Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-07, 13:54
  #13
Medlem
tistlas avatar
Nej, det ligger nog inte fler saker bakom, om jag gjort/inte gjort, än det jag beskrivit. Däremot har jag ju förut gjort den här nedåtsvängen (in i en depression mm) och då, för flera år sedan, inte heller gjort allt jag skulle på den här kolonilotten.
Hon har en syster som nyligen diagnostiserats samma som jag, hon mår också dåligt i perioder. Jag vet inte om det på något sätt är inblandat?
Och jag är förbannad! Men att ställa henne mot väggen är som att försöka krossa en sten. Vet sedan tidigare. Som jag förklarat har jag känt den här tjejen sedan vi var småbarn(2-3år) och vet vilket material hon är gjord av. Det är därför jag backar.
Citera
2010-03-07, 15:02
  #14
Medlem
Lipolytics avatar
Ok. Om det inte är något ouppklarat som ligger bakom det hela, så är det ju då hennes personlighetstyp som verkar vara en anledning (eller kombinationen av era personlighetstyper tillsammans). Jag har också haft erfarenhet av sådana personer som du beskriver, som är åt det narcissistiska hållet. Dom går överhuvudtaget varken att diskutera eller resonera med. Om hon även har drag av en psykopat så förklarar ju det varför hon inte har någon empati för att du har mått dåligt, och kan ha överseende med det.

Det du kan göra, är att tala om för personen hur du ser på denna, försöka få den att ändra sitt perspektiv på saker och ting. För det första kommer nog personen att ha svårt att erkänna att denna är som du beskriver och då vilja sluta fred, eller så kommer hon till insikt med det och försöker ändra sig. Dom gånger jag har ställt sådana personer mot väggen har dom aldrig ens haft en tanke på att dom just skulle vara sånna och det hela föll ut ganska bra trots allt. Dom vill ju gärna heller inte bli genomskådade så att säga Det finns ju även en risk att hon vänder ryggen åt dig, och det får du väl fundera på om den risken är värd att ta.

Men tyvärr måste jag säga att jag själv aldrig skulle orka med en vän med sådan personlighetstyp och har fått säga upp liknande relationer just pga detta. Ibland får man sätta sig själv i fokus och fundera över vad man själv mår bäst utav.

Ska tillägga att jag har väldigt svårt hur man ska bemöta dessa personlighetstyper. Jag har funderat på att trigga ett beteende hos personen, för att sedan vända det emot dom så dom fattar att det är fel på dom, men det har jag inte testat ännu eftersom jag oftast drar mig innan
__________________
Senast redigerad av Lipolytic 2010-03-07 kl. 15:19.
Citera
2010-03-07, 15:10
  #15
Medlem
Provoceros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tistla
Tack för svaren!
Ja, jag har tänkt något i den vägen, att åka dit o fixa upp ni i vår, innan hon hinner dit.
Jag anser nog, liksom du att jag gjort det jag kan för att sluta fred mellan oss. Även fast vi inte eg bråkat.
Jag bara förstår inte hur hon tänker?
Och hur kall kan hon vara?
Om ngn skrev o bad om ursäkt etc skulle i allafall jag svara.

Att ringa går jag o velar att göra, så rädd bara att hon ska säga: har inte tid nu eller ngt i den stilen o lägga på. Eller skälla ut mig.
Men det är sant, vi behöver reda ut detta en gång för alla!
Komminucera rätt.
Det är trist att vi skulle behöva vara ovänner. Hon har varit arg förut länge, skällt ut mig ordentligt när jag var gravid tex och inte kunde utföra allt arbete.
Precis, hon vill ha handling också.. inte bara ord.
Citera
2010-03-08, 02:16
  #16
Medlem
Vad fan är det för fel på henne?

Har du en depression ska hon äga förstånd nog att tillhanda en givande vänskap som får dig på rätt köl. Istället ignorerar hon dig.
Citera
2010-03-08, 04:53
  #17
Medlem
vidrigjattes avatar
Skit i henne. Arbeta på dig själv och skapa ett tryggt jag eller ställ henne mot väggen. Du behöver inte en sån person i ditt liv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback