2010-01-05, 21:36
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aqqt
9 mm Parabellum är sämre än .45 ACP. Det beror på att .45 ACP inte spräcker ljudvallen, till skillnad från 9 mm Para. Laddar man ner 9 mm till subsonic så slipper man den nackdelen, men riskerar problem med träffsäkerhet (krutmängden i patronen finns av en anledning) och ibland behöver vapnet byggas om för att fungera som hel-/halvauto (om frammatningen av patronerna är rekyldriven).

EDIT: Man måste förstås inte använda subsonic-ammo, men det är omöjligt att få helt tyst om man använder supersonic.

Nej.
9x19 är den bättre kalibern att dämpa av de två, eftersom den helt enkelt har mindre hål (kalibern) att släppa ut gaser igenom, samt mindre gasmängd att arbeta med/mot, de senaste dämparna använder dessutom det högre trycket till att i högre grad utföra nyttigt arbete till skillnad mot äldre modeller där man "bara" försökte kyla och bromsa gaserna.

(För extremt uttömande fakta och jämförelser rekommenderas:

http://www.amazon.com/Silencer-Performance-Sporting-Tactical-Silencers/dp/0873649095 ).

Silencer history and developement av Alan Paulson )

Egentligen skulle jag vilja opponera mig lite mot annat i ditt inlägg, men det är egentligen petitesser, och egentligen till hälften sant, så jag skiter väl i det.
Citera
2010-01-06, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej.
9x19 är den bättre kalibern att dämpa av de två, eftersom den helt enkelt har mindre hål (kalibern) att släppa ut gaser igenom, samt mindre gasmängd att arbeta med/mot, de senaste dämparna använder dessutom det högre trycket till att i högre grad utföra nyttigt arbete till skillnad mot äldre modeller där man "bara" försökte kyla och bromsa gaserna.

(För extremt uttömande fakta och jämförelser rekommenderas:

http://www.amazon.com/Silencer-Performance-Sporting-Tactical-Silencers/dp/0873649095 ).

Silencer history and developement av Alan Paulson )

Egentligen skulle jag vilja opponera mig lite mot annat i ditt inlägg, men det är egentligen petitesser, och egentligen till hälften sant, så jag skiter väl i det.
Jag håller absolut inte med.

Det gör inte heller skaparna av det tystaste vapnet som har skapats, De Lisle-karbinen. De valde aktivt bort 9 mm av just de anledningar som jag nämnde ovan och tog .45 ACP istället. Resultatet blev ett välfungerande vapen där det enda ljudet som skapades var ett dovt klickljud från plast som slog emot metall, och som var träffsäkert på upp till hundra meter.

Det finns en kul historia om första gången det prövades, men jag orkar inte leta rätt på den nu.
Citera
2010-01-06, 20:25
Medlem
Jag håller absolut inte med???

Citat:

Det gör inte heller skaparna av det tystaste vapnet som har skapats, De Lisle-karbinen. De valde aktivt bort 9 mm av just de anledningar som jag nämnde ovan och tog .45 ACP istället. Resultatet blev ett välfungerande vapen där det enda ljudet som skapades var ett dovt klickljud från plast som slog emot metall, och som var träffsäkert på upp till hundra meter.

Det finns en kul historia om första gången det prövades, men jag orkar inte leta rätt på den nu.

Undviker medvetet att gå i diskussion direkt (eller berätta om egna erfarenheter) med människor på detta forum då det allt som oftast inte leder till någon positiv utveckling av det aktuella ämnet utan istället leder till diskussioner om vem som bär på det största fortplantningsorganet, men jag måste ändå fråga hur stor erfarenhetsreferens du har av att skjuta diverse olika vapen utrustade med ljuddämpare aqqt?

Alla vanligt förekommande kalibrar finns idag(och dom senaste 20 åren) med fabrikstillverkad underljudsladdad ammunition.

Den främsta anledningen till att många väljer kaliber 45acp i kombination med ljuddämpare i militära/dylika sammanhang är pga den tyngre projektilvikten anses vara effektivare, dvs har större ”knock down” effekt.

