2010-01-03, 19:48
Medlem
kaxen82s avatar
Jag har en kastrerad kattunge (birma) som är helt rumsren (har alltså aldrig hänt att det har kommit utanför lådan) men nu har han börjat "bädda" på golvet om kvällarna, ungefär som han gör när han ska sova eller när han har producerat i lådan.

Varför gör han så? Ibland är jag lite rädd att han tänker kissa/bajsa på golvet när han gör så, men hittills har det aldrig hänt.
Citera
2010-01-03, 19:56
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Hur menar du med bäddar?

Trampar runt med tassarna? Går runt,runt innan dom tillslut lägger sig ner för att vila?
Citera
2010-01-03, 20:04
Medlem
kaxen82s avatar
Han trampar ett dussin gånger med ena framtassen på en yta stor som en sedel ungefär. Ibland lägger ha sig ner där, ibland går han bara iväg sen.

EDIT: Detta brukar han bara göra på plastgolvytan (alltså inte på mattor eller parkett).
Citera
2010-01-03, 20:10
Medlem
blotarns avatar
Så gör de flesta katterna. Båda mina katter trampar alltid med tassarna innan de ska lägga sig och vila. Varför vet jag inte, men min teori är att de kollar om materialet är skönt att ligga på.
Citera
2010-01-03, 20:11
Medlem
kaxen82s avatar
Aha, okej. Ja, jag brukar se när han bädda i sängen/soffan men där bullar han ju upp lakan och sånt, det kan han ju inte göra på golvet. Trodde först att han trampade ner för att kunna göra sina behov på golvet, men som sagt, det har inte hänt än.
Citera
2010-01-03, 20:13
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Mina kan trampa runt så med tassarna efter toabesöket.
Har trott att det är för att få bort eventuella sandrester från tassarna.

Annars så är katter konstiga djur med många udda vanor.
Citera
2010-01-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Annars så är katter konstiga djur med många udda vanor.

Så sant så

Min katt kraffsar! Hon kraffsa ÖVER ALLT!!! Dammtussar, mat, sand utanför lådan, sängen och folks magar!

Det är fullt normalt Annars finns kattforum.se Om du inte får ditt svar här!
Citera
2010-01-03, 20:56
Medlem
kaxen82s avatar
Tack för era svar!
Citera
2010-01-03, 21:04
Medlem
Occultuss avatar
Jag TROR att katters vana att trampa innan de lägger sig ner kommer från när de var kattungar. Kattungar trampar på kattmammans spenar för att få igång dom. Observera att jag TROR att detta är åtminstone ett av skälen till beteendet!
Citera
2010-01-03, 21:05
Medlem
Newbienews avatar
Finns tre olika beteenden.
Det ena är när de trampar/bakar/masserar.
Detta kommer från tiden som kattunge när de låg vid mammas bröst och trampade för att stimulera mjölken att komma.Detta gör katter när de myser och ser fram emot att lägga sig ner och sova alt. mysa.
Det andra är krafsa/sopa med tassen.
Detta gör de när de tycker att det är smutsigt eller luktar illa.Ibland kan detta tyckas konstigt för oss människor eftersom vi inte ser någon smuts eller någon fläck...men eftersom katters luktsinne är långt bättre äv vårat så är det troligtvis så att din katt skönjer en doft som den inte gillar i det området den "städar".
Rengör med en trasa så kommer du att se att Katten din slutar att sopa rent
Det tredje beteendet är när de gräver.
Detta är direkt relaterat till toalettbehov , och de gör det i stort sett endast när de är kiss eller bajsnödiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in