåg riktigt men har för mig det kostade runt 500kr.
Och dom är bra.
Det är bara bortkastat pengar att köpa en ny för flera tusen då du ändå måste skaffa en ny efter ca ett år.
Citera
2010-01-04, 22:11
Medlem
det beror på var du bor om du kan hyra bilstol på bb....i lund går det inte.köp annars en ny, du får hyfsat bra med pengar när du säljer den, det fick iaf vi
Citera
2010-01-04, 22:22
Medlem
orealys avatar
Vi köpte en Besafe iZi kid, kommer inte ihåg exakt vad den kosta men det var ca 1500kr. Vi hade den från att våran son var nyfödd tills han blev strax under året, då fick vi köpa en ny.
Fördelen som jag såg med denna var att det var lätt att lyfta in och ut ur bilen utan att behöva krångla med bälten osv, sen har vi en vagn som man kunde koppla på barnstolen till, så från bilen rätt ner på vagnen. Det va super.
Frun säger just att man var tvungen att köpa en Easy fix platta för det. Nu ligger dom på vinden i väntan på ett barn till, men hade lätt köpt det igen om det hade behövts.
Citera
2010-01-04, 22:24
Medlem
orealys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Vi hyr våra större stolar åt våra två barn (2,5år + 4år) hos IF. 74:-/månad per stol och då har vi marknadens bästa och säkraste. Besafe iZi kid.]

För att göra detta måste man vara kund hos IF och ha försäkringar hos dom. Jag som har annat försäkringsbolag rekommenderar det inte, men den dealen finns även hos trygg hansa osv.
Citera
2010-01-04, 22:39
Medlem
bananjukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Vi hyr våra större stolar åt våra två barn (2,5år + 4år) hos IF. 74:-/månad per stol och då har vi marknadens bästa och säkraste. Besafe iZi kid.

Annars skulle jag rekommendera att man köper den första begagnad. Man använder den så kort tid. Och då skulle jag rekommendera denna (har själv haft den till bägge mina):
http://www.blocket.se/goteborg/Bilba....htm?ca=11&w=3

Har funderat på begagnat. Tycker dock det känns lite olustigt då man inte vet om stolen varit med i krock och nu gäller det ju en så pass viktig sak att man inte vill tumma på kvaliteten.
Citera
2010-01-04, 22:41
Medlem
bananjukkas avatar
Tack för övrigt för alla intressanta svar! Har tidigare inte alls reflekterat över att man kan hyra från försäkringsbolaget. Ska sätta mig och begrunda de tankar och tips jag fått!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in