Citat:
Ursprungligen postat av serious
Har i min sk. ungdom aldrig lagat en stek och nu på ålderns höst (nåja) är det väl dags. Var på Maxi häromdagen och stod vid köttdisken - vafan, svensk fransyska för 60kr/kg? Sagt och gjort, nu står jag här med en fransyska på knappa kilot och vet inte vad jag ska göra. Har läst lite och har väl i det stora klart för mig vad det går ut på (1. bryna 2. in i ugnen för bakning/kokning), men inte så mycket mer.
Hur som haver tänkte jag svänga ihop en rödvinssås till det. Skulle gärna tillaga köttet med rödvin och rosmarin, annat än det är jag öppen. Har ingen lergryta, så det får bli i långpanna och lite varligare koll och överösning. Tillagningstid spelar mindre roll, men vilken ugnstemp och ca.tid?
P.g.a. kvinnlig sambo blir det genomstekt, men denna temp kan man väl läsa sig till i någon kokbok. Termometern sätts väl inte in förrän på slutet förresten?
Många frågor.
Först och främst tjänar köttet på att marineras redan från början i rödvin och kryddor.
Därefter bör det som du nämner torkas, brynas runtom och köras in i ugnen. Gärna på låg värme, t ex 125 grader tills innetemperaturen ligger på runt 70-72 grader (eftersom din sambo inte gillar rött kött).
Låt därefter vila i alufolie i ca 15-20 minuter, tranchera och servera, gärna med kokt krossad potatis och den nämnda rödvinssåsen (timjan, vitlök, rödvin, sojasås, salt, peppar, honung, gärna Colman's senapspulver, rosmarin samt smör). Glöm inte att reducera såsen och därmed koka bort alkoholen. Toppa med färsk persilja.
~Paul~