Den anses med andra ord inte nödvändigtviss vara mer dödlig men bättre på att försätta en människa ur stridbart skick(hmm säger man så i sverige?)

En belysande aforism kan väl möjligt vara följande exempel; en man blir slagen med en sandfylld socka i huvudet och förlorar medvetandet, hans stridsvärde är med andra ord noll men likväl så lever han.
En annan man blir huggen med ett vasst smalt föremål som tex penetrerar levern som börjar läcka blod ut i bukhålan.
Han fortsätter att strida eller skrika högljutt eller larma andra i ett antal minuter innan han så småningom dör.

Ju större projektilen är desto större måste ljuddämparen vara, du kan alltså få ner ljudet på en dämpare i kaliber 45acp med underljudsladdad ammunition i nivå med en dämpare i kaliber 9mm med underljudsladdad ammunition om dämparen i kaliber 45acp är storleksproportionerligt anpassad

Din hänvisning till skaparna av De Lisle-karbinen är ju minst sagt konstig.
Har det verkligen inte slagit dig att ett vapen tillverkat på 40-talet med väsentliga delar(pipa,magasin) från ett land(USA) där kalibern 45acp var den vanligast förekommande pistolkalibern starkt kan ha bidragit till valet av just tidigare nämnda kaliber?
Att USA dessutom var det land som vid den aktuella tidpunkten bidrog med mest krigsmaterial(läs ammunition) till UK kan väl månntro ha varit en starkt påverkande faktor vid val av kaliber.
Eller vad säger du aqqt,, förefaller det helt ologiskt?

Och du,, det finns ett antal 45acp ammunitionsmärken som har en projektil hastighet överstigande 325m/s !

Och du,,precision kontra projektil hastighet är ett lika stort problem med 9mm såväl som med 45acp!

Och du,, eventuella problem med frammatningen som du kallar repeteringen, är precis lika stor i båda kalibrarna!

Och du,, lösningen heter rekylförstärkare dvs en sk Nielsen device. Man bygger alltså inte nödvändigtvis om pistolen utan adderar en beståndsdel till ljuddämparen!

Och du,, sluta uttala dig om saker och ting, som du lite halvslarvigt läst om på nätet, som att det vore absoluta fakta.

Fan man ska verkligen inte skriva saker på ett forum när man inmundigat ett gott rött vin samt en god cigarr, säger ju allt som man vanligtvis endast tänker.
Senast redigerad av kruth 2010-01-06 kl. 20:34.
Citera
2010-01-06, 21:41
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Helt okej, det är okej att tycka något annat än jag

Det är inget fel på De lisle-systemet, men det är utvecklat 1942, där istort sett all 9x19 ammunition var transsonisk, det har hänt en del sedan dess..

Har för mig att nämnda bok har en utvärdering av De lisle, jag skall se om jag kan gräva fram den inom ett par dagar..

Historien du tänker på är antagligen skytten som rapporterade att De Lislen inte fungerade, fram tills dess att någon påpekade att det fanns ett .45 kalibers hål i måltavlan??

Däremot måste du faktiskt ge en källa på att De Lislen är
Citat:
Det gör inte heller skaparna av det tystaste vapnet som har skapats, De Lisle-karbinen.

För den informationen är faktiskt revolutionerande..
Citera
2010-01-07, 02:20
Bannlyst
Lånar tråden:

Om ni då fick rekommendera någondera produkt, vilken skulle ni isf välja?
Säg att måltavlan finns på klassiskt filmnära avstånd och man vill ha en maximal effekt med maximal tystnad.

Givetvis talar vi om kommersiella produkter och inte något vapen eller ljuddämpare som befinner sig i-den-hemliga-SAS-testbunkern osv.
Citera
2010-01-07, 08:44
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k
Lånar tråden:

Om ni då fick rekommendera någondera produkt, vilken skulle ni isf välja?
Säg att måltavlan finns på klassiskt filmnära avstånd och man vill ha en maximal effekt med maximal tystnad.

