Citat:
Ursprungligen postat av flback
Håller med.
Om vi säger så här, varför skulle man släppa nya konsoler 2011 eller 2012? Vad skulle kunna bli så mycket bättre?
Grafiken skulle bli minimalt bättre om man jämför hoppet, PS2->PS3 eller xbox-360.
Ljudet skulle bli en minimal förbättring om man jämför hoppet, PS2->PS3 eller xbox-360.
De små förbättringar som skulle göras är inte befogat med tanke på att både Sony och MS skulle förlora på varenda såld maskin. Köparna skulle undra varför de ska köpa den "nya dyra" maskinen när den inte ger köparen mycket bättre grafik eller något annat av mervärde än de "gamla" PS3 och 360.
Det som skulle kunna förbättras ligger mer hos speltillverkarna, maskinerna håller ett par år till.
Att bara släppa en ny maskin för släppandes skull kommer aldrig att hända.
Det är väl bara att historiskt titta när Sony, Microsoft och Nintendo har släppt sina konsoler.
Playstation - år 1994 (Japan)
Playstation 2 - år 2000
Playstation 3 – År 2006
Playstation 4 – år 2012?(eller 2016?)
PS4 borde komma runt 2012 om man är rätt ute. Men mycket har hänt sedan 2000-talet. Idag kan du uppgradera mjukvaran och det finns mycket kraft kvar i PS3. Uncharted 2 och kommande Killzone 2 visar ju på att man kan pressa ut mer av PS3. Med tanke på att man inte sålde så bra i början så är det inte så konstigt att man vill stanna kvar längre med Playstation 3. Enligt min åsikt bör man nog stanna kvar med Playstation 3 i tio år så vid 2016 bör man släppa Playstation 4.
Den bör i sin tur utvecklas för att hänga med för kommande tio år och därför bör man försöka koppla ihop nya Playstation med olika typer av mjukvarusystem. Detta gjorde man 2005 till Playstation 2 för att förlänga livstiden några år. Idag finns det fortfarande en massa svenskar som har Playstation 2. Även Playstation 2 kom ut sent. Kraven är betydligt högre för kommande generationer. Man vill ha möjlighet att titta på film, surfa på internet, chatta (även under spelande), lagra bilder och såklart få vissa saker gratis så som online-spelande. Konsolerna måste också säljas för under 4000 – annars kan du lika gärna köpa en dator.
Idag har många av oss en Iphone, I-pad, DVD, en laptop, en stationär dator och en eller två consoler. Sedan har många också en musikanläggning och såklart flera TV-apparater. Det är för mycket. För egen del räcker det med mobiltelefon jag kan surfa på internet med (för låg kostnad), en lap-top av någorlunda bra kvalitet samt en bra Console. Min Console bör kunna spela musik, DVD, ha en hårdisk för film och musik och sedan vill jag kunna slösurfa på nätet och sådant.
Enligt min åsikt är Playstation 3 före sin tid. De försökte bli ett multimedia –station som inkluderade musik, DVD, bild och film-hantering (det sista dock dåligt) och samtidigt vara en spel-station. Om Sony fortsätter på detta sätt så kommer vi kunna räkna ut vår stationära dator (vår laptop räcker), vår musikanläggning, och DVD-spelare. I de bästa av världar kan vi koppla ihop vår I-phone och vår laptop med vår Playstation 4 console.
Då har man kommit en bra bit på vägen. PS3 är ett försök och ett bra försök. I framtiden, om de är smarta så kommer de sälja guld. Microsoft skulle också kunna göra det – och de har fördelen att ha Halo (skitspel egentligen) samt en låg kostnad som dragplåster. Där konkurrerar de dock med Wii som säljer billig skit till barnfamiljer.
Nya Playstation 4 skulle dock lugnt (för litet mer pengar) fånga dessa barnfamiljer genom att räkna ut en massa onödiga DVD-maskiner och musikanläggningar.