2010-01-04, 18:20
Medlem
Hej,

Jag har kommit överens med min f.d arbetsgivare om att jag ska sluta och kommer att få lön under 7 månaders tid. Jag får behålla lönen även om jag får nytt jobb.

Jag blev kontaktad av ett annat företag och ska börja arbeta där vilket innebär att jag kommer att ha dubbel lön i ca 6 månader. Jag ligger med enbart den ena lönen ganska precis på gränsen för statlig skatt, vilket borde innebära att hela den ena lönen bör beskattas med statlig skatt?

En god vän till mig hävdar att man kan gå tillbaka så långt som 5 år i tiden för att jämka en tillfällig hög inkomst. Är det någon som känner till något om det? Det skulle ju göra en väsentlig skillnad då jag historiskt har god marginal kvar innan den statliga skatten träder in.

/F
Citera
2010-01-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazer99
Hej,

Jag har kommit överens med min f.d arbetsgivare om att jag ska sluta och kommer att få lön under 7 månaders tid. Jag får behålla lönen även om jag får nytt jobb.

Jag blev kontaktad av ett annat företag och ska börja arbeta där vilket innebär att jag kommer att ha dubbel lön i ca 6 månader. Jag ligger med enbart den ena lönen ganska precis på gränsen för statlig skatt, vilket borde innebära att hela den ena lönen bör beskattas med statlig skatt?

En god vän till mig hävdar att man kan gå tillbaka så långt som 5 år i tiden för att jämka en tillfällig hög inkomst. Är det någon som känner till något om det? Det skulle ju göra en väsentlig skillnad då jag historiskt har god marginal kvar innan den statliga skatten träder in.

/F

Japp! Skatteverket har regler för så kallad "ackumulerad inkomst": http://www.skatteverket.se/skatter/p...erad%20inkomst

I ditt fall är det typiskt avgångsvederlag, och du kan då "sprida ut" beskattningen över flera år.

Helt ärligt så är det bästa nog att fråga skatteverket för detaljer. Men det ser ju hoppfullt ut:

Citat:
Den ackumulerade inkomsten fördelas på en genomsnittsinkomst för de år på vilka inkomsten ska fördelas. Om inkomsten ska fördelas på exempelvis tio år, sker genomsnittsberäkningen för inkomsterna de senaste tio åren. Detta gäller oavsett vilka år den ackumulerade inkomsten egentligen hänför sig till. (Du kan läsa mer om hur skatteberäkningen för ackumulerad inkomst går till i broschyren "Skatteregler för privatpersoner", SKV 330).

Fördelning kan ske på maximalt 10 år. Det är du själv som ska visa hur många år inkomsten hänför sig till. Om du inte kan visa hur många år inkomsten avser fördelas den på 3 år.
Citera
2010-01-04, 18:24
Medlem
Tack för svaret, det låter ju fantastiskt bra!
Citera
2010-01-04, 23:04
Medlem
HarryHotters avatar
Eftersom det bara gäller 6-7 månader så kan du inte sprida ut summan över flera år. Det är bara om du får en klumpsumma utbetald på en gång som t.ex motsvarar två årslöner som du kan göra det.

Den ena inkomsten läggs ihop med den andra och du betalar vanlig skatt på summan.
Citera
2010-01-04, 23:12
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspanaren
Japp! Skatteverket har regler för så kallad "ackumulerad inkomst": http://www.skatteverket.se/skatter/p...erad%20inkomst

I ditt fall är det typiskt avgångsvederlag, och du kan då "sprida ut" beskattningen över flera år.

Helt ärligt så är det bästa nog att fråga skatteverket för detaljer. Men det ser ju hoppfullt ut:

Du glömde lite detaljer:
"Vad krävs?
utbetald inkomst ett år som avser minst två år
•omfattar inkomstslagen tjänst eller näring
•den ackumulerade inkomsten måste vara minst 50 000 kronor
•den beskattningsbara inkomsten måste överstiga den nedre skiktgränsen för statlig inkomstskatt med minst 50 000 kronor."

Som du ser uppfyller inte avgångsvederlag det första kriteriet, tyvärr.
Citera
2010-01-04, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Du glömde lite detaljer:
"Vad krävs?
utbetald inkomst ett år som avser minst två år
•omfattar inkomstslagen tjänst eller näring
•den ackumulerade inkomsten måste vara minst 50 000 kronor
•den beskattningsbara inkomsten måste överstiga den nedre skiktgränsen för statlig inkomstskatt med minst 50 000 kronor."

Som du ser uppfyller inte avgångsvederlag det första kriteriet, tyvärr.

Hmm. Det skulle kunna vara en definitionsfråga. Anledningen är att tex avgångsvederlag ofta blir större ju längre man jobbat , och därför kan definieras som inkomst som avser minst två år.

Notera särskilt:

Citat:
Inkomster som kan bli föremål för särskild skatteberäkning är bl.a.

* retroaktiva pensioner
* avgångsvederlag
* vissa utbetalningar från vinstandelsstiftelser
* utdelning på aktier eller reavinster vid försäljning av aktier i fåmansföretag som beskattas i tjänst.
Citera
2010-01-05, 13:06
Medlem
Citat:
Hmm. Det skulle kunna vara en definitionsfråga. Anledningen är att tex avgångsvederlag ofta blir större ju längre man jobbat , och därför kan definieras som inkomst som avser minst två år.

Notera särskilt:

Ja precis, anledningen till storleken är ju att det är en en kompensation för att jag har jobbat där i ganska många år...det är ju i alla fall värt att försöka i deklarationen antar jag.
Citera
2010-01-05, 15:19
Medlem
snow_mans avatar
Citat:

Notera särskilt:

Nja avgångsvederlag avser ju vanligtvis en ersättning som du erhåller eftersom du blivit arbetsbefriad, dvs en framåtriktad ersättning delvis för att kompensera för risken att du inte får nytt jobb.

Med tanke på följande "Jag har kommit överens med min f.d arbetsgivare om att jag ska sluta och kommer att få lön under 7 månaders tid" så kommer det bli svårt att hävda att ersättningen är retroaktiv. (om avtalet även säger något liknande som citatet).

Dock kostar det inte något att försöka få ner skatten. Om man redovisar för skatteverket hur du tänker och resonerar så är det värsta som kan hända att det nekar dig nedsättning av skatten.
Senast redigerad av snow_man 2010-01-05 kl. 15:23.
Citera
2010-01-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Nja avgångsvederlag avser ju vanligtvis en ersättning som du erhåller eftersom du blivit arbetsbefriad, dvs en framåtriktad ersättning delvis för att kompensera för risken att du inte får nytt jobb.

Med tanke på följande "Jag har kommit överens med min f.d arbetsgivare om att jag ska sluta och kommer att få lön under 7 månaders tid" så kommer det bli svårt att hävda att ersättningen är retroaktiv. (om avtalet även säger något liknande som citatet).

Dock kostar det inte något att försöka få ner skatten. Om man redovisar för skatteverket hur du tänker och resonerar så är det värsta som kan hända att det nekar dig nedsättning av skatten.

Precis som du säger så är det ju kanske så att det handlar mer om risken att inte få något jobb, men försöka kan jag ju i alla fall göra. Jag ska kolla exakt vad som står i avtalet som jag skrev med min f.d arbetsgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in