2010-01-03, 18:58
Avslutad
Ær det någon hær som har erfarenhet med att skjuta 9mm med ljuddæmpare? Jag vet att cal 32 fungerar fint,. Men jag ær tveksam att kosta på en 9mm, då det troligen inte fungerar något vidare. Jag vill ju helst inte ha en dæmpare som ær længre æn 30cm.
Citera
2010-01-03, 20:00
Medlem
Bluntmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oslofalk
Ær det någon hær som har erfarenhet med att skjuta 9mm med ljuddæmpare? Jag vet att cal 32 fungerar fint,. Men jag ær tveksam att kosta på en 9mm, då det troligen inte fungerar något vidare. Jag vill ju helst inte ha en dæmpare som ær længre æn 30cm.

45acp funkar mycket bättre.
Citera
2010-01-03, 20:14
Medlem
Förtydliga frågan dvs specifiera "fungerar".
Citera
2010-01-03, 22:19
Avslutad
45acp måste væl næst intil vara værdeløs med dæmpare. Och jag menar hur mycket den dæmpar ljudet. Tar en bra dæmpare av mycket av en 9mm? Ju større cal ju sæmre dæmpning. Har bara erfarenhet med cal 22 och 7,62/7,65
Citera
2010-01-03, 22:32
Medlem
Vad ska du ha dämparen till, lönnmord eller spara hörseln? Det påverkar också valet.
Citera
2010-01-03, 22:53
Medlem
Revolvermans avatar
Varför skulle 9X19 eller .45ACP vara värdelösa att ljuddämpa? Båda patronerna lämpar sig utmärkt till ändamålet, dock kan man kanske behöva ladda ner lite för att hålla sig "subsonic" och på så sätt uppnå bästa effekt av ljuddämpningen.

Det man måste förstå är att om kulan överskrider ljudets hastighet så kommer ljudbangen från kulans bogvåg att vara för hög för att vapnet skall dämpas effektivt. Ja..., alltså...vapnet blir ju tystare i och för sig, men kulan skapar ju en bang som inte är särskilt diskret. Vill man uppnå "fjutt-fjutt" effekten som man ser på film så får man hålla sig till .22lr och ladda med subsonic ammo, men även 9mm blir VÄLDIGT tyst med en bra dämpare och .45ACP borde vara minst lika bra för ljuddämpade ändamål.
Citera
2010-01-03, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Varför skulle 9X19 eller .45ACP vara värdelösa att ljuddämpa? Båda patronerna lämpar sig utmärkt till ändamålet, dock kan man kanske behöva ladda ner lite för att hålla sig "subsonic" och på så sätt uppnå bästa effekt av ljuddämpningen.

Det man måste förstå är att om kulan överskrider ljudets hastighet så kommer ljudbangen från kulans bogvåg att vara för hög för att vapnet skall dämpas effektivt. Ja..., alltså...vapnet blir ju tystare i och för sig, men kulan skapar ju en bang som inte är särskilt diskret. Vill man uppnå "fjutt-fjutt" effekten som man ser på film så får man hålla sig till .22lr och ladda med subsonic ammo, men även 9mm blir VÄLDIGT tyst med en bra dämpare och .45ACP borde vara minst lika bra för ljuddämpade ändamål.

Som jag har lært så blir det svårare att hålla inne gastrycket, ju større hålet i dæmparn ær. Klart man måste køra subsonic och ljudløst blir det aldrig. Får væl køpa en dæmpare och prova, det ær bara surt att det kostar ca 4000 med ombyggning av pistolen och dæmparn. Och lønnmord sysslar jag inte med. men ibland ær det kul at panga lite utan att folk undrar. Och i Norge ær inte pistol med dæmpare førbjudet.
Citera
2010-01-04, 00:07
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oslofalk
45acp måste væl næst intil vara værdeløs med dæmpare. Och jag menar hur mycket den dæmpar ljudet. Tar en bra dæmpare av mycket av en 9mm? Ju større cal ju sæmre dæmpning. Har bara erfarenhet med cal 22 och 7,62/7,65

Så det är lättare att dämpa en 5.56 NATO än en 9mm? Knappast.

Självklart är det mer krut i en 5.56, och jag förstår vad du menade. Det jag påpekar är att kalibern inte är avgörande. Jag har själv inga erfarenheter av att skjuta med ljuddämpare men jag vet att kulan i sig låter en hel del om den färdas i överljudsfart.

Om vi är ute efter samma anslagsenergi skulle väl en tyngre kula (.45?) med lägre fart (underljud) alltså vara lättare att dämpa, än en lättare kula (9mm?) om den hade överljudsfart. Rätt eller fel?
Citera
2010-01-04, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Vill man uppnå "fjutt-fjutt" effekten som man ser på film så får man hålla sig till .22lr och ladda med subsonic ammo, men även 9mm blir VÄLDIGT tyst med en bra dämpare och .45ACP borde vara minst lika bra för ljuddämpade ändamål.
Jag har skjutit en av demomodellerna av psg90 med integrerad ljuddämpare och subsonic 7.62. Hanens anslag lät ungefär lika mycket som mynningsljudet. Så inte behöver man gå ned i kaliber, det handlar om hur man utformar dämparen. Sen är det givetvis inte rimligt med en fjutt-fjutt dämpare till en pistol i 9mm då den blivit för stor.
Citera
2010-01-05, 01:25
Medlem
9mm samt 45 går alldeles utmärkt att applicera en ljuddämpare på.
Om du vill att repeteringen skall fungera automatiskt mellan varje skott kommer du förmodligen bli tvungen att använda en dämpare med en sk nielsen device.
Vissa pistolkonstruktioner är mer känsliga för vikten av en ljuddämpare på pipan och behöver då ovannämnda attiralj.

Med rätt konstruktion på dämparen och då gärna i kombination med applicerad vätska samt gummi bafflar inuti dämparen kan du uppnå mycket effektiv dämpning.

Sen ”slamrar” ju vissa pistolkonstruktioner mer än andra vilket också måste vägas in beroende på syfte med användningen.

Noterbart är väl också att vi inte har gett oss in på hur olika dämpar konstruktioner påverkar precisionen på vapnet.
Citera
2010-01-05, 06:39
Medlem
9 mm Parabellum är sämre än .45 ACP. Det beror på att .45 ACP inte spräcker ljudvallen, till skillnad från 9 mm Para. Laddar man ner 9 mm till subsonic så slipper man den nackdelen, men riskerar problem med träffsäkerhet (krutmängden i patronen finns av en anledning) och ibland behöver vapnet byggas om för att fungera som hel-/halvauto (om frammatningen av patronerna är rekyldriven).

EDIT: Man måste förstås inte använda subsonic-ammo, men det är omöjligt att få helt tyst om man använder supersonic.
Citera
2010-01-05, 06:47
Medlem
Jag provsköt en .22 med ljuddämpare, och det som förstörde den upplevelsen var att det rörliga (hjärndöd, det e tidigt) partiet, smällde långt mycket högre än själva skottet....

Men sånt måste väl gå o fixa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in