2010-01-03, 18:33
Medlem
skogsolas avatar
Hej alla gitarrister där ute!

Jag har inhandlat en ny Martin DCX1E för några månader sedan, och jag har nu upptäckt att jag har en stum ton på gitarren. På 12-band, b-strängen, ljuder inte tonen överhuvudtaget. Någon kunnig där ute som vet vad detta beror på och om det kan åtgärdas?

Det är ett liknande mönster med stumma toner på de höga banden även på E-strängen (första).

Tack på förhand
skogs
Senast redigerad av skogsola 2010-01-03 kl. 18:36.
Citera
2010-01-03, 18:40
Medlem
Din gitarr behövs intoneras
Strängen ligger för tätt mot halsen, så att bandstavarna dämpar strängarna, man får helt enkelt ställa in stallet (höja och sänka). I ditt fall behövs det höjas.
Det kan man göra själv, men ifall du är osäker skulle jag rekommenderat att du lämnar in det till en musikaffär. De gör det bra för en billig peng
Citera
2010-01-03, 18:43
Medlem
skogsolas avatar
misstänkte att det var något sådant =P

efter lite plinkande har jag upptäckt att det är över 11-13 band, är det inte lite mystiskt att tonerna "ljuder" på 14-19?
Citera
2010-01-03, 19:50
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Din gitarr behövs intoneras
Strängen ligger för tätt mot halsen, så att bandstavarna dämpar strängarna, man får helt enkelt ställa in stallet (höja och sänka). I ditt fall behövs det höjas.
Det kan man göra själv, men ifall du är osäker skulle jag rekommenderat att du lämnar in det till en musikaffär. De gör det bra för en billig peng

Intonering har ingenting med strängens höjd att göra, men den kan ju behöva intonering när problemet är löst, ifall tonen på 12:e band visar sig låta falskt när du får liv i den.

höja/sänka stallet tror jag är ganska krångligt (för en lekman) på en akustistisk gitarr....
Citera
2010-01-03, 19:52
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsola
misstänkte att det var något sådant =P

efter lite plinkande har jag upptäckt att det är över 11-13 band, är det inte lite mystiskt att tonerna "ljuder" på 14-19?
"Kina-puckel" :-)
Citera
2010-01-03, 20:04
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsola
...är det inte lite mystiskt att tonerna "ljuder" på 14-19?
Nix, halsen behöver rätas ut. Där är problemet.
Citera
2010-01-03, 20:07
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Nix, halsen behöver rätas ut. Där är problemet.

jo, skulle tro det med
Citera
2010-01-03, 22:54
Medlem
skogsolas avatar
tack för all hjälp!

Är det inte ovanligt att detta händer på en såpass ny gitarr, eller är detta en direkt följd av vinterkylan och luftfuktigheten?
Citera
2010-01-04, 01:24
Medlem
Don Fadäsos avatar
Det är nog ovanligt på en såpass dyr gitarr. Köper man en Martin så förväntar man sig att slippa såna problem - även om man köpt en lågbudgetvariant som din.

Det låter som att du fått ett måndagsexemplar. Jag hade gått till affären och klagat. Förhoppningsvis har de en gitarrtekniker där som kan dra rätt på halsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in