Givetvis talar vi om kommersiella produkter och inte något vapen eller ljuddämpare som befinner sig i-den-hemliga-SAS-testbunkern osv.

Det beror helt på en massa saker,bor du i Sverige så är du hänvisad till illegala remedier i praktiken, bor du i Europa, isåfall vilket land, eller är du villig att köpa en produkt i USA ?? osv, osv..Alltså är det olika vilken tillgänglighet man har, det som är omöjligt att skaffa för den ene, är möjligt för den andre.
Skall det vara en CAN eller en integral?
Laglig eller ej?
Du måste specificera dig.

HADE jag själv varit ute i tråkiga ärenden, så hade min kompromiss varit en integraldämpad .22 pistol.

Dessutom är det en avvägning, "Maximal effekt med maximal tystnad" är lite svårt, en integraldämpare i kal .22 är tystare än det mesta, men inte så terminaleffektiv som en grövre historia..var ligger prioriteten?
Citera
2010-01-07, 13:42
Bannlyst
Citat:
Dessutom är det en avvägning, "Maximal effekt med maximal tystnad" är lite svårt, en integraldämpare i kal .22 är tystare än det mesta, men inte så terminaleffektiv som en grövre historia..var ligger prioriteten?

Jag tänkte i väldigt generella banor, men ok. Säg att vare sig land eller legalitet inte är ett problem.

Integral är väl förvisso att föredra men säg att ekonomin kräver lite flexibilitet så valet blir CAN. När vi ändå är ute på lite fantasiresor så låt oss säga att målen bär skyddsväst, detta torde innebära att .22 inte är aktuellt. Eller?

Jag tycker det är ett ganska intressant ämne (ja, tekniken alltså). En bekant till mig hade en .22 Luger och byggde själv en 'dämpare' till den. Inget estetiskt bygge men den fungerande klockrent, åtminstonde rent ljudmässigt.
Citera
2010-01-07, 14:41
Medlem
scoremaxs avatar
Om målet bär skyddsväst så skulle .22 vara i högsta grad aktuellt eftersom det är huvudskott som gäller..

Anledningen till det är att skall man ha ut någonting av ljuddämpningen, så må man hålla sig subsonisk, och skall man då ha en rimlig chans att penetrera en väst, så pratar vi om stiftade patroner, då blir effekten på en kropp väldigt dålig eftersom det blir en sådan liten projektil.

Stiftade patroner är bökiga, dyra, inte speciellt bra (kass faktiskt), på pansar/Barriärer som består av flera lager med mellanrum, t.ex. bildörrar, samt ger en väldigt liten projektil som i subsonisk hastighet suger vad gäller verkan..
Citera
2010-01-07, 15:58
Bannlyst
Citat:
Om målet bär skyddsväst så skulle .22 vara i högsta grad aktuellt eftersom det är huvudskott som gäller..

Men det låter onekligen klurigt. Ett huvud är ju redan en liten måltavla. Lägger man därtill ett antagande om att inte alla människor står stilla av chock/insikten-av-vad-som-komma-skall utan börja röra/flaxa sig så minskas ju inte problembilden direkt.

Citat:
Anledningen till det är att skall man ha ut någonting av ljuddämpningen, så må man hålla sig subsonisk, och skall man då ha en rimlig chans att penetrera en väst, så pratar vi om stiftade patroner, då blir effekten på en kropp väldigt dålig eftersom det blir en sådan liten projektil.

Stiftade patroner är bökiga, dyra, inte speciellt bra (kass faktiskt), på pansar/Barriärer som består av flera lager med mellanrum, t.ex. bildörrar, samt ger en väldigt liten projektil som i subsonisk hastighet suger vad gäller verkan..

Intressant, tack. Vad sägs om man ersätter 9mm med .45? Om en väst träffas av en eller flera .45 torde väl detta sätta en person ur spel ordentligt, dvs minimera ett maratonlopp.

