2010-01-03, 17:31
Medlem
Crices avatar
När jag öppnar bilder i JPEG-format i Windows Fotogalleri får jag ett meddelande som säger "Det går inte att öppna den här bilden eller videon i Fotogalleriet. Det här filformatet stöds inte, eller så har du inte de senaste uppdateringarna av Fotogalleriet i Windows".

Jag har också provat att öppna mina JPEG-bilder i Paint och Photoshop, men även där får jag felmeddelanden.

Till slut satte jag in min externa hårddisk i min Xbox 360 för att se om jag kunde se JPEG-bilderna där, men då visades de bara som kryss.

Jag har ingen aning om vad som kan vara fel, och jag vore tacksam om det fanns någon hjälpsam person som kan ge mig några råd om vad som kan ha hänt och hur jag ska kunna lösa problemet.
Citera
2010-01-03, 17:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Filsystemet på din externa hårdisk har blivit korrupt för att du dragit ur den utan att göra säker borttagning av hårdvara...
Citera
2010-01-03, 17:50
Medlem
Crices avatar
Skulle detta även korrumpera JPEG-filerna på min vanliga hårddisk då?
Citera
2010-01-03, 18:02
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crice
Självklart inte.

Har du Vista kan du kolla om det finns någon s.k "skuggkopia" på något av dina foton.
Citera
2010-01-03, 18:13
Medlem
Crices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Självklart inte.

Har du Vista kan du kolla om det finns någon s.k "skuggkopia" på något av dina foton.
Försökte googla mig fram till hur jag skulle göra detta, men jag hittade inget bra svar. Kan du förklara lite noggrannare?

Jag har aldrig skapat en återställningspunkt, vilket jag förbannar mig själv för nu, så jag tror inte att detta ser så ljust ut. Jag hittade några program som säger sig kunna återställa korrupta JPEG-filer. Finns det någon på Flashback med någon erfarenhet om dessa program?
Citera
2010-01-03, 18:24
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Försökte googla mig fram till hur jag skulle göra detta, men jag hittade inget bra svar. Kan du förklara lite noggrannare?
(vet inte vad motsvarigheterna är på svenska) Högerklicka på filen -> Properties -> Välj filken "Previous Versions".

Har du tur kan något finnas där. Lycka till.
Citera
2010-01-03, 19:39
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Till slut satte jag in min externa hårddisk i min Xbox 360 för att se om jag kunde se JPEG-bilderna där, men då visades de bara som kryss.
Nej men du skriver ju att du har filerna på din externa hårddisk, eller missuppfattade jag det??
Citera
2010-01-03, 20:38
Medlem
Crices avatar
Jag har JPEG-filer både på min externa hårddisk och min vanliga hårddisk, och filerna är i samma dåliga skick på båda två.

Om jag hade en susning om hur det här felet uppstod kanske det vore lättare att åtgärda, men jag har ingen aning. Körde ett JPEG-recoveryprogram som gav mig en massa nya, helt tomma, JPEG-filer.

Windows, vilken jävla smörja.
Citera
2010-01-03, 20:41
Medlem
Ett virus som sabbar jpeg-filer? Jag har ett mycket diffust minne av att ha läst om ett sådant någon gång. Kommer förstås inte ihåg när och var. Har du scannat datorn efter malware?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in