2004-02-11, 18:12
Medlem
Peter Pungs avatar
Ingredienser:

600g köttfärs
1 pkt Lasagne-mix (felix)
4dl mjölk
3 msk Hot Chili Sauce
1-2 krm Grön Curry
1 tsk Paprikapulver
Riven ost
Salt och Pepparmix/Svartpeppar efter behag
(ev Majsena till redning)

Tillagning:

Stek köttfärsen i en ganska stor gryta. (salta och peppra)
Rör i Lasagne-mixen tillsammans med mjölken, samt 3dl vatten.
Häll i Chilisåsen och resten av kryddorna, låt sedan koka sakta en liten stund.

Varva köttfärs och lasagne-plattor i en form och häll på ganska mycket riven ost. Låt sedan härligheten stå i ugnen på 200 grader i ca: 40 min.

Servera med ljust öl.
Citera
2004-02-11, 22:01
Medlem
Hispervispers avatar
Jag och katten Gustaf är jävligt lika, midjemåttet och vår kärlek till lasagne!!!

Jag har tagit även detta recept till mig och skall "krocktesta" det inom kort för att se om det håller måttet.
Citera
2004-02-13, 04:46
Medlem
Anonym_s avatar
låter ju skit gott, men när man ser bilden brevid så tappar man ju matlusten helt
Citera
2004-02-17, 17:52
Medlem
Tips: Låt den tillagade köttfärsen stå ett dygn innan man lagar lasagnen. Då får smakerna stå till sig och det blir ännu mumsigare.

Låter inte som om du har vit sås i lasagnen eller har jag missuppfattat helt? Blir lasagnen verkligen saftig då?
Citera
2004-02-19, 00:22
Medlem
Peter Pungs avatar
Lasagne-mixen tillsammans med mjölken och vattnet ersätter den vita såsen. Allt blir som nån slags köttfärssås och därför blir det saftigt i alla fall. Brukar egentligen föredra att göra såsen själv, men detta är ett lite enklare alternativ som faktiskt blir väldigt gott.
Citera
2004-02-19, 00:58
Medlem
StigAllans avatar
Har ett recept på lasagne som varit på catering ett antal ggr.

En hemlighet är att köttfärssåsen får puttra i minst 3 timmar gärna mer.
Lilos tips om kylskåpslagring är inte dumt

Sedan är bechamelsåsen väldigt viktig, ostvalet är också avgörande.

Fan, att göra lasagne är en av de mest krävande rätterna att tillaga!
Ta och experimentera.
Citera
2004-02-19, 05:11
Bannlyst
Okej, jag tar väl mitt lasagnerecept också. Tidsödande, men det är värt det. Med galna kosjukan och allt sånt så kanske det är svårt att få tag i märgben, men helst ska man ha det till såsen. Hur som helst...

Tomater (massor)
Tomatpuré (finns en god puré i glasburk, delikatesspuré eller något sådant heter den)
Vitlök
Salt
Svartpeppar
Oregano
Basilika
Socker
Köttfärs (bland-, nöt-, eller lamm går bra)

något/några av nedanstående:
Märgben
Små italienska korvar (smakrika)
Rökt skinka
Salami

...

Skär tomaterna i klyftor, och ta bort det vattniga innanmätet med kärnorna. Har du tid, så skålla tomaterna först, och dra av skalet. Hacka tomaterna och lägg dem i en skål eller liknande. Häll olivolja i kastrullen och låt den bli varm (men inte för varm). Skiva ett antal vitlöksklyftor och lägg dem i kastrullen. Det är viktigt att de inte bränns, för då är det bara att börja om. Kläm i en rejäl klick tomatpuré och rör om. När vitlöken blivit lite gyllenbrun lägger du i tomaterna och rör om. Ta några nypor socker och strö över tomaterna. Lite salt och svartpeppar passar också bra nu. Det skall alltså vara MYCKET tomater, för de kokar ner. På med ett lock och låt det puttra ett tag, rör om då och då. När det småkokat så pass länge att tomaterna börjar falla sönder så kan man tillsätta mer tomatpuré om det behövs, och kanske lite vatten. Sen kommer smaksättningen.

Här kan man använda fantasin. Jag tycker att oregano och basilika är ett måste, men förutom det finns det många saker man kan lägga i: märgben, små starka italienska korvar, några bitar salami, rökt skinka—fantasin sätter gränserna. Sen får hela härligheten stå och puttra i minst en timme, gärna mycket längre. Ha lock på så att så lite vätska som möjligt försvinner. Skulle det ändå bli för tjockt kan man späda med någon god buljong, och kanske lite mer tomatpuré. Smaka av så att det inte smakar bara varm tomat om såsen.

När det är klart så kan du fräsa köttfärsen. Fräs den ordentligt, men utan att bränna den, och krydda den gärna med lite vitlök (förutom salt och svartpeppar, så klart). Sen är det bara att ta upp märgben/korvar och sådant ur såsen, vända ner köttfärsen, och det är klart. Precis som Lilo säger så blir det bara godare om den får stå ett dygn eller så—men då ska du lämna ben och korvar i kastrullen under tiden, så de hinner ge ifrån sig all smak.

En god bechamelsås och någon lagrad, riven ost och du har en god lasagne.
Citera
2004-02-19, 22:50
Medlem
ButterFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Har ett recept på lasagne som varit på catering ett antal ggr.

En hemlighet är att köttfärssåsen får puttra i minst 3 timmar gärna mer.
Lilos tips om kylskåpslagring är inte dumt

Sedan är bechamelsåsen väldigt viktig, ostvalet är också avgörande.

Fan, att göra lasagne är en av de mest krävande rätterna att tillaga!
Ta och experimentera.

Jag tycker du skall posta det receptet då jag blir nyfiken :=)
Lasagne är nog det godaste man kan äta i pasta/köttfärsväg.
Citera
2004-02-22, 18:59
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButterFly
Jag tycker du skall posta det receptet då jag blir nyfiken :=)
Lasagne är nog det godaste man kan äta i pasta/köttfärsväg.

Mitt lasagnrecept är nog det enda jag inte delar med mig av.
Snål som jag är!
Citera
2004-02-23, 00:37
Medlem
irrblosss avatar
Någon som vet om ovanstående recept funkar lika bra med quornfärs? Har aldrig tillagat något med quornfärs i ugnen. Något speciellt man bör tänka på (tid/ugnstemperatur)?
Citera
2023-10-13, 10:55
Medlem
Sladdarens avatar
Undra om chili con carne lasagne blir gott med ost ?

Lasagne med lufttorkad skinka och soltork tomater

https://www.taste.com.au/recipes/ham...f-27ae27a13252
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in