Kanske ska förtydliga att jag inte hävdar att man står och skrattar medan någon sätter en eller flera 9mm i ens väst, var mer ute efter en maximal effekt även där.

Kikade lite på Youtube där någon använder en HK USP Tactical .45, dels med och utan ljuddämpare. Onekligen imponerande hur ljudet försvinner även om kamerans mic kanske inte återspeglar det korrekta resultatet. Å andra sidan för det mig tillbaka till frågeställningen om maximal verkan + väst.

Nåja...
Citera
2010-01-07, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kruth
Undviker medvetet att gå i diskussion direkt (eller berätta om egna erfarenheter) med människor på detta forum då det allt som oftast inte leder till någon positiv utveckling av det aktuella ämnet utan istället leder till diskussioner om vem som bär på det största fortplantningsorganet, men jag måste ändå fråga hur stor erfarenhetsreferens du har av att skjuta diverse olika vapen utrustade med ljuddämpare aqqt?
Eftersom det ännu är rätt kinkigt att få använda ljuddämpare på skjutbanor: Ingen praktisk erfarenhet.

Citat:
Alla vanligt förekommande kalibrar finns idag(och dom senaste 20 åren) med fabrikstillverkad underljudsladdad ammunition.
Och?

Citat:
Den främsta anledningen till att många väljer kaliber 45acp i kombination med ljuddämpare i militära/dylika sammanhang är pga den tyngre projektilvikten anses vara effektivare, dvs har större ”knock down” effekt.
Det är en av många saker som gör .45 ACP bättre, ja.

Citat:
Den anses med andra ord inte nödvändigtviss vara mer dödlig men bättre på att försätta en människa ur stridbart skick(hmm säger man så i sverige?)
Så kan man säga.

Citat:
En belysande aforism kan väl möjligt vara följande exempel; en man blir slagen med en sandfylld socka i huvudet och förlorar medvetandet, hans stridsvärde är med andra ord noll men likväl så lever han.
En annan man blir huggen med ett vasst smalt föremål som tex penetrerar levern som börjar läcka blod ut i bukhålan.
Han fortsätter att strida eller skrika högljutt eller larma andra i ett antal minuter innan han så småningom dör.
Problemet med nedladdad 9mm Para är ju här att projektilens massa inte har ökat, och dessutom har dess hastighet minskat. Med andra ord har den fördel som väger upp nackdelen med mindre kula gjorts mindre.

Citat:
Ju större projektilen är desto större måste ljuddämparen vara, du kan alltså få ner ljudet på en dämpare i kaliber 45acp med underljudsladdad ammunition i nivå med en dämpare i kaliber 9mm med underljudsladdad ammunition om dämparen i kaliber 45acp är storleksproportionerligt anpassad
Återigen, och? Det var väl inte storleken på ljuddämparen som var frågan?

Citat:
Din hänvisning till skaparna av De Lisle-karbinen är ju minst sagt konstig.
Har det verkligen inte slagit dig att ett vapen tillverkat på 40-talet med väsentliga delar(pipa,magasin) från ett land(USA) där kalibern 45acp var den vanligast förekommande pistolkalibern starkt kan ha bidragit till valet av just tidigare nämnda kaliber?
Jag är väl förtrogen med utvecklingen av De Lisle-karbinen. Det ska kanske nämnas att landet som utvecklade vapnet använde 9mm Para i både pistoler och kpistar vid tiden för utvecklingen, och aktivt valde bort denna patron.

Citat:
Att USA dessutom var det land som vid den aktuella tidpunkten bidrog med mest krigsmaterial(läs ammunition) till UK kan väl månntro ha varit en starkt påverkande faktor vid val av kaliber.
Eller vad säger du aqqt,, förefaller det helt ologiskt?
USA bidrog även med 9mm från Winchesterfabriken, därmed faller ditt argument. För övrigt producerades färre än 300 vapen (minns kanske fel, men tror siffran var runt 250 till och med), och tillgången till ammunition var inte en viktig faktor.

Citat:
Och du,, det finns ett antal 45acp ammunitionsmärken som har en projektil hastighet överstigande 325m/s !
Förvisso, men nu var det standardpatronen vi använder för jämförelse. Men visst har du en poäng i att alla varianter av en patron inte är lika.
För övrigt är ljudets hastighet en bit över 325 m/s, förutsatt att det inte är minusgrader.

Citat:
Och du,,precision kontra projektil hastighet är ett lika stort problem med 9mm såväl som med 45acp!
.45 ACP i "standardutförande" är bra som den är, medan man måste dra ner krutmängden för 9mm Para. Drar man ner krutmängden och behåller vikten så säger det sig självt att det blir problem.

Citat:
Och du,, eventuella problem med frammatningen som du kallar repeteringen, är precis lika stor i båda kalibrarna!
Nej, absolut inte när det gäller rekyldriven frammatning. Visst, designar man vapnet för att endast använda subsonic-ammo så gör det ingen skillnad, men om man ska ha en ljuddämpare på ett existerande vapen så måste man modifiera vapnet. Det är därför du behöver en "Nielsen device" eller som på den ljuddämpade Sten-kpisten, göra fjädrar kortare och delar lättare.
Senast redigerad av aqqt 2010-01-07 kl. 19:21.
Citera
2010-01-07, 19:10
Medlem
Citat:
Det är inget fel på De lisle-systemet, men det är utvecklat 1942, där istort sett all 9x19 ammunition var transsonisk, det har hänt en del sedan dess..
Förvisso, men vad jag menar är att man inte kan bygga bort 9mm Para-patronens supersoniska egenskaper utan att få problem i en annan ände (förutsatt att man inte har upphävt några fysiska lagar).

Citat:
Historien du tänker på är antagligen skytten som rapporterade att De Lislen inte fungerade, fram tills dess att någon påpekade att det fanns ett .45 kalibers hål i måltavlan??
Nej, ska dra den lite kort, och troligtvis felaktigt:
Designern skulle demonstrera vapnet för en kille från armén/Commandos. De befann sig på ett gods någonstans i England så han lät killen skjuta en and som låg i en liten damm. Avståndet var om jag inte minns fel 200 meter, och snart hördes ett tyst klick. Ingen av de andra änderna rörde sig ur fläcken, men en var träffad genom halsen och dog direkt.
Designern var imponerad av skytten, men skytten sa "jag siktade på huvudet". Så träffsäker var den.

Finns många sådana historier om hur de lekte ganska oansvarigt med det tysta vapnet, jag tror att Ian Skennerton har samlat på dem.

Citat:
Däremot måste du faktiskt ge en källa på att De Lislen är [det tystaste vapnet]
Där fick du mig, har ingen sådan. Det är ett antagande som baseras på att det enda ljud som kommer ur vapnet när man använder det är ett knappt hörbart plastklick. Mig veterligen har det inte tillverkats ett tystare vapen, alla som jag känner till har någon form av mekaniskt/metalliskt/mer "udda" ljud, men jag känner kanske inte till alla.
Citera
2010-01-07, 20:58
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Förvisso, men vad jag menar är att man inte kan bygga bort 9mm Para-patronens supersoniska egenskaper utan att få problem i en annan ände (förutsatt att man inte har upphävt några fysiska lagar).
Lösningen heter helt enkelt 147 grainskulor.

Citat:
Nej, ska dra den lite kort, och troligtvis felaktigt:
Designern skulle demonstrera vapnet för en kille från armén/Commandos. De befann sig på ett gods någonstans i England så han lät killen skjuta en and som låg i en liten damm. Avståndet var om jag inte minns fel 200 meter, och snart hördes ett tyst klick. Ingen av de andra änderna rörde sig ur fläcken, men en var träffad genom halsen och dog direkt.
Designern var imponerad av skytten, men skytten sa "jag siktade på huvudet". Så träffsäker var den.
Okej, nu blev jag svarslös..
Undar varför ingen använder ett sådant supervapen längre